Hlavní navigace

Práce je hodně, stoupají však nároky a chybí tak lidi

26. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Práce je stále vzácnější a lidé mají s jejím hledáním stále větší problémy. Firmy však zvyšují laťky, a ty mnoho uchazečů nezvládá překonat.

Situace na trhu práce se mírně lepší, dochází také k poklesu nezaměstnanosti, která v srpnu dosahovala 7,4 %. Ještě v lednu však byla ve výši  8,6 %, což je historicky nejvíce v dějinách České republiky.

Ekonomové také oznamují, že předkrizových úrovní hospodářského růstu ve výši 4–7 % se už nedočkáme, nedojde ani k poklesu nezaměstnanosti k hodnotám z poloviny roku 2008, kdy poklesla i pod 5 %. Získání práce v některých oblastech s vysokou nezaměstnaností se tak stává „malou výhrou v loterii“. Čtěte více: Práce je málo, jen ti nejlepší si ji udrží 

Dokonce se mluví i o černých scénářích dlouhodobě vysoké nezaměstnanosti, které trápí například země ze skupiny PIGS. Čtěte více: Socialismus v Evropě vytváří ztracenou generaci

Personální agentury si stěžují: Nároky jsou obrovské, kandidátů je málo

Zajímavá je situace především u personálních agentur, které si značně na současnou situaci stěžují: Před krizí byla situace taková, že bylo dostatek pracovních míst, ale málo kandidátů. Na druhé straně byli klienti (firmy) mnohem vstřícnější ohledně požadavků na zaměstnance. Když začala krize, tak se situace otočila – najednou bylo málo nových pracovních míst, ale dostatek uchazečů. Dneska je situace ale nejhorší. Pracovních míst je nejen málo, kvalitní kandidáti se na místa také nehlásí. Taková situace tu ještě nebyla, tvrdí dlouholetá pracovnice z čelních personálních agentur, která si nepřála být jmenována.

Podle ní zaměstnavatelé mají velmi přísné požadavky. Jak může být hledání náročné, popisuje přímo na konkrétním případu: Uvedu příklad. Na inzerovanou pozici je 60 reakcí, přísným požadavkům klienta však vyhovuje jen 15 uchazečů. Následně s nimi provedeme telefonní prověřování (pohovor), ze kterého nám vyjde 10 vhodných uchazečů, uvádí personalistka s tím, že na pracovní pohovor přijde často jen polovina uchazečů: Mám někdy pochybnosti, zdali někteří lidé opravdu chtějí získat práci, jelikož na domluvený pracovní pohovor nepřijdou a ani se neomluví, dodává.

Z těchto 5 uchazečů jsou poté klientovi doporučeni 3 lidé, kteří dokázali zaujmout na pracovním pohovoru, na který se také připravili: Tito lidé jsou poté doporučeni klientovi, který si však často nikoho nevybere. Chce vidět mnohem více lidí a vybrat si skutečně toho nejlepšího. Podmínky jsou velmi přísné, často neodpovídají situaci na pracovním trhu.

Problémem také je, že mzdové požadavky uchazečů, především v maloobchodě, se často neshodují s nabízenou mzdou: V maloobchodě je například klient schopen nabídnout mzdu ve výši 22 000 hrubého, člověk se zkušenostmi však očekává, že se dostane na 30 000 Kč. Na druhé straně je to pochopitelné, život v Praze není zadarmo, uvádí také pracovnice personální agentury. 

Ač se situace může zdát na pracovním trhu velmi špatná, jsou i případy lidí, kteří přijedou z jiného města či státu a po čase se stanou velmi úspěšní. K tématu čtěte více: Češi se za prací stěhují neradi, jiné národy s tím problém nemají

Jaké chyby dělají uchazeči při hledání práce?

  • Píšou na pozice, na které se nehodí: Nesplňujete požadavky na danou práci, například nemáte alespoň minimální praxi? Pak na pracovní pozici napsat můžete, šance na pozvání na pohovor je však minimální. 
  • Nepřijdou na pracovní pohovor: Ač se něco takového může zdát samozřejmé, bohužel tomu tak není. Předem se rozhodněte, zdali máte o danou práci zájem. Pokud se slušně předem omluvíte či řeknete, proč na pracovní pohovor nepřijdete, pak je šance, že vám ze strany personalisty bude časem nabídnuta i jiná práce. Některé firmy, podnikající například v oblasti skladování zboží či expedice, se nacházejí na velmi nepřístupných místech a dostat se k nim pomocí městské hromadné dopravy nemusí být jednoduché. Raději vyrazte s dočasným časovým předstihem, trasu si pečlivě naplánujte. 
  • Nepřipraví se na pracovní pohovor: Zjistěte si alespoň základní informace o firmě, například něco o historii společnosti, v jaké oblasti přesně podniká či jaké zboží nebo služby nabízí.
  • Nenaučí se alespoň základy angličtiny: Naučte se alespoň základní věty z anglického jazyka (naučte se plynule mluvit v požadovaném jazyce o svých schopnostech, zkušenostech nebo koníčcích).
  • Jsou rezignovaní: Výrazně si tím snížíte možnost na získání práce. Podrobněji dále v článku:

Velká chyba: Lidé jsou rezignovaní

Lidé také stále častěji zažívají situace, že ač si aktivně hledají práci, jsou většinou neúspěšní. Někdy jsou pozváni i na pracovní pohovor, avšak ve všech případech je jim oznámeno, že přednost dostal jiný uchazeč: .Je pochopitelné, že po dlouhé době marného hledání je člověk rezignovaný. To často vede k tomu, že nemusí vytvářet dobrý první dojem, uvádí Jiří Halbrštát, marketingový manažér ManpowerGroup. 

dan_z_prijmu

Rezignovanost však v žádném případě nedejte najevo na pracovním pohovoru. Ač to někdy může být těžké, snažte se na novou práci nahlížet jako na novou životní příležitost a výzvu. Pokud budete na pohovoru znudění a pesimističtí, pak si výrazně snižujete šance na získání práce. Pokud hledáme například prodavačku v maloobchodě, je samozřejmostí, že bude vystupovat nejen profesionálně, umět jazyky, ale bude také komunikativní a působit mile a usměvavě. Kdo by také chtěl zamlklou prodavačku s kyselým výrazem? Úsměv člověka nic nestojí, navíc prodlužuje život, tvrdí další personalista z významné personální agentury. Na druhé straně si ale nikdy nedělejte přehnané naděje a s prací automaticky nepočítejte. Být v obláčcích se nevyplácí, lidé po neúspěchu propadají zbytečné frustraci, která jim poté brání hledat si další práci.

Snažte se každý pohovor brát jako velkou zkušenost, která vás posune o krok dále k finálnímu cíli: získání práce:. Dobré by bylo získat zpětnou vazbu od reálného personalisty, který může dát po pohovoru užitečné tipy na to, jaké věci by bylo dobré změnit jak na životopisu, tak na sebeprezentaci. Může o ni požádat po pohovoru jak personalistu ve firmě, ale určitě mnohem ochotnější budou personalisté z personální agentury, uvádí Halbrštát.

Pozor na sociální sítě, můžou vás připravit o šanci na práci

Stále více lidí se začíná poohlížet po práci na sociálních sítích. Prim v tomto případě přestavuje sociální sít LinkedIn, kterou využívá 54 % zájemců o zaměstnání. Podle průzkumu personální agentury Grafton Recruitment však celých 35 % kandidátů nezíská poptávané zaměstnání kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech na sociálních sítích či sdílením nevhodného obsahu.

Je totiž třeba počítat s tím, že zaměstnavatel může navštívit vaše profily na sociálních sítích, z tohoto důvodu pečlivě zvažujte, co zde budete či nebudete zveřejňovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).