Spočítejte si...

Zavřít

Při rušení účtu si dejte pozor

Potíže při rušení účtu mohou překvapit více, než si myslíte. Na poplatek za zrušení účtu si pomalu se skřípěním zubů zvykáme, převod trvalých příkazů a inkas na nový účet považujeme za nutné zlo, ale že nám banka může zablokovat nemalé částky na dlouhou dobu bývá taktně zamlčeno.

Čtenářská zkušenost

Aby v tom nebyl Roumen sám, tak já mám dnes taky jeden „úspěšný“ zážitek:

ČSOB nám blokuje 80 000 Kč na zrušeném běžném účtu, a to až do prosince. Máte někdo nějaké zkušenosti/zna­losti/rady/ná­pady?

Jak se to stalo

Má milá Radka rušila 20. 10. 2003 „Postžirový účet Klasik“. Důvod byla bankou (ČSOB-Poštovní spořitelna) vyžádaná výměna bankovní kartičky. Účet si Radka zřídila v Hradci Králové, kde má i trvalé bydliště (nechce ho měnit každý rok) a ČSOB jí teď v Praze novou kartičku odmítla vydat. Zajet v pracovní době do Hradce Králové a vyzvednout si kartičku osobně je pro Radku nemyslitelné. Navíc jsme již delší dobu uvažovali o zrušení tohoto postžirového konta, tedy byla blbost prodlužovat jeho život o 1 měsíc (Radce navíc právě končilo pojištění pro cesty v zahraničí, které u jiných bank při zřízení účtu – platební karty – dostane v ceně).

Takže Radka zašla do pobočky na poště v Dejvicích, konto za 200 Kč zrušila a zůstatek (80 000 Kč!) v rámci rušení (jinak to prý bez platné kartičky nejde) převedla na můj rovněž postžirový účet. Já s vědomím, že mi peníze přijdou, z mého účtu peníze vybral a zbylo mi tam 700 Kč. Jako na potvoru jsme peníze hned druhý den potřebovali (naštěstí věřitel pochopil naší situaci a s platbou nám počkal).

Jenže peníze na mém účtu ani za 3 dny nebyly a na následný dotaz v bance odpověděli, že při rušení účtu převod trvá 3 až 10 dní. Tak jsme si peníze půjčili všude možně (díky vám všem) a jali se trpělivě čekat.

Ovšem 5. listopadu (za 15 dní) Radce přišel výpis, kde ještě peníze nebyly převedeny. Takže hned volala +420 22 0312 111 (Poštovní spořitelna na poště v Dejvicích) a tam se dověděla, že převod při zrušení účtu trvá 1,5 měsíce! Tak nějak se mi chce někomu šlápnout do úsměvu.

Díky této úžasné rychlosti Postžira se až dnes večer z výpisu dovím, zda z mého účtu proběhly platby SIPO apod. a nebude ještě veselo s jinými organizacemi.

A to jsem si ještě před rušením účtu četl rady, jak zrušit účet a s čím při tom počítat. O nějaké takovéto brzdě nikde nebylo ani slovo.

A ještě jedna jiná „veselá“ zkušenost s bankovním ústavem – když se bankovní ústav dušuje, že vyřízení hypotéky trvá 1 týden, tak po dodání opravdu již všech papírů se verdikt dovíte skoro „již“ třetí týden.

Ondřej Pech

Dovětek

7. 11. nám peníze (snad) převedli! Ovšem až po osobní návštěvě v centrále Poštovní Spořitelny ve Spálené ulici. Tam nám celkem bez problémů za 5 minut i s uvedením do situace umožnili vyplnit platební příkaz. Platba za standardní poplatek má proběhnout maximálně do 3 dnů. Ani jsem se nedostal k tomu, abych si postěžoval, jaké potíže nám blokování peněz způsobilo.

Tedy úplně bez zádrhelů to nebylo – úředník na přepážce (vystupoval v podstatě inteligentně a zasvěceně) chvilku koukal do PC a napínal nás, než zjistil, zda peníze bude možno převést. Nechali si cca 1 000 Kč na dobu celkem 6 týdnu do zrušení účtu. Závěrem mi vnutil leták na GSM banking, ač mobil nemám a nehodlám si pořizovat.

Před návštěvou Spálenky jsme ještě naivně zašli na pobočku v Dejvicích, kde nám „roztomilá, milá, usměvavá a šikovná“ paní sdělila, že ona stejně nic dělat nemůže, protože „oni“ (?!) jim nic nedovolí. Vrcholným výkonem bylo, že jsme ji přiměli zavolat na zákaznickou podporu, odkud se dověděla, že náš problém lze řešit pouze v centrále buď ve Spálené nebo někde v tramtárii na Praze 4.

Z celé akce mám jednu pozitivní zkušenost – poprvé v životě jsem dnes použil bankomat, abych si před návštěvou ústavu přečetl zůstatek. Volbu jazyka jsem trefil hned na šestý pokus. Naivně jsem se napřed domníval, že se jedna o touchscreen, a tak jsem jim obrazovku pěkně ochmatal a tlačítka promačkal. Ani mávání do kamery nepomohlo. Až po odstoupení od bankomatů jsem si všiml, že tlačítka jsou i kolem monitoru…

(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření ČSOB – Poštovní spořitelny

To, že k celé záležitosti došlo, je nám velmi líto, ale zapříčinila to smlouva týkající se platebních karet s mezinárodní platností. Banka je v případě, kdy klient ruší účet, ke kterému byla takováto karta vedena, povinna držet na „zrušeném“ účtu dostatečné množství financí pro případ zúčtování možné platby ze zahraničí, a to po dobu 1,5 měsíce. Pokud paní Radka rušila svůj účet na poště, neměla příslušná pracovnice žádnou možnost zjistit třeba i jen limit této karty – na základě právě těchto informací byly nakonec finanční prostředky klientky převedeny a byla ponechána pouze tisícová záloha. Jsem velice ráda, že s centrálou a pobočkou Poštovní spořitelny měl tento mladý pár dobrou zkušenost.

To, že je PS dostupná na všech poštách v ČR, má i svá úskalí, která s sebou nese její korespondenční podoba. Pracovnice pošt jsou velice dobře vyškolené, ale nemohou přijít do styku s citlivými informacemi – tedy informacemi o účtech našich klientů, a proto nejsou schopny v aktuálním čase řešit určité problematiky tak pružně, jak by si klient možná přál.

Co se týče druhého problému paní Radky, a to původní příčiny rušení účtu – problém s novou kartou. V tomto případě stačilo zaslat písemnou žádost Poštovní spořitelně o přeposlání karty na pobočku či poštu bližší současné adrese. Chápu, že je složité informovat banku o každé změně adresy, ale celá záležitost se dá řešit i takto zpětně. Pokud karta dorazila na hradeckou pobočku, nebyl problém ji na základě žádosti vrátit na centrálu PS a odtud ji přeposlat na nově požadované „stanoviště“.

Obecně jsme s výkony pracovníků pošty velice spokojeni, jejich chybovost je naprosto minimální, ale jsou to jen lidé a každý z nás někdy tzv. „nemá den“. Z hlediska předpisů PS učinila paní „pošťačka“ vše potřebné, snad jen mohla být vstřícnější a celou záležitost klientce lépe vysvětlit.

Redakce

Poštovní spořitelna postupovala v souladu se svými pravidly, navíc nakonec vyšla Radce vstříc, přestože se to neobešlo bez komplikací. Poštovní spořitelna jakožto korespondenční banka nemá přístupnou databázi klientů na všech obslužných místech, což je daň za širokou „pobočkovou“ síť na všech poštách. Proto Poštovní spořitelně Zlámanou grešli neudělujeme.

Při rušení se vyplatí nejprve převést nebo vybrat v hotovosti prostředky a ponechat pouze částku postačující na uhrazení poplatků za zrušení účtů a malou rezervu. Jak jsme zjistili před časem při malém experimentu, některé banky tento postup sami navrhnou.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěveky můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz. Autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce.

Anketa

Kolikrát jste rušil/a účet v bance?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 12. 2003 14:30