Hlavní navigace

Pojištovny uzavírají tajné dohody, tvrdí srovnávače. Chtějí dražší povinné ručení

26. 6. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pojišťovnám klesají marže na prodeji povinného ručení a uzavírají neveřejné dohody. Nelíbí se jim, že lidé preferují levnější pojišťovny, kterým naopak klienti přibývají.

Cena průměrně uzavřeného povinného ručení klesá. Společnost Deloitte uvádí pokles i o více než třetinu: Průměrné roční pojistné nových smluv povinného ručení osobních automobilů v 1. čtvrtletí 2012 pokleslo ve srovnání s rokem 2008 v jednotlivých tarifních skupinách o 21 % až 35 %. 

Pokles cen u povinného ručení od roku 2008 – 1. čtvrtletí 2012
Tarifní skupina (objem motoru) Do 1000 ccm 1001–1350 ccm 1351–1850 ccm 1851–2500 ccm Nad 2500 ccm
Pokles (2012Q1/2008) –21 % –25 % –27 % –32 % –35 %

Zdroj: Deloitte

Zostřená konkurence na trhu a především nástup takzvaných „internetových srovnávačů“, které setřídí jednotlivé nabídky od pojišťoven a vyberou vám tu nejvýhodnější. To jsou hlavní důvody současného poklesu cen. 

Klient díky tomu může ušetřit podstatnou část prostředků, což také potvrzuje Jiří Paták, výkonný ředitel serveru ChytrýHonza.cz, který je partnerem srovnávače Chytrý.Měšec.cz: Platí zde jednoduché pravidlo. Internetový prodej je pro pojišťovnu výrazně levnější než jakýkoliv jiný kanál. Proto si může dovolit jít s cenou níže, uvádí Paták. Díky tomu může „internetový srovnávač“ nabízet produkt výhodněji než samotná pojišťovna. Pokud mi prodá pojištění poradce, sejde se se mnou, sepíše mi smlouvu, platím v produktu i jeho čas. Když si pojištění sjednám sám online, tyto náklady odpadají. Při produktu, jehož průměrná cena je 3500 Kč, tyto úspory tvoří desítky procent,  dodává Paták.

Srovnávače „jedou“

Pro srovnávače představuje stále největší konkurenci prodej přes klasické pojišťovny. Největším konkurentem je pro nás offline prodej – tedy přímé prodeje pojišťoven, distribuce pomocí finančních poradců a u prodejců automobilů. Tyto skupiny drží přes 95 % trhu, uvádí Paták.

Potenciál na našem trhu je však obrovský. V ČR je přes 6 milionů aut, avšak prodej povinného ručení po internetu nikdy nepřesáhl desítky tisíc za rok. Zde jasně vidíte potenciál. Tradiční kanály hrají dominantní roli a čistě internetový prodej se bude přibližovat jen velice pomalu, dodává Paták.

O tom, že byznys s internetovými srovnávači je atraktivní, potvrzuje také doménový podnikatel Jan Bárta, který v rozhovoru pro server motejlek.com uvedl, že postupně zvyšuje svůj podíl v serveru ePojisteni.cz. Valuace (hodnota) tohoto webu údajně dosahuje čtvrt miliardy korun.  Sám uvádí obrat ve výši 200 milionů, provize přitom dosáhly 60 milionů korun.

Tlačí nám marže dolů a uzavírají kartelové dohody

V posledních měsících se objevily zprávy, že se pojišťovny chtějí spojit a vyjednávat se srovnávači společně. Chtějí údajně zamezit tvrdému konkurenčnímu boji, kde pojišťovny prohrávají a vítězem se stává klient, který platí na povinném ručení méně:

To je bohužel realita. Pro pojišťovny, stejně jako pro prodejce, je povinné ručení samotné nevýdělečný produkt. Proto ta snaha pojišťoven zastavit pád cen i pomocí tlaku na srovnávače. Na druhou stranu této politice rozumím. Cena je důležitý parametr, ale konkrétně u pojištění je mnohem důležitější kvalita pojišťovny samotné – tedy jestli a jak rychle plní, jak dokáže při pojistné události zákazníkům pomoci. Z tohoto důvodu momentálně s pojišťovnami spolupracujeme na strategii, jak efektivně oslovit klienty, aniž bychom se s produkty dostali za hranici rentability, uvádí Paták.

To potvrzuje i ředitel portálu ČeskéPojištění.cz Pavel Ronovský Pojišťovny Generali, Allianz, Uniqa a ČPP se nejspíš zalekly dravější konkurence a po vzájemných tajných dohodách chtějí s porovnávači ukončit spolupráci. Podle statistik České kanceláře pojistitelů loni skupiny Generali PPF, Allianz a VIG, do které patří ČPP, ovládaly 82 % celého pojistného trhu s povinným ručením. Přitom na internetu je podíl těchto pojišťoven daleko menší.

Například naše statistiky za posledního půl roku ukázaly, že některý z produktů jmenovaných pojišťoven si zvolilo pouze 10 % klientů portálu. Ostatní dali přednost levnějším či zajímavějším nabídkám pojišťoven AXA, ČSOB, Triglav pojišťovny nebo Slavia pojišťovny. Jejich produkty s chytrou obchodní strategií a důmyslnější cenovou politikou v současné době na internetu dominují, dodává.

Je tedy otázkou, zdali společné jednání pojišťoven není kartelovou dohodu, kterou by měl prošetřit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Záměrná diskvalifikace jednoho z velmi účinných prodejních kanálů je neférová a neprospívá zdravé konkurenci na trhu. Obzvlášť, pokud je provedena na základě tajných společných dohod. Dobrovolný ústup z tohoto velmi lukrativního a rozvíjejícího se trhu je proto, pokud ne přímo zbabělý, tak alespoň velmi neuvážený. Nabízí se dokonce otázka, zda tato dohoda pojišťoven nediskriminuje porovnávače jako jeden z prodejních kanálů. Připravujeme proto v této věci podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, uzavřel Ronovský.

skoleni_15_4

Druhá strana mince

Na druhé straně je podle společnosti Deloitte současný pokles cen neudržitelný a obchodní model pojišťoven se bude muset změnit, protože stále se snižující průměrné pojistné nových smluv již nepostačuje na krytí souvisejících škod a nákladů. Pokud pojišťovny na tuto situaci nezareagují a nezvrátí dosavadní trend poklesu sazeb u nových smluv, bude trh jako celek v krátkém horizontu ztrátový v obou odvětvích pojištění motorových vozidel, která dohromady na pojistném představují polovinu trhu neživotního pojištění,varuje Jiří Fialka, partner oddělení poradenství pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte.

Tyto pojišťovny často mají malý kmen, potřebují růst a získávat nové klienty a jsou tak nuceny bojovat o podíl na trhu agresivní cenovou strategií. Zároveň mají ve srovnání s většími hráči poměrně větší fixní náklady, menší úspory z rozsahu a jsou vystaveny poměrně větší volatilitě celkového objemu škod, uvedl Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví. Společnost Deloitte se prognóza podařila, neboť trh hodlá opustit Direct Pojišťovna. Čtěte také: DIRECT Pojišťovna na českém trhu končí, nezvládla konkurenci

U které pojišťovny máte uzavřené povinné ručení?

  • Allianz pojišťovna
    12 %
  • AXA pojišťovna
    4 %
  • Česká podnikatelská pojišťovna
    11 %
  • Česká pojišťovna
    12 %
  • ČSOB pojišťovna
    10 %
  • DIRECT Pojišťovna
    4 %
  • Generali pojišťovna
    7 %
  • Hasičská vzájemná pojišťovna
    2 %
  • Kooperativa pojišťovna
    16 %
  • Slavia pojišťovna
    6 %
  • Triglav
    7 %
  • UNIQA pojišťovna
    6 %
  • Wüstenrot pojišťovna
    5 %
  • AIG pojišťovna
    2 %
  • Česká kancelář pojistitelů (tzv. hraniční pojištění)
    0 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).