Spočítejte si...

Zavřít

Pozor na Twist - zdražuje nebo zlevňuje?

Mobilní operátoři se předhánějí v atraktivních nabídkách. Tu sleva, onde bonus, tam zvýhodnění. Jenže jak pro koho - za lákavou nabídkou se paradoxně může skrývat kromě zlevnění také zdražení služeb. Nevěříte?

Asi jste si leckde všimli pestrobarevné reklamy na předplacené karty mobilní sítě, která se právě mění v T-Mobile. U Twist karet došlo ke změně způsobu účtování a tuto velkolepou změnu společnost ohlašuje jako báječné řešení – po první provolané minutě se účtuje po vteřinách. Jak už to ale bývá, Twist nechce slevu zadarmo, a tak v dotyčné reklamě zjevuje jen půl pravdy.

„Výhodné účtování po vteřinách si nyní užijte i s Twistem! Od 2. května jsou volání s Twistem účtována po první provolané minutě po vteřinách. Takže ať používáte tarif Twist Standard nebo Twist SMS, vždy budete mít jistotu, že zaplatíte pouze to, co skutečně provoláte.“ Opravdu?

Ano i ne. Právem rozradostnění zázkazníci Radiomobilu sice mohou jásat nad novou tarifikací, ale jen v tom případě, že obvykle volají déle než jednu minutu. Na druhou stranu mohou být nepříjemně překvapeni, jestliže jsou zvyklí na krátké a úsečné vzkazy, které nepřesáhnnou půl minuty. Twist totiž paralelně zrušil dosavadní účtování první minuty po třiceti sekundách. V současné době tedy účtuje ve všech případech celou – takže i kdybyste provolali jen pět sekund, zaplatíte jako byste volali celých šedesát.

Důležitou nevýhodu tohoto systému (který mají i Oskarty) zákazník pocítí v případě, že se proti své vůli dovolá do schránky volaného – zaplatí za minutu hovoru, i když hovor vůbec neuskuteční. V tomto případě tedy jde o zdražení ve výší 100%! (Ceny v Twist tarifech se dnes pohybují od 1,– do 9,90 Kč/min).

Tabulka č. 344
Kdo na úpravě účtování vydělá?
Provolaná doba Výsledek
Do 30 vteřin (včetně nevyužité hlas. schránky) Zdražení 100 %
Do 1 minuty Stejná cena
Nad 1 minutu Cena nižší, pokud se netrefíte přesně do násobku 30 vteřin

Tento krok není třeba odsuzovat ani vynášet do nebes (srovnejte však jakékoli účtování mobilních operátorů s účtováním Českého Telecomu!). Ale důležité je o něm vědět a přizpůsobit mu své chování. Dá se předpokládat, že „krátkodobí“ zákazníci, kteří volali do třiceti vteřin, budou více využívat šedesáti vteřinového intervalu a pak, bez biče půlminutových intervalů, volat tak dlouho, jak budou potřebovat. V konečném důsledku tak ale utratí více než dříve.

Také není od věci vědět, že existuje i uživatelsky vstřícnější (a také spravedlivější) účtování. Například mobilní operátor Orange (po celé Evropě, ale také na Slovensku) účtuje po vteřinách hned od začátku volání. Můžeme doufat, že podobná vymoženost někdy dorazí i k nám?

Mobilní operátoři však aspoň nabízejí jiné cesty, jak v rámci předplacených karet ušetřit. Konkrétně u Twistu můžete využít nový způsob dobíjení v terminálech Sazky – jako bonus získáte 10 % kreditu navíc (akce platí do 22.7.2002). Ušetřit můžete i na zvýhodněném víkendovém volání v rámci sítě Paegas (T-Mobile), kde je až do 9.6.2002 minutová sazba jen 1 Kč (podobnou akci měl do 30.4. i Eurotel u tarifu Quatro Go).

Oskar zase nabízí padesátikorunový kredit zdarma, pokud si pořídíte Oskarovu Testkartu za 100 Kč a do 15 dní od aktivace ji dobijete. Při nákupu ovšem musíte firmě poskytnout svá osobní data.

Eurotel, který dosud jako jediný zachovává účtování po 30 sekundách po celou dobu volání, už 9.3. upravil ceny u tarifu Original Go – zrušil rozdíl mezi voláním ve špičce a mimo špičku a zavedl jednotnou tarifikaci; cena první minuty je 6,60 Kč, další minuty pak vyjdou na 4,40 Kč.

Anketa

Jak dlouho nejčastěji telefonujete?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 6. 2002 6:16