Co na tom chtějí rok vyhodnocovat? Že to funguje? Funguje. Že to lidi chtějí? Chtějí. Že je to už v podstatě standardizované řešení bez možnosti vytvoření penězotoků do spřátelených kapes? Aha, to bude ten problém - třeba za ten rok přijdou na to, jak se nakapsovat.
Inu, Praha...
Trochu se divím, že ještě nikdo nepoukázal na to, že platební terminály vedou zjevně ke zdražení. Je úctyhodné, že systém hlídá, aby cestující nezaplatil více než 24hodinové jízdné, ale nikdo se zřejmě nezamyslel nad "hraničními" přejezdy.
Striktně vzato, pokud mi jízdní řád ukazuje, že z jedné zastávky na druhou to stihnu právě za 10 minut, musí mi nutně stačit jízdenka na 10 minut. Samozřejmě autobusy mívají standardně zpoždění a pokud danou trasu ujede za 11 minut, už musím platit o 50 % více. Přitom zpoždění není můj problém, ale problém dopravce.
Správně ten systém měl být nastavený tak, že se nepípá podle času, ale podle toho, kde cestující nastoupil a kde vystoupil. Z důvodu těch přestupů se samozřejmě může (a stejně by to tak bylo z administrativních důvodů) sledovat i ten čas, ale minimálně na přímých spojích by se nemělo stát, že platím víc, než kolik mám podle jízdního řádu.
Správně ten systém měl být nastavený tak, že se nepípá podle času, ale podle toho, kde cestující nastoupil a kde vystoupil.
Ha ha, toho se v CR dockate tak nekdy v roce 2078 :-)
Takto to fungovalo napriklad v Hong Kongu uz pred patnacti lety. Stejne je to v Tokiu, tam maji asi dvacet linek metra a pri vystupu vam to spocita optimalni trasu mezi vstupni a vystupni stanici, kterou jako turista temer jiste napoprve netrefite :-) a tu zaplatite. Tady v CR by nekdo leta resil jen to jak tarifovat, ze jste omylem jeli o jednu stanici dale a neprestoupili spravne.
Jinak opravdu nechapu co na tom porad "zkouseji" ? Hotovych reseni je plno, technicky je to dnes naprosto primitivni zalezitost. V Polsku je podobny automat na jizdenky v kazde tramvaji a autobusu.
Ono je třeba říci i B. Tedy že v zahraničí to funguje, ale je potřeba si pípnout, někde to funguje tak, že nástup jen předními dveřmi, kterými naopak nejde udělat výstup. Lze skoro vše, ale vždy za nějakou cenu. Tedy i za cenu nepohodlí a buzerace cestujících a zvýšení doby nástupu a výstupu ve stanicích.
A přínos je jaký? V podstatě žádný. Jedině pocit větší spravedlnosti malé části cestujících (většina má předplatné na delší dobu), za cenu nepohodlí a ztráty času všech cestujících. Ale je to jen pocit. Ekonomicky je to záporné pro všechny cestující. Všichni cestující ten systém nakonec zaplatí v ceně jízdného, a i ta malá část si nepomůže. Ono nevyjde levněji plně využitých 18 minut za vyšší cenu Kč/minuta, nežli ne úplně využitých 30 minut za nižší cenu za minutu.
Výsledkem by bylo zvýšení nákladů a zhoršení komfortu, a to i v dokonale čistém případě výběru dodavatele.
Systém návrhu trasy v HMH, včetně alternativních tras, už docela dost let umí aplikace na webu, i v mobilních aplikací (první existovala už v nebožtíku wapu). Není opravdu důvod do toho míchat paltbu za lístek.
Tohle ma smysl hlavne v metru. Prazske reseni, kdy si na vstupu oznacite 30 minutovou jizdenku a takto zaplaceny cas spotrebujete uz jen jizdou eskalatory, pak vam ujede metro a cekate na dalsi, takze klidne 10 i vice minut zaplaceneho jizdneho je promrhano. Navic v metru ani nemate sanci si oznacit dalsi jizdenku.
Takže znova: technicky lze systém udělat tak, že budeš platit je za pobyt ve vagónu metra. Dokonce jen za dobu, kdy je vagón v pohybu. Ale ta cena bude výrazně vyšší, nežli cena za dobu zahrnující i eskalátory. Co na tom nechápeš? Nic neušetříš, ba naopak.
To je stejné, jako v bazénu. Tam také někteří chytráci mudrují, že platí i za dobu pobytu v šatně. A úplně stejně, lze instalovat pípáka u schůdků do bazénu, ale výsledek bude jediný: cena na minutu bude vyšší, a v šatně budou bydlet bezdomovci.
To jistě. A já zase napsal, co ihned nastane, když vyřešíš jeden z mnoha problémů (a na další jsi si tím navíc zadělal, v návalech zdržuješ výstup a nástup cestujících).
Jednotné geniální, vše řešící a všem vyhovující řešení neexistuje, a nikdy existovat nebude. Takže co se držet toho, co je provozně nejjednodušší a nejlevnější? Ten časový systém takový je.
> V metru je velmi snadne platit za pocet stanic misto casu.
Jo. Takže když pojedu tramvají, pak metrem a pak autobusem, tak si koupím jednu jízdenku na tramvaj podle času, pak druhou na metro podle počtu stanic a nakonec třetí na autobus zase podle času. Snadnější systém už si představit nedokážu...
http://berlin-pruvodce.cz/jizdenky-kupony Běžný lístek, cituji:
Dalším typem běžného lístku je tzv. Kurzstrecke (Short Trip Ticket). Je platný na 3 zastávky vlaku (S-bahn) nebo na 3 zastávky metra (U-bahn), případně na 6 zastávek tramvaje nebo na 6 zastávek autobusu.
Slozite, ze.
Do 30.6.2011 platila krátkodobá jízdenka 20 minut, v povrchové dopravě byla nepřestupní a stála 18 Kč. V Metru byla přestupní, a bylo možno ji využít max. na vzdálenost 5 stanic. Od 1.7.2011 byla zvýšena cena o 33 % na 24 Kč, prodloužen čas o 50 % na 30 minut a je možné v době platnosti libovolně přestupovat. Od 1.7.2011 platí nejlevnější jízdenka i v nočních spojích, na lanovce a na přívozech, což dříve nebylo.
(Ke stejnému datu byla cena "základní" jízdenky zvýšena z 26 Kč na 32 Kč a a doba platnosti prodloužena ze 75 minut na 90 minut. Platnost byla stanovena na Prahu nebo 4 pásma.)
Předchozí tarif platil od r. 2008 do r. 2011.
Proto se na tyhlety metra a jiný socky už můžu tak akorát víte co. Složitý jak raketoplán a akorát furt někde čekám a jezdím odněkud, odkud nechci, někam, kam nepotřebuju. Mám za leta nakumulovány tak strašný zkušenosti se sockou, až se to ve mě zlomilo a už se tomu vyhejbám jak čert kříži. Všude autem, v brzké budoucnosti snad i skútrem, kterej je pohodlnější, rychlejší i levnější než nějaká socka a když nebudu potřebovat vézt víc jak batoh a nebude zrovna venku vánice, tak ideál místo auta.
Ovšem to by samozřejmě nebyl režim aby nepřišel a nezkasíroval mě, aby se pak mohlo jen do praždké socky nasypat ročně asi 10G, a do dalších taky pěkný hromady. Pokud by PHM byly zdaněný jenom tolik, kolik se reálně vrací zpět do silniční dopravy, tak stojí litr benzínu pod dvacet korun. Aktuálně se z toho dotujou vláčky, sockobusy, zyklostezky odnikud nikam a dokonce i nějaký lodní tentononc. A to ještě není všechno, že. Checht.
Ono je to trochu jinak. Něco přes 9 % vybrané spotřební daně dostane SFDI. Jak ale píše Poplatník, Opencard i Blanku si Pražani financují ze svých daní, tedy z rozpočtu magistrátu. Z výnosu spotřební daně na minerální oleje nemají obce ani vorla, podílejí se jen nějakými procenty na daních z příjmů fyzických a právnických osob.
BTW: Nedávno jsem se vrátil z ciziny (FR, DE, UK) a všude jsou pohonné hmoty dražší než u nás.
"Správně ten systém měl být nastavený tak, že se nepípá podle času, ale podle toho, kde cestující nastoupil a kde vystoupil."
Takže když bych jel pro nějakou věc, kterou by mi někdo předal v MHD, na opačný konec města a zpět, či třeba jen tak pár stanic na okružní projíždku (např. metrem), tak bych při cestě z libovolné stanice a zpět do stejné neplatil nic?
Nebo třeba jel na nákup do supermarketu, při výstupu si nepípl, a riskl, že nebudu odloven při nástupu na cestu zpět hned při vstupu revizorem, který si pořizuje filmový záznam, aby mi dokázal, že podvádím? ;-)
Každé řešení má svá pro a proti.