Hlavní navigace

Povinné ručení se změní!

15. 10. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se ve své podstatě změnilo. Je konec regulovaným sazbám a je otázkou, jak se bude celý trh vyvíjet do budoucna. Co zajímavého řidiče čeká?

Zákonná regulace sazeb pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (daná zákonem č. 168/1999 Sb.) skončila 30. července letošního roku. Událost proběhla celkem klidně a žádný velký zájem v médiích nevzbudila.

Každým rokem bývalo zvykem, že Česká kancelář pojistitelů vyhlašovala minimální sazby pro příští rok, přičemž třídila osobní automobily a motocykly podle kubatury a ostatní dopravní prostředky podle jejich druhu (autobus, přívěs apod.).

To se ale změní. Kvůli ukončení zmíněné regulace „…nemůže, a proto ani nebude, Česká kancelář pojistitelů počítat a vyhlašovat sazby minimálního pojistného“, vyjádřil se ředitel Úseku likvidace pojistných událostí JUDr. Václav Hönig.

Jelikož je již trh pojištění odpovědnosti z provozu vozidla plně deregulován, není důvod, proč by měl někdo optimální pojistné pojišťovnám napovídat. Ono by to bylo také prakticky nemožné, protože v návaznosti na deregulaci cen si lze jen stěží představit, že by pojišťovny vázaly své ceny pouze na současný zdvihový objem válců motoru.

Momentálně lze očekávat, že mezi základní parametry ovlivňující cenu povinného ručení bude patřit výkon automobilu a zřejmě nějaký parametr ovlivňující řidičovy jezdecké schopnosti (tj. výraznější slevy při bezškodním průběhu, doba od získání řidičského průkazu, věk…).

Dost možná bude rozlišována objektivní a subjektivní odpovědnost, tedy situace, kdy řidič škodu zavinil svou nedbalostí a situace, kdy škoda vznikla více či méně nepříznivou shodou okolností.

Tabulka č. 561
Pojišťovny provozující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
Allianz pojišťovna, a.s.
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s.
Česká pojišťovna a.s.
ČSOB Pojišťovna a.s.
Generali Pojišťovna a.s.
IPB Pojišťovna, a.s.
Komerční pojišťovna, a.s.
Kooperativa, pojišťovna, a.s.
Pojišťovna České spořitelny, a.s.
Triglav pojišťovna, a.s.
Union pojišťovna, a.s.
UNIQA pojišťovna, a.s.
Zürich Versicherungs-Gesellschaft, organizační složka

Pravděpodobně se také dočkáme vyšších limitů plnění a poněkud kompletnějších služeb, za které si ale budeme muset nějaký ten peníz připlatit. Dosavadní systém, kdy byla regulována minimální i maximální cena pojištění, totiž pojišťovnám nedával dostatečný prostor pro vytvoření širší škály produktů.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Na otázku, zda bude některá z autorit na pojistném trhu (Česká kancelář pojistitelů, Ministerstvo financí,…) alespoň částečně zasahovat do cenotvorby pojišťoven, odpověděl Hönig: „ČKP nadále nemůže inherovat do oblasti tvorby cen, Ministerstvo financí však samozřejmě z titulu své pozice může zasahovat v případě, že sazby nebudou splňovat podmínky §3 odstavce 5 zákona č. 168/1999 Sb.“

Pojistné tedy musí být stanoveno tak, aby byla zabezpečena splnitelnost závazků z pojištění odpovědnosti, dostatečná tvorba technických rezerv a úhrada příspěvku České kanceláři pojistitelů.

skoleni_15_4

Deregulace systému pojištění odpovědnosti z provozu vozidla by měla být jasným signálem, že český pojistný trh je již dostatečně vyspělý a že jsou pojišťovny schopny přiměřeně ohodnotit rizika s tímto pojištěním spojená.

Věřme tedy, že v rámci konkurenčního boje mezi jednotlivými pojistiteli nenastane situace jako u některých majetkových pojištění, kdy počítat a stanovit adekvátní pojistné donutily pojišťovny až letošní povodně.

Myslíte si, že uvolnění povinného ručení bude pro vás přínosem?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).