Hlavní navigace

Povinné ručení podraží

29. 7. 2003
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jak už bývá každoročně zvykem, opět zřejmě podraží povinné ručení. Nebude to ale ze stejných důvodů jako v minulých letech. Pojistné zřejmě stoupne díky vyšší ochraně, kterou budou pojišťovny muset poskytovat svým klientům. Tak se těšme na lepší servis a vyšší ceny!

V loňském roce jsme byli svědky razantního zvýšení pojistného u pojištění odpovědnosti z provozu vozidel. Pravidla pro tvorbu pojistného přestala být regulována Českou kanceláří pojistitelů a jejich (ne)regulace se ujal trh.

Pojišťovny dostaly šanci nastavit své sazby reálným podmínkám odrážejícím skutečný škodný průběh jednotlivých kategorií vozidel, s čímž se více či méně úspěšně popraly. Většina pojišťoven provedla radikální úpravy ve svém sazebníku, přičemž nejvíce vzrostly sazby u vozidel, jejichž škodní průběh byl nejhorší (např. tahačů).

Jelikož byly sazby již jednou částečně narovnány, nebyl důvod očekávat výrazné zvýšení pojistného do dalších let. Pouze snad z titulu růstu spotřebitelských cen (a cen náhradních dílů), popř. neočekávaného zvýšení škodného průběhu u některých vozidel.

Až dosud pojišťovny nabízely zpravidla několik variant povinného ručení. Ta základní měla obvykle limit plnění na škodu na zdraví 18 mil. Kč a na škodu na majetku 5 mil. Kč. Pro obezřetnější řidiče pak byly nabízeny limity větší, přičemž rekordu dosáhla Česká pojišťovna, která nabízela bezkonkurenční limit plnění 5 mld. Kč.

Pokud začne od příštího roku platit zákon, o kterém se nyní hovoří, měly by pojišťovny nabízet krytí na zdraví minimálně na úrovni 30 mil. Kč a krytí na majetku minimálně ve výši 18 mil. Kč. Minimální limity plnění tedy vzrostou na zdraví o 66 % a na majetku o 260 %.

Argumentace pro podobné navýšení je jednoduchá: Škoda přesahující původní limity může nastat. Je ale otázkou, zda opravdu musíme žít ve světě, kde jsme pojištěni vždy a proti všemu. Tím nepolemizuji s novým zákonem, pouze poukazuji na skutečnost, že na vyšší limit plnění si přeci mohli motoristé vždy připlatit.

Taktéž je pravda, že skutečných nehod, u nichž byla škoda vyčíslena na původních 5 a 18 mil. Kč, bylo dosud pramálo. Hovoří se o několika případech.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Jak velké zvýšení pojistného tedy čeká naše motoristy?

Ačkoliv bude zvýšení minimálních limitů velmi radikální, nijak obrovské zvýšení cen zřejmě nenastane. Z titulu zvýšení pojistného krytí nelze očekávat vyšší navýšení pojistného než o 10 %. V mnoha případech by toto navýšení mohlo být i nižší než 5 %.

dan_z_prijmu

Patří-li modelový řidič mezi takové, kteří jezdí bez nehody, může mu i přes avizované zvyšování pojistného placená částka z titulu bonusu za bezškodní průběh klesnout.

Jelikož se soudí, že nový zákon vstoupí v platnost až od příštího roku, není vůbec jasné, kdy k navýšení limitů dojde. Těžko do konce letošního roku, tudíž peněženek motoristů se může nové opatření dotknout klidně až za rok a půl (sjednají-li si povinné ručení na rok dopředu ještě před koncem roku letošního).

Jak již ale bylo řečeno, nejedná se o „zdražení“. Jedná se o poskytování lepších služeb za vyšší obnos. Velké části řidičů se ale zvýšení prakticky nedotkne. Tedy řidičů, kteří již dnes mají zaplaceny nadstandardní pojistné produkty, kde je limit pojistného plnění na zdraví a na majetku nad zmíněnými 18 a 30 mil. Kč.

Jaké máte sjednané limity povinného ručení?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).