Přispíváte na charitu?

Dáváte občas nějaký ten peníz ze své výplaty na dobročinné účely? Možná to za vás dělá vaše banka. Na trhu nenajdete tu, která by to nedělala. Způsoby, kterými jsou peníze poskytovány, jsou různé, stejně tak činnost organizací, ke kterým finanční prostředky plynou.

Po neštěstí v Asii se zvedla vlna solidarity a ničivou vlnou tsunami zaplavené oblasti získaly podporu z různých částí světa. Výjimkou nebyla ani Česká republika. Na účty neziskových organizací plynuly miliony na pomoc postiženým oblastem. Poplatky, které byly v souvislosti s převodem peněz na tato konta klientům bank účtovány podle platných sazebníků, se banky rozhodly také poskytnout ve prospěch obětí přírodní katastrofy. Kromě toho přispěly dalšími miliony.

V té době banky informovaly o částkách, které na humanitární účely poskytly. Tím jejich dobročinná činnost neskončila. Politikou bank je mimo jiné také přispívat na dobročinné účely dlouhodobě. Ve většině případů klient banky přímo neovlivní, kam peníze budou směřovat a kolik jich nadace dostane. Existují však také karty, díky kterým přispívá banka podle toho, jak často platíte, nebo placením přispívá, na co chcete.

Podnikatelé, víte, že na podnikatelském účtu můžete ušetřit? Čtěte přílohu Firemní bankovnictví.

Kam peníze bank směřují?

Zaměření nadací, které dlouhodobě spolupracují s bankami, je pestré. Od příspěvků na kulturu přes vzdělávání, pomoc zdravotně či duševně postiženým po pomoc dětem z dětských domovů.

Například Citibank se zaměřuje na vzdělávání, a to vzdělávání finanční. Jak zacházet s penězi se učí prostřednictvím projektů nejen středoškoláci, ale existují také programy, jak toto naučit také děti z dětských domovů.

Vzdělávání podporují také další banky. Opět je to především vzdělání ekonomické. Česká spořitelna podporuje Vysokou školu ekonomickou, Vysokou školu finanční a správní a projekt Středoškolská odborná činnost. VŠE je podporována také Raiffeisenbankou, která kromě toho dává peníze Nadaci pro rozvoj architektury.

Nejen vzdělání vysokoškolské a středoškolské je v centru zájmu finančních institucí. Raiffeisenbank podpořila také Zvláštní školu v Praze 4 a program pro základní a střední školy Junior Achievement. Také ČSOB se v rámci spolupráce s Výborem dobré vůle – nadací Olgy Havlové zaměřuje na podporu vzdělání. Poskytuje především finanční podporu studentům se zdravotním či sociálním handicapem, který by jim bránil dostat se či udržet se na studiích. Nadačnímu fondu pro vzdělání přispěla Volksbank.

Významná část finančních prostředků věnovaných na charitu je vydávána na podporu mediálně dobře známých nadací, zaměřených na osoby s různým znevýhodněním, od kojenců až po seniory. Jejich výčet by byl dlouhý. Pouze namátkou – z dlouhodobé spolupráce získává prostředky Výbor dobré vůle – nadace Olgy Havlové, Nadace Terezy Maxové, Fond ohrožených dětí, Nadace Charty 77, ADRA, Liga proti rakovině, Nadační fond Mamma, Sdružení Slepíši, Život 90, Nadace VIA, Česká katolická charita.

Výdaje na charitu
Banka Výdaje na charitu za rok 2004 Zisk za rok 2004
Citibank 5,6 mil. Kč 403 mil. Kč
Česká spořitelna 33,3 mil. Kč 8,65 mld. Kč
ČSOB 10 mil. Kč 6,8 mld. Kč
eBanka 0 Kč* 271,12 mil. Kč
GE Money Bank 590 000 Kč 2,606 mld. Kč
HVB Bank 2,5 mil. Kč 1 827mil. Kč
Komerční banka 10 mil. Kč 9,3 mld. Kč
Raiffeisenbank jedná se o interní údaje** 302,1 mil. Kč
Volskbank 1,3 mil. Kč 54 mil. Kč
Živnostenská banka 1,3 mil. Kč 195 mil. Kč

* eBanka se charitě jako takové nevěnuje, dlouhodobě spolupracuje s Kontem Bariéry a má tzv. Transparentní účet, produkt určený neziskovým organizacím
** jedná se o interní údaje, banka informace nezveřejňuje
Zdroj: Tisková oddělení bank

Karta National Geographic

Výši prostředků věnovaným výše jmenovaným projektům a nadacím klient nemůže přímo ovlivnit. Existují ale způsoby, jak zajistit, aby alespoň minimální finanční hotovost díky vám šla na konkrétní účely. A přitom nemusíte zaplatit o nic více než ostatní klienti banky.

Raiffeisenbank přišla na trh s afinitní kreditní kartou. Afinitní kreditní kartou klient přispívá na dobročinné účely tím, že kartu používá. Především pro milovníky přírody je to karta National Geographic. Za každou kartu, kterou banka vydala, je odveden příspěvek do fondu National Geographic. Do fondu jsou také odváděna určitá procenta z poplatků, které obchodník zaplatí za provedené transakce.

Z fondu National Geographic jsou podporovány projekty vzdělání, vědy a výzkumu, které směrují k ochraně přírody celé planety. V České republice byly podpořeny např. výzkumné projekty ve Stránských skalách, Dolních Věstonicích a v severních Čechách.

Platba kartou České spořitelny přispějete na nákup mamografu

Nadační fond Mamma, který dlouhodobě spolupracuje s Českou spořitelnou, využije prostředky, které získá, na nákup mamografu. Jak můžete přispět na prevenci a léčbu rakoviny prsu vy? Kromě vlastního příspěvku také platbami kartou. K platbám kartou místo vybírání z bankomatu nás motivují všechny banky výší svých poplatků. Česká spořitelna od 20. března do 20. května také charitativní pomocí. Za každého, kdo zaplatí kartou v tomto období, Česká spořitelna připíše na konto fondu Mamma 0,50 Kč. Přesněji řečeno, připíše za každého několikrát, podle toho, kolik bezhotovostních operací provede. Padesát haléřů bude připsáno za každou bezhotovostní transakci. Stejná částka bude nadaci připsána také za klienty, kteří pomocí bankomatu dobijí předplacenou kartu do mobilního telefonu.

Anketa

Přispíváte na charitu?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 4. 2005 7:06