Spočítejte si...

Zavřít

Pražská „Lítačka“ bude na platební kartě

Konec předražené Opencard. Pražská Lítačka bude fungovat jako běžná platební karta. Nabídne levnější jízdné a převody z karty na kartu. Navíc bude těžkým konkurentem pro MasterCard a Visu.

Pokud v Praze používáte předplatní jízdenku a kupujete si na ni předplatní kupóny, donedávna jste museli používat plastovou Opencard, která Prahu přišla na 1,74 miliardy korun. Pražský dopravní podnik od června 2015 přešel na dočasnou papírovou identifikační kartu, ke které si můžete dokoupit papírový kupón. Obojí by měla nahradit tzv. Lítačka, ale nakonec vše bude jinak. Informovala o tom na mimořádné páteční tiskové konferenci tisková mluvčí pražského magistrátu Martina Xiu-Tien.

Inspirace Londýnem

Radní přiznali, že se nechali inspirovat již podobnou a osvědčenou technologií, kterou používá londýnský dopravní podnik. Tamní Oyster Card už úspěšně funguje 13 let. Kromě ní však londýnský dopravní podnik umožňuje pasažérům bez předplatní jízdenky cestovat jen s běžnou platební kartou. Nadále samozřejmě zůstává možnost zakoupit si papírové jízdenky, ale ty vyjdou 2× dráž. Cestující po Londýně tak nemusí řešit drobné do jízdenkových automatů a zaplatí přímo přiložením karty na snímač před vstupem do metra nebo do autobus.

Celý systém má navíc nastavený cenový strop, takže cestující nezaplatí více, než je cena běžného celodenního jízdného. A podobně bude fungovat pražská Lítačka a jízdné na území Prahy.

Lítačka na platební kartě

Samotná Lítačka bude plastová co-brandová předplacená a bezkontaktní karta od společnosti Union Pay. Ta je čtvrtým největším vydavatelem platebních karet na světě a sídlí v Číně. Dohoda o spojení Lítačky s Union Pay byla součástí státní návštěvy čínského prezidenta a prezident Ze-nan s ní souhlasil, potvrdila na tiskové konferenci Martina Xiu-Tien.

Lítačka pod značkou Union Pay tak může výrazně přispět k oživení Prahy čínskými turisty a obchodními cestujícími, zvláště po chystaném zrušení víz pro Čínu. Od nové spolupráce s Union Pay si slibujeme nejen lepší služby pro pražské i mimopražské cestující veřejnou dopravou, ale i rozšíření povědomí o Praze a České republice. Lítačka ponese symbol Prahy a čínští turisté i obchodníci budou moci tuto kartu používat běžně i ve své rodné zemi k běžným platbám, vysvětluje Martina Xiu-Ten i mezinárodní rozměr Lítačky a dodává, že Lítačku by si mohli oblíbit zvláště mladí lidé, protože bude doslova nabita novými technologiemi. Pokud si držitelé karty pořídí jako doplněk i zámek, s kartou budou moci otevírat dveře.

Nová Lítačka pod čínským investorem by měla být atraktivní pro mladé.


Pořízení Lítačky pod logem Union Pay bude výhodné i pro Čechy. Karty Union Pay jsou akceptovány i v České republice, hotovost lze vybírat i z bankomatů. Pro Čechy navíc bude výhodné tuto kartu používat při cestách do Číny, protože při platbě v čínských jüanech (CNY) nebude Union Pay účtovat jinak běžný poplatek za převalutování z české koruny, v níž bude karta nominována.

Ceny a poplatky Lítačky od Union Pay
Vydání Lítačky bez platební funkce 0 Kč
Aktivace platební funkce 100 Kč
Výběr z bankomatu v ČR 30 Kč
Výběr z bankomatu v Číně 0 Kč
Výběr z bankomatu v ostatních zemích 1 % z částky, min. 100 Kč
Platba u obchodníka 0 Kč
Platba v CZK a CNY bez přirážky
Platba v jiné měně 5 % z aktuálního kurzu podle Union Pay
Maximální denní cena jízdného v Praze 110 Kč

Levné převody z Česka do Číny a opačně

Unikátní službou bude možnost převádět na Lítačku peníze nejen z České republiky, ale i z Číny. Jedinou podmínkou bude plná identifikace klienta, tj. musí být zřejmé, kdo peníze posílá. Tím se zároveň zjednoduší platební styk mezi Českou republikou a Čínou a otevře se i pro běžné občany. Zatímco v současné době nelze běžným způsobem poslat peníze z a do Číny mezi dvěma fyzickými osobami, s Lítačkou to půjde. Finta totiž spočívá v jednotném účtovacím systému.

Všechna data a údaje budou spravovány přímo Union Pay v Šanghaji. Ovládání Lítačky bude probíhat pomocí stávajícího internetového rozhraní, které bude přeloženo do češtiny. Během tiskové konference se přítomní novináři dozvěděli, že původně měla správu karty zajišťovat společnost Home Credit, jejíž majitel (PPF) má v Číně své obchodní zájmy. Pro správu karty nabízela již existující řešení v podobě Správce financí. Nakonec však zvítězilo globální řešení od Union Pay, které dokáže propojit nejen potřeby Lítačky, ale i další databáze.

Z prostředí internetové samoobsluhy tak bude možné zadat příkaz k převodu na jakoukoli další kartu Union Pay a příjemce si prostředky bude moci vyzvednou okamžitě kdekoli na světě, kde tyto karty akceptují. Opačně bude možné z Číny poslat peníze na účet Lítačky a z ní je vybrat např. v bankomatu. Na tiskové konferenci byly představeny i transakční limity:

Lítačka – převodní limity ČR – Čína
Max. roční nabití 5 000 000 Kč
Max. zůstatek na kartě 2 000 000 Kč
Max. bezhotovostní transakce (převod) 1 000 000 Kč
Denní limit pro výběry hotovosti 100 000 Kč
Denní limit pro platby u obchodníků 500 000 Kč

Na transakce mimo systém Union Pay nebude možné Lítačku použít.

Konkurence: okopírovali naše řešení

Konkurenční karetní společnosti po zveřejnění informací reagovaly jednotně, a to i přesto, že se pokládají za vzájemné dlouholeté rivaly. Neuvěřitelný skandál. Jen stěží mohu popsat své pocity. V České republice jsme už investovali mnoho finančních prostředků do rozvoje placení kartami v osobní přepravě. Nedávno jsme spustili komerční provoz v Jeseníku, kde lze běžnou kartu použít jako předplatní jízdenku i prostředek k nákupu jednorázového jízdného. To, co představují na radnici v Praze, je zase jen paskvil a protěžování jediné společnosti. Nedokážu si dost dobře představit, jak budou lidé s Lítačkou hledat v Česku obchodní místa, která jim kartu vezmou, zlobí se Milouš Lukša, šéf MasterCard pro region Ruska a Asie, kam Česko spadá. Posílání peněz z karty na kartu také umíme už šest let, je to hlavně problém českých bank, že toto nechtějí nabízet. Takto to vypadá, že Číňani vymysleli něco unikátního, přitom náš MasterCard MoneySend je tu již od roku 2010, zdůrazňuje Lukša a dokládá to videem.

Co můžou, okopírují, nemám slov, mračí se na čínské partnery Marcin Gajda z Visy. Úspěšně jsme naše řešení spustili v Londýně a během léta totéž bude i v Ostravě, kde pro cestování nebudete muset kupovat papírové jízdenky, ale stačí vám bezkontaktní platební karta, popisuje Gajda moderní způsob platby za cestování veřejnou dopravou. Pro převody mezi soukromými osobami jsme dávno vytvořili unikátní řešení s názvem Visa Direct. Jednoduchý převod peněz z karty na kartu. Nechápu, proč to české banky nenabízejí, zase s tím museli přijít Číňani, zlobí se Gajda na české banky.

Radost nemá ani Radim Kožešník z Diners Club, který se rovněž chtěl ucházet o nabídku propojení Lítačky s platební funkcí. Naši konkurenti sice razí cestu bezkontaktních plateb, ale my osobně se domníváme, že pro platbu ve veřejné dopravě jsou nejvhodnější karty s magnetickým proužkem. Přiložení bezkontaktní karty vyžaduje správný úhel, často dojde k chybnému přečtení a následně tak ke zpomalování odbavování cestujících. Naproti tomu protáhnout kartu magnetickou čtečkou je otázka 2 vteřin, vysvětluje Kožešník výhody magnetických karet Diners Club, které lze získat i na Měšci. Právě tato technologie přiom měla být použita v rámci pilotního projektu připravovaného prodloužení tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

Kromě toho existují reálné obavy ze zneužití bezkontaktních karet, stačí, když ji ztratíte a včas nezablokujete. Námi navrhované řešení obsahuje velmi citlivé displeje, na které se držitel karty podepíše pomocí připevněného stylusu. Je to otázkou 5 vteřin a při podezření ze zneužití karty lze podpis napadnout pomocí grafologického rozboru. Jde o velmi bezpečný a účinný nástroj. A s tím je nyní konec. Ostravu si vyzobala Visa, na další města má zálusk MasterCard a Prahu získali Číňani, posteskl si Kožešník.

EET jako vzor

Zatímco anonymní papírová jízdenka nemůže poskytnout cenná statistická data o pohybu cestujících, nová Lítačka bude na to připravena. Union Pay zároveň nabídla i možné řešení elektronické evidence tržeb za předpokladu převodu stávajících smluv s IBM pod čínské softwarové dodavatele. Cenová nabídka je dosti výmluvná: za postavení IT systému ani za jeho správu si nebude účtovat ani korunu či jüan.

widgety

Data proudící přes systém EET budou pro nás natolik cenná, že po spojení s kontrolním hlášením Finanční správě, jejíž systém jsme také ochotni zdarma převzít, by bylo od nás neetické si za tuto službu účtovat peníze, potvrdil Měšci Chavier Melescu ze zastupující PR agentury. Společně s daty z Lítačky tak stát obdrží samozřejmě zcela anonymní informace nejen o pohybu cestujících, ale i o jejich transakčních návycích. Nová Lítačka je tak důkazem, že se i složité věci mohou dělat rychle a skoro zadarmo.

Opravdu jste tomu uvěřili? Tak to jsme vás pěkně nachytali! 

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 4. 2016 11:18