Spočítejte si...

Zavřít

Povinné ručení se reformuje!

Od srpna se od základů změní systém povinného ručení. Někdo na tom vydělá, jiný prodělá. Celá reforma je ale provázena spoustou nejasností a stále není zcela zřejmé, jakým směrem se bude český trh povinného ručení vyvíjet.

Trh povinného ručení je v současnosti poměrně přísně regulován. Regulace spočívá ve stanovení minimálních sazeb, pod které se žádná z pojišťoven nesmí se svými cenami dostat. Zároveň ale stanovuje i maximální výši pojistného (o 30 % vyšší, než je minimální sazba) a minimální výši pojistné částky (18 mil. Kč při škodě na zdraví a 5 mil. Kč při škodě na majetku).

Povinné ručení je povinně smluvní, každý motorista je tedy povinen si ho pořídit, může si ale vybrat pojišťovací ústav, u kterého tak učiní. Pojištění je povinné a je tomu tak dobře.

Až do letošního roku vyhlašovala Česká kancelář pojistitelů každoročně minimální sazby pro jednotlivé skupiny vozidel, přičemž pojistné každoročně rostlo o index spotřebitelských cen nebo o index škodného průběhu. Podle toho, který byl v daném roce větší. Alespoň tak to bylo zakotveno v zákoně o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Od konce července se ale situace mění. Zákon totiž upravuje způsob stanovení minimálních cen pouze na dobu tří let od jeho účinnosti. A ta vyprší 30. července letošního roku. Nabízí se otázka, co bude dál.

Možných řešení je víc. Nejočekávanější variantou je jistě liberalizace trhu. Pojišťovnám by se dala konečně volná ruka ke stanovení vhodných sazeb a nemusely by nejrůznější slevy na pojistném schovávat pod doplňkové služby. Pojistné by již neodráželo pouze kubaturu motoru (což je vskutku nevhodný parametr), ale také jeho výkon, lokalitu užívání, věk řidiče apod.

Poněkud paradoxní situace nastane v zákoně. Ačkoliv se zruší původní definice minimálního pojistného, bude se v zákoně nadále vyskytovat. Také bude platit ustanovení, že nejvyšší pojistné může být pouze o 30 % vyšší, než je tomu u minimální sazby, a že lze v případě bezškodného průběhu snížit pojistné o 5 % pod hranici minimálního pojistného.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Z výše uvedeného by mohlo plynout, že stejně nastane potřeba nějaké minimální sazby stanovit, i když to pravděpodobně nebylo záměrem zákonodárce. V opačném případě by totiž některé zůstavší paragrafy zmíněného zákona nedávaly příliš smysl.

Snad nejhorší variantou, která by mohla nastat, by bylo zakonzervování současných minimálních sazeb. Ačkoliv to zní naprosto perverzně, byly by to poslední sazby stanovené zákonem, a jelikož se jejich výše nemusí nadále upravovat, mohly by zůstat tam, kde jsou.

Pokud by nastala situace, že by si pojišťovny nadále držely nějaké minimální sazby (ať je to jakkoliv nepravděpodobné), zřejmě by jejich stanovení měla za úkol Česká kancelář pojistitelů, neboť v tom má již své zkušenosti. I v tomto případě lze ale takřka s jistotou očekávat, že by se cena povinného ručení odvíjela od jiných parametrů než od zmíněné kubatury.

Koupí-li si motorista povinné ručení dnes, stávající podmínky pro něj platí dalších 12 měsíců. Motorista, který by mohl patřit do rizikovější skupiny (např. mladý a nezkušený řidič s výkonným motorem o malé kubatuře žijící v Praze), tedy může předpokládat, že po reformě systému zaplatí za povinné ručení podstatně více než dnes. Jeho opak (zkušený řidič z Dolní Lhoty, který po mnoho let neměl žádnou havárii) naopak může očekávat pokles pojistného.

Rizikový motorista by si tedy měl koupit povinné ručení co nejdříve, ten nerizikový by si měl chvilku počkat (přirozeně, příliš si vybírat nemohou a málokdo bude ochoten v průběhu dovolené odstavovat auto na dvorek a odevzdávat SPZ policii), neboť pravděpodobně dostane po ukončení současné regulace o něco výhodnější podmínky.

Dneska jen málokdo ví, co se v srpnu s povinným ručením opravdu stane. Nechme se tedy překvapit.

Anketa

Myslíte, že na případné deregulaci povinného ručení vyděláte?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 7. 2002 10:12