Spočítejte si...

Zavřít

Pozor na nákup přes telefon!

Rád bych se s vámi podělil o jednu poněkud neobvyklou zkušenost týkající se nákupu "přes telefon". Nevěřili byste, co je všechno možné - nedostanete zboží a ještě vás nařknou z neplatičství!

Jako příležitostný radioamatér si občas zkusím na koleně vyrobit nějaké elektronické zařízení. Nedávno mne na Internetu zaujalo zapojení svítilny s LED diodami – a velmi mne potěšilo, že si lze objednat potřebné plošné spoje. Proto jsem neotálel a koncem února 2002 jsem se rozhodl telefonicky objednat dva plošné spoje, potřebné pro montáž dvou miniaturních svítilen. Cenu za plošné spoje si nepamatuji, ale rozhodně nepřesahovala 50 korun. Byl jsem ujištěn, že do tří týdnů obdržím uvedené plošné spoje poštou.

Očekával jsem tedy dobírku, ovšem ani po pěti týdnech slíbené plošné spoje nedorazily. Celou záležitost jsem dal stranou, protože jsem se chystal na delší cestu do zahraničí a měl jiné starosti.

Jaké však bylo mé překvapení, když jsem po návratu z ciziny (koncem května) objevil ve schránce dopis od výrobce plošných spojů, který urgoval zaslání dlužné částky za již dříve odeslané plošné spoje! V dopise byla navíc pro mne překvapující informace, že plošné spoje byly zaslány poštou v obyčejné obálce, nikoliv na dobírku, jak to bývá dnes u telefonicky nebo Internetem objednávaného zboží běžné. S odůvodněním, že takto ušetříme nezanedbatelnou částku na poštovném.

Firmu jsem samozřejmě telefonicky kontaktoval, abych se pokusil uvést vše na pravou míru, ale asi tušíte, jak to dopadlo. Výrobce trval na zaplacení něčeho, o čem nemohl dokázat, že mi doručil, a já naopak nechtěl zaplatit za zboží, které jsem neobdržel, a nemohl dokázat, že jsem je neobdržel(!). Na čí straně je v tomto případě pravda? Nenechal jsem si zboží pro sebe? Ztratilo se cestou? Odeslala firma zboží na správnou adresu? Odeslala je vůbec?

S vědomím, že jde o pár korun, jsem nad věcí mávl rukou. Příště si však vždy zkontroluji, jak ke mně objednané zboží bude putovat, abych podobným trapným záležitostem předešel.

Dnes mne však další oznámení výrobce plošného spoje v poštovní schránce vyburcovalo tak, že jsem se rozhodl vše zveřejnit. Na korespondenčním lístku – bez podpisu a bez oslovení – s razítkem 29.7.2002 totiž stojí:

„Už nikdy si neobjednávejte žádný tištěný spoj na pražské adrese, protože jsme varování zaslali všem výrobcům, aby si dali na neplatiče Vašeho typu pozor. Že Vám není hanba.“

Hanba mi tedy rozhodně není. Za veškeré zboží, které jsem si kdy objednal a také obdržel, jsem vždy řádně zaplatil.

Až tedy budete stát před rozhodnutím, zda nějaké zboží koupit „na dálku“ – nezvažujte pouze jeho cenu! Dobře se informujte o podmínkách, které nákup provázejí. Nemůžete-li si zboží převzít osobně, zajímejte se o způsob dodání. Buďte opatrní zejména tehdy, nakupujete-li u určitého subjektu poprvé a neznáte zvyklosti daného obchodníka. Můžete se tak vyvarovat opravdu nepříjemným zkušenostem.

Jméno oné firmy jsem se rozhodl nezveřejnit, abych nepřiléval oleje do ohně. Není to konečně ani důležité.

Anketa

Nakupujete po telefonu?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2002 15:33