Spočítejte si...

Zavřít

Poradna: Jak chytře a efektivně využívat asistenční služby?

Podle čeho pojišťovny posoudí, zda vám proplatí plnění způsobené teroristy? Na co dát pozor, abyste zbytečně nevyčerpali limity, a kdy je můžete kombinovat s jiným produktem? To a více v odpovědích z poradny.

Jak fungují asistenční služby? V čem se na ně můžete spolehnout a kde s nimi nepočítat? Navazujeme na první článek plný otázek a odpovědí z poradny o asistenčních službách. Opět odpovídala Zuzana Kozelková, která je odpovědná za řízení provozu asistenční centrály ve skupině Europ Assistance.

Zuzana Kozelková, Operations Manager v Europ Assistance.
Autor: Europ Assistance s.r.o.

Zuzana Kozelková, Operations Manager v Europ Assistance.

Každý rok jezdím na dovolenou do Turecka, nevynechám ani Istanbul, kde před časem proběhl bombový útok. Mám dobré cestovní pojištění, ale moje pojišťovna má výluky na teroristické úroky. Pokud se někdo v mé blízkosti odpálí a mě zasáhne třeba šrapnel, nebudu o sobě vědět, odvezou mě ošetřit do nemocnice a pak se budou ptát na placení – začne asistenční služba po nahlášení události jednat, nebo se uplatní výluka pro teroristický útok? Anebo protistraně všechno zaplatíte a budete čekat na oficiální vyjádření vlády, zda šlo, či nešlo o teroristický čin, a podle toho mi pak pojišťovna pošle, nebo nepošle fakturu?

V případě, že se pojistná událost stane v souvislosti s teroristickým útokem, většina pojišťoven bude přihlížet k destinaci, ve které k incidentu došlo. V zemích, které jsou v relevantním čase na seznamu rizikových zemí Ministerstva zahraničních věcí, je velká pravděpodobnost, že náklady kryté pojišťovnou nebudou. Naopak případný teroristický útok v Istanbulu by z naší zkušenosti a v souladu se současným trendem v úpravách všeobecných pojistných podmínek pojišťoven nebyl považovaný za důvod k neposkytnutí asistenční služby a došlo by k plné úhradě vzniklých nákladů. Před cestou si proto zkontrolujte aktuální upozornění a varování na stránkách ministerstva.

Jak se v cizině zachovat, abych se nechytl do pasti lovcům nehod? Volat na pojišťovnu nebo asistenční služby a čekat na povel od nich?

Určitě je vždy potřeba v první řadě kontaktovat asistenční službu vaší pojišťovny. Pokud nemáte číslo na asistenční službu, stačí vytočit linku 1224, odkud vás na základě sdělení vaší SPZ přepojí na vaši asistenční službu. Asistenční služba k vám ihned odešle pomoc, ve většině případů bude na místě do 45 minut. Počkat si o pár minut déle na pomoc se určitě vyplatí, vyhnete se vámi zmíněné situaci, kdy vám pojišťovna uhradí pouze část nákladů.

Před pár lety jsem měl u auta poruchu a byl jsem nemile překvapen, jak asistenční služby fungují. Měl jsem dobré pojištění, ale operátorka mě neupozornila, že mohu využít buď odtah do ČR, nebo ubytování. Porouchal se nám totiž motor, takže jej nešlo opravit na místě. Protože jsme jeli na dovolenou i s dětmi, zvolil jsem ubytování v hotelu v místě poruchy na 3 dny. Potom jsem si myslel, že nás odtáhnou zpět do ČR a pojedeme vlakem, ale ouha – byli jsme ubytovaní, takže tímto jsme limit vyčerpali. Ubytování bylo luxusní, 4hvězdičkový hotel, ale vědět to dřív, přespíme raději dva dny někde na hostelu a jedeme domů s odtahovou službou. Jak to tedy je?

Ano, náhradní ubytování a náhradní doprava se často vylučují. Proto by měl operátor asistenční centrály na tento fakt vždy upozornit již v počátku komunikace, aby se podle toho klient mohl rozhodnout.

Ještě si dovolím upřesnit, jak v tomto případě postupujeme my u klientů, kteří mají naše připojištění asistenčních služeb. V případě, že zvolíte odtah zpět do České republiky a odtahová služba bude na místě například až druhý den ráno, zajistíme vám i ubytování na jednu noc. Druhý den ráno poté pojedete zpět do ČR buď v odtahové službě, nebo vám zapůjčíme náhradní vozidlo na dojetí do místa vašeho bydliště (pokud jste například čtyřčlenná rodina a do odtahové služby byste se nevešli).

Koupili jsme si letos starší Toyotu Corollu 2001, jeli jsme s ní preventivně do servisu Toyota a tam nám na ni nabídli pojištění asistenčních služeb Toyota Eurocare. Cena byla hodně dobrá, tak jsme na to kývli. Auto má povinné ručení u Wüstenrotu, tam máme i připojištěny nadstandardní asistenční služby. Co jsem si teď přečetl podmínky, máme tam limit pro Evropu 650 eur, tedy nějakých 17 000 Kč, a v ceně je i náhradní doprava. Toyota Eurocare nabízí zase hotel, dodání náhradních dílů, případně repatriaci. Dá se to kombinovat?

Pokud má klient sjednány asistenční služby u vícero pojistitelů, je ideální pojistnou událost nahlásit na obou asistenčních centrálách a asistenční služby kombinovat.

Jakmile nahlásíte pojistnou událost a zjistíte si přesné možnosti využití asistenčních služeb, postup je přesně takový, který jste popsal, tj. odtah vozidla v zahraničí můžete čerpat z asistenčních služeb pro Toyotu, naopak ubytování či náhradní dopravu (např. náhradní vůz, vlak) čerpáte z asistenčních služeb vaší pojišťovny. Dopravu pro vyzvednutí vašeho opraveného vozidla v zahraničí pak můžete čerpat opět z asistenčních služeb výrobce vozidla.

Při odtahu až k vám domů lze limity po odsouhlasení obou asistenčních společností částečně sčítat.

Shodou okolností by byla v obou případech poskytovatelem asistenčních služeb společnost Europ Assistance, takže po nahlášení pojistné události by pro vás náš koordinátor dokázal využít limity obou programů.

Chci se zeptat v souvislosti s tím, co se teď ve světě děje. Budu třeba v Paříži, vedle mně něco bouchne, vypadá to na plyn, já to přežiji. Poškodí mi to kabelku, rozbije mobil. Dopraví mě do nemocnice, dají mě dohromady, v rámci cestovního pojištění se vše zaplatí, včetně mobilu a kabelky. Po pár měsících místní vláda prohlásí, že to nebyl plyn, ale teroristický čin, jehož následkem vybuchl plyn. Budu muset peníze pojišťovně vrátit, protože teroristické útoky nekryje?

Pokud se pojistná událost stane v souvislosti s teroristickým útokem, většina pojišťoven dle našeho názoru přihlédne k destinaci, ve které k incidentu došlo. V zemích, které jsou v relevantním čase na seznamu rizikových zemí Ministerstva zahraničních věcí, je velká pravděpodobnost, že náklady kryté pojišťovnou nebudou. Naopak případný teroristický útok v Istanbulu nebo v Paříži by z naší zkušenosti a v souladu se současným trendem v úpravách všeobecných pojistných podmínek pojišťoven nebyl považovaný za důvod k neposkytnutí asistenční služby a došlo by k plné úhradě vzniklých nákladů. Proto důrazně doporučujeme před cestou zkontrolovat aktuální upozornění a varování na stránkách MZV a striktně se jimi řídit.

Zajímaly by mě vaše zkušenosti, pokud jde o léčebné výlohy. Jsou nějaké země, které jsou pro turisty rizikové co do dolování peněz z nich při ošetření? Máte nějaké zkušenosti, na co si dát pozor, když budu potřebovat lékařskou pomoc, aby ve mně neviděli jen chodící pokladničku?

Toto je jeden z důvodů, proč je potřeba vždy kontaktovat asistenční službu vaší pojišťovny, ta vás nasměřuje do vhodného zařízení. Máme tzv. blacklist zdravotních zařízení, kam klienty nikdy neposíláme právě z důvodu neadekvátní zdravotní péče a aplikace zbytečných zákroků s cílem navýšení nákladů.

Letos budeme cestovat do Egypta a do Thajska, v srpnu ještě do Řecka. Zajímalo by mě, na co si dát pozor, když budeme muset vyhledat lékaře nebo nemocnici. Za předpokladu, že s přítelem budeme při plném vědomí, by mě zajímalo, zda je jedno, kde se nechám ošetřit, a pak mi to pojišťovna zaplatí, anebo zda je potřeba volat na tu asistenční službu. A zajímalo by mě, podle čeho vy vybíráte lékaře v dané lokalitě, kteří pak ošetří. Nebo podle čeho vybíráte, do které nemocnice je potřeba dojet?

S výjimkou situace, kdy je potřeba kontaktovat rychlou zdravotní pomoc, je klientovi vždy doporučeno co nejdříve kontaktovat asistenční službu. Ta vás nasměřuje do vhodného zdravotnického zařízení. Vybíráme ze sítě dodavatelů, kteří splňují standardy co nejlepší zdravotní péče v daném regionu – pracujeme se sítí certifikovaných zdravotnických zařízení, která je pravidelně aktualizována našimi pobočkami po celém světě. Výběr zařízení je dán samozřejmě také diagnózou a aktuálním zdravotním stavem klienta.

Chystám se na dovolenou do Maroka, chci si je celé procestovat. Pojedeme autem, chceme si projet i Španělsko a Gibraltar. Sice mám spolehlivé auto, ale stejně. Když se mi stane nějaká porucha nebo nehoda, existuje nějaké pojištění, aby nás dostalo z Maroka zpět do ČR i s nepojízdným autem?

Maroko patří mezi státy uvedené na zelené kartě, většina pojištění tam platit bude. Je ale důležité pohlídat si, abyste měl pojištěný odtah zpět do České republiky. Existují v zásadě dvě možnosti, jak si tuto situaci připojistit. Můžete si sjednat specializované připojištění asistenčních služeb u některých z asistenčních společností, nebo sjednat nadstandardní asistenci u pojišťovny, kde máte pojištěný automobil. Nejdůležitějším parametrem je maximální limit plnění, který se u jednotlivých pojišťoven i asistenčních společností může hodně lišit.

Zajímalo by mě, co tak nejčastěji za problémy řešíte a z jakých zemí.

widgety

V letní sezoně v oblasti cestovní asistence nejčastěji zasahujeme v oblíbených turistických destinacích, loni to bylo například Chorvatsko, Řecko a Egypt. U Egypta klienty trápí nejvíce zažívací potíže, v Chorvatsku a Řecku se jednalo o záněty horních a dolních cest dýchacích a o úrazy.

V oblasti automobilové asistence vede v letní sezoně také Chorvatsko, následuje Německo, Itálie a Rakousko. Nejčastěji nás klienti kontaktují z důvodu poruchy alternátoru nebo motoru.