Spočítejte si...

Zavřít

Přestane být cestující otloukánkem?

Po letecké dopravě mají být cestující v Evropské unii odškodňováni i za zpoždění na železnici, v autobusové či námořní dopravě. Na kompenzaci od Českých drah si ale pár let počkáme.

Čas jsou sice peníze, za zpoždění vlaku nebo autobusu ale nic nedostanete. Po letecké dopravě, kde má cestující podle legislativy Evropské unie při delším zpoždění právo na odškodnění, mají platit od 3. prosince podobná pravidla na železnici a později i v autobusové či námořní dopravě. České dráhy ale zřejmě budou platit cestujícím za delší zpoždění nejdřív koncem roku 2014. Chtějí také odložit plnění některých dalších povinností, například zavedení elektronických tabulí ve vlacích, informujících o železničních zastávkách. Nejsou v tom samy. O odklad doby, kdy budou cestující odškodňováni za delší zpoždění vlaku, žádá podle mluvčího Ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského většina ostatních evropských železničních dopravců. Podobné téma: Prodloužený víkend v zahraničí se může prodražit

Problematická náhrada škody

Zpožděný odjezd či příjezd vlaku, kvůli kterému cestující zmeškal další spoj, nebo případy, kdy vlak vůbec nejede, zatím nejsou důvodem k náhradě škody, která cestujícímu vznikla. Ten může požadovat jen vrácení jízdného, pokud nebyl dopraven do plánovaného místa. Při delším než hodinovém zpoždění vlaku SuperCity by mu měly dráhy uhradit cenu místenky, tedy až 200 korun. U Pendolina má nárok na vrácení pětiny ceny, uvedla právnička Sdružení obrany spotřebitelů Eva Strnadová.

Plné jízdné v současnosti dráha cestujícímu proplatí, jen pokud do zpožděného vlaku vůbec nenastoupí, což je samozřejmě problematické. Momentálně tak nemá nárok na náhradu škody. Pokud mu ale díky zpoždění ujel přípoj, má právo na bezplatnou přepravu zpět do výchozí zastávky a vrácení celého jízdného, nebo jízdného za neprojetý úsek cesty. To je poněkud problematické ustanovení a navíc, ruku na srdce, kolik cestujících o této možnosti vůbec?

Až začne letos 3. prosince platit nařízení EU 1371/2007, mohla by se tedy situace v zemích Unie změnit. Cestující na vnitrostátních linkách by měli dostat za delší než hodinové zpoždění náhradu ve výši čtvrtiny, za více než dvě hodiny prodlení pak polovinu ceny jízdenky, aniž podle Strnadové ztratí možnost další přepravy. Pokud by museli kvůli zpoždění někde přenocovat, mohou dokonce požadovat pomoc, například v podobě občerstvení či ubytování. Podobné téma: České dráhy: kouzelníci s cenami a s veřejným míněním

To je ale zatím bohužel jen teorie. České dráhy (i řada dalších zahraničních přepravců) totiž chtějí požádat, aby byla platnost tohoto ustanovení v dané zemi odložena o pět let.Ptačinský to zdůvodňuje tím, že v Česku ovlivňuje zpoždění vlaků hlavně budování železničních koridorů a opravy železničních tratí, za které dráhy nemohou.

Jezděte mezinárodně

Ve vnitrostátní dopravě tedy nařízení Unie v ČR zřejmě platit nebude. Jinak je tomu ovšem u mezinárodních vlaků, kde platnost evropské právní normy odložit nelze. Po příjezdu do jiné země přitom odpovídá za zpoždění na jejích drahách dopravce daného státu a měl by tak za delší než hodinovou prodlevu vůči jízdnímu řádu platit. Není to nic nového. Podobná pravidla platí již dnes, upozorňuje Ptačinský. Pro cestující v ČR z toho plyne poučení – kde je to s ohledem na cenu jízdného a stanic, kde spoj zastavuje, možné, měli by preferovat mezinárodní vlaky. České dráhy by se totiž měly logicky snažit, aby bylo zpoždění mezistátních spojů co nejmenší. Na úkor těch domácích.

Inspirací letecká doprava

Snaha pokutovat železniční dopravce za zpoždění vlaků nepřichází sama od sebe. V EU již platí podobná pravidla v letecké dopravě a postupně by se měla rozšířit i na autobusovou a námořní dopravu cestujících. Pokud je tedy let do 1500 kilometrů zpožděn o více než dvě hodiny, nebo při délce letu do 3500 km o tři hodiny, případně při ještě delších letech o čtyři hodiny, musí aerolinie cestujícím nabídnout zdarma občerstvení a dva telefonické hovory. Při zpoždění přes pět hodin může cestující vrátit letenku a letecká společnost mu musí uhradit cenu za neuskutečněnou část cesty. Při delším než denním zpoždění musí letecká společnosti cestujícímu zdarma nabídnout ubytování v hotelu. Pokud je let zrušen, proplácí se plná cena letenky a odškodné ve výši stovek eur. Čtěte více: Zpožděný nebo zrušený let: Víte, na co máte nárok?

Posvítí si i na autobusovou a námořní dopravu

Ke změnám má dojít i v autobusové a námořní dopravě. Příslušný předpis má platit rok od přijetí. Zatím však není jasno, kdy k tomu dojde, a odkdy bude delší zpoždění pokutováno.

Při zpožděních dálkových autobusových či autokarových spojů o více než dvě hodiny nebo jejich zrušení budou muset dopravci sehnat cestujícím náhradní dopravu nebo jim vrátit jízdenku. Pokud podnik provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu nezajistí náhradní dopravu, bude cestujícím kromě vrácené ceny jízdenky přiznáno právo na náhradu škody ve výši 50 % ceny jízdenky. Stejné odškodnění by měl cestující dostat i v případě, kdy přijme nabízenou náhradní dopravu.

Námořní dopravní společnosti zase budou muset cestujícím poskytovat informace, ale i kompenzaci, pokud bude cesta přerušena. Při zpoždění při příjezdu o jednu až dvě hodiny mu uhradí čtvrtinu lodního lístku, pokud zpoždění přesáhne dvě hodiny, polovinu ceny lístku. Jestliže dopravce neposkytne cestujícímu jinou dopravní službu za přijatelných podmínek nebo informace o náhradní dopravě, má nárok na 100 % ceny jízdenky.

Stejně jako u letecké či železniční dopravy upravuje předpis EU u vodní dopravy řadu dalších podmínek, které budou muset dopravci splnit, například v případě smrti způsobené nehodou, otázku zodpovědnosti za dopravovaná zavazadla, nebo podmínky pro bezplatnou asistenci zdravotně postižených osob. Podobné téma: Když jde o odškodnění, aerolinky hrají o slovíčka

U vodní dopravy jsou stanoveny případy nepředvídatelných okolností, na které se nebudou vztahovat pravidla pro kompenzaci. Patří k nim extrémní příliv, silný vítr, vysoké vlny, tvoření ledu a události jako například znárodňování, vládní sankce, blokáda, embargo, pracovní spory, stávka, výluka nebo přerušení dodávek elektrické energie.

Dopravní společnosti nebudou také například zodpovědné za škody, způsobené okolnostmi, které nesouvisí s autobusovým či autokarovým provozem, jimž nemohly zabránit.

MHD zůstává bohužel mimo

Občany velkých, ale i menších měst určitě nepotěší, že jednotlivé země mohou vyloučit z působnosti nařízení Evropské unie služby městské a příměstské dopravy, pokud, řečeno literou zákona, zaručí, že „cíle tohoto nařízení může být dosaženo jinými regulačními opatřeními, a zajistí cestujícím srovnatelnou úroveň práv.“ Snad přestane být přesto občan, který použije městskou dopravu, díky konkurenci a dohledu magistrátních či obecních institucí otloukánkem.

Nové předpisy EU mohou přinést řadu sporů – zejména o to, kdo zpoždění vlastně zavinil a zda, případně na jaké odškodnění má cestující právo. Na Sdružení obrany spotřebitelů se zatím podle Strnadové z tohoto důvodu (opatření EU se zatím týká jen letecké dopravy) dosud nikdo neobrátil. Někteří občané se ale informovali, jak je tomu se zrušeným leteckým spojením v době povstaleckých bojů v jedné nejmenované zemi. Určitou dobu potrvá, než si lidé na nová práva zvyknou a budou je vymáhat, míní Strnadová. Podobné téma: Vyplatí se jezdit veřejnou dopravou bez jízdenky?

Třeba se časem dočkáme, že budou České dráhy pod hrozbou sankcí za rozsáhlejší zpoždění jezdit na čas jak je běžné ve Švýcarsku nebo Japonsku. Zatím to ovšem vypadá jako sci-fi.

Anketa

Jakým dopravním prostředkem nejčastěji cestujete?

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2009 10:21