Spočítejte si...

Zavřít

Proč létají nízkonákladoví přepravci levněji než tradiční?

O existenci nízkonákladových leteckých společnostech ví téměř každý. V čem se ovšem skrývá recept tzv. "low cost" už tak zřejmé každému není, o rozsahu služeb nemluvě. Na čem je tedy založený "low cost" koncept? Jací přepravci létají z Prahy a do jakých destinací?

Inzeráty obsahující nabídky letenek zdarma od nízkonákladových společností se vyskytují stále častěji. Řada z nás si jistě položila základní otázku: Čím to, že může společnost poskytovat někomu službu takového charakteru, jakým lety jsou, zdarma, respektive za cenu letištních tax a poplatků? A v čem vlastně spočívají pro cestujícího základní rozdíly mezi nízkonákladovou a klasickou leteckou společností?

Základní rozdíl je v ceně. U nízkonákladových společností se ceny letenek odvíjí zejména od obsazenosti míst v letadle nebo od dané promo nabídky. Kupujete-li tedy letenku 3 dny před odletem, může být cena letenky u nízkonákladové společnosti stejná jako u tradičního přepravce.

Od obsazenosti letadla se rovněž odvíjí i jedna ze základních nevýhod nízkonákladových společností a sice že jejich letové řády se mohou měnit podle obsazenosti letadla, což může způsobit posunutí termínu odletu i o několik dní.

Nízkonákladoví přepravci zpravidla dokáží cenu letenky snížit tím, že poskytnou cestujícímu „jádrovou službu“ a za ostatní se již připlácí, což má i nepřímý dopad na počet zaměstnanců. Řada těchto přepravců navíc využívá té výhody, že jejich letecký park je modernější, což snižuje spotřebu paliva letadel a náklady na jejich údržbu.

Klasičtí, zpravidla rovněž i národní přepravci se pak hájí tím, že neoslovují pouze jeden ze zákaznických segmentů úzkou nabídkou služeb. Daniela HupákováČSA k tomu dodává: Cílem a posláním ČSA je mít atraktivní nabídku pro všechny segmenty zákazníků – od náročných obchodních cestujících vyžadujících maximální flexibilitu, komfort, palubní a mimopalubní péči až po zákazníky, pro něž je hlavním rozhodujícím faktorem atraktivní cena v kombinaci s výhodným spojením.

Jan Čamek ze SkyEurope uvedl, že nízkonákladové letecké společnosti umožňují cestovat úplně každému, tedy i lidem, kteří si letenku u klasických dopravců nemohou dovolit. Blanka Svobodová ze společnost easyJet sdělila, že konceptem společnosti easyJet, díky němuž se daří držet nízké náklady, je eliminace zbytečných výdajů a „ozdůbek“, které jsou charakteristické pro „tradiční“ letecké společnosti.

A v čem tedy základní kvalitativní rozdíly mezi nízkonákladovými společnosti a klasickými přepravci spočívají?

  • V dominantním prodejním kanálu nízkonákladových leteckých společností, kterým je internet a elektronická forma letenek, u klasických přepravců jsou vedle toho i jejich pobočky a klasické papírové letenky,
  • ve způsobu odbavování, respektive v tom, že nízkonákladové společnosti nemusí mít letenky vázané na konkrétní číslo sedadla, klasičtí přepravci umožňují rezervaci i konkrétního sedadla,
  • v občerstvení, které klasičtí přepravci kalkulují do ceny letenky, kdežto u nízkonákladových je zpravidla občerstvení zpoplatněno,
  • ve věrnostních bonusech, které klasičtí přepravci na rozdíl od nízkonákladových nabízí,
  • v možnosti bezplatného ubytování v hotelu při zmeškání návazného spoje u tradičních přepravců,
  • v hmotnosti zavazadel, která je na jednoho cestujícího určena (některé nízkonákladové společnosti jejich hmotnost neomezují, avšak za jejich odbavení si mohou i účtovat),
  • v okruhu destinací, který je u klasických přepravců podstatně širší a nabízí i mezikontinen­tální lety,
  • ve výběru letišť, kdy některé nízkonákladové společnosti vybírají menší a levnější letiště (např. nižší poplatky za přistání), která jsou od aglomerací poměrně vzdálena,
  • v navazujících letech v rámci leteckých aliancí tradičních přepravců při přestupech, které na sebe, na rozdíl o low cost, čekají,
  • u klasických přepravců je možné si rezervovat konkrétní druh jídla, konkrétní sedadlo apod.

Vnitřní systém (například i díky tomu, že letenka není vydávána ke konkrétnímu sedadlu) fungování dále nízkonákladovým společnostem umožňuje rychlejší obrátkovost letadel na letištích (zpravidla 30 minut), což rovněž vede k nemalým úsporám.

Kromě těchto zdrojů úspor získávají někteří přepravci prostředky z prodejů reklamy, kterou umisťují na opěradla sedadel apod. Právě tuhle oblast vnímají nízkonákladoví přepravci jako hlavní zdroj pro nižší ceny, který budou v následujících letech využívat.

V ČR low cost společností působí hned několik. Většina z nich má pouze omezený okruh destinací, kam směřují. Řada z nich navíc v Praze nemá své zastoupení, což může řadu cestujících odradit. Přesto si uveďme výčet některých nízkonákladových společností létajících z ČR:

  • z Brna do Londýna létá Ryanair,
  • z Prahy:
    • do Basileje, Bristolu, Dortmundu, Londýna, Milána, Newcastelu, Notinghamu a Ženevy létá easyJet,
    • do Amsterodamu, Barcelony, Dubrovníku, Grenoblu, Neapole, Nice, Milána, Paříže, Říma, Splitu a Turína Sky Europe,
    • do Amsterodamu, Barcelony, Benátek, Budapešti, Burgasu, Chanie, Gerony, Heraklionu, Kodaně, Larnacy, Madridu, Malagy, Milána, Palma de Malorca, Paříže, Říma, Soluně a Zakynthosu SmartWings,
    • do Goteborgu FlyMe,
    • do Benátek a Neapole Alpi Eagles,
    • do Briminghamu, Cardiffu, Manchesteru a Nottinghamu bmiBaby,
    • do Ženevy Fly Baboo,
    • do Štutgartu a Kolína German Wings,
    • do Belfastu, Blackpoolu a Leedsu Jet2,
    • do Bergenu, Osla, Stavangeru a Trondheimu Fly Norwegian,
    • do Kodaně a Stockholmu Sterling,
    • do Doncasteru Thomsonfly apod.

Anketa

Jak často létáte?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 12. 2006 20:50