Spočítejte si...

Zavřít

Pojištění internetových rizik: problémy nevyřeší, ale sníží jejich dopady

Zneužití identity, podvody s platební kartou či pomluvy na sociálních sítích nebo v diskuzních fórech. To vše a ještě více lze nyní pojistit.

Pojištění internetových rizik pro fyzické osoby je v České republice relativně nový pojem. Zatímco pojišťovna AIG EUROPE jej nabízí firmám pod názvem pojištění CyberEdge od května 2013, běžným lidem je zatím nabízí pouze jediná pojišťovna. Tento typ pojištění začala od ledna 2015 sjednávat ČSOB Pojišťovna pod názvem Pojištění internetových rizik. Do své nabídky jej připravuje i AXA Assistance pod názvem pojištění Cyber risk, ale v době publikace článku jej ještě nesjednává. K tomu, abyste si pojištění u ČSOB Pojišťovny sjednali, u nich nemusíte mít žádný jiný produkt, prodává jej samostatně. A toto pojištění si nyní rozebereme.

Reklamace nákupů na internetu

Rozsah služeb, které v rámci pojištění dostanete, je rozdělen do 4 kategorií:

  • Nákup zboží na internetu.
  • Zneužití platební karty.
  • Zneužití identity na internetu.
  • Poškození pověsti na internetu a sociálních sítích.

Co se týče nákupu zboží na internetu, jedná se zejména o situace, kdy dojde ke špatnému dodání zboží, nebo i jeho nedodání (za předpokladu, že jste jej zakoupili na internetu). Pojišťovna se v takovém případě zavazuje vést reklamační řízení, abyste dostali své zboží. Pokud bude reklamace vyřízena neúspěšně nebo nebude spor vyřešen do 3 měsíců, zaplatí vám pojišťovna vzniklou škodu.

Zboží musí splňovat následující podmínky:

  • Musí být nové, řádně zaplacené a v částce 900 – 50 000 Kč.
  • Nesmí se jednat o zvířata, rostliny, jídlo, cenné papíry, zbraně, služby, zboží z aukčních portálů a věci k podnikání.

Zneužití platební karty

U pojištění zneužití platební karty vám pomohou získat zpět odcizenou částku a případně poskytnou finanční náhradu za vzniklou škodu. Toto pojištění dnes již standardně nabízení i některé banky a sjednat si jej můžete už při vydávání platební karty.

Pokud někdo na internetu zneužije nějakým způsobem vaši identitu, zavazuje se pojišťovna k tomu, že vám pomůže získat zpět finanční částku, vznikla-li vám nějaká finanční škoda. To ale až v případě, že se spor nevyřeší do 3 měsíců. Případně vzniklou finanční škodu uhradí nebo zajistí zrušení neoprávněného závazku, pokud vznikl právě v důsledku odcizení vaší identity.

Pojištění se tedy vztahuje pouze na situace, kdy:

  • Vzniklo neoprávněné inkaso finančních prostředků třetí osobou z vašeho účtu.
  • Vám vznikl dluh.

Vše navíc muselo vzniknout v důsledku neoprávněného použití vašich:

  • Identifikačních údajů – rodné číslo, číslo průkazu totožnosti, číslo cestovního pasu, číslo řidičského průkazu, adresa, telefonní číslo.
  • Autorizačních údajů – uživatelská jména, přihlašovací údaje (login), hesla, IP adresy, e-mailové adresy, čísla bankovních karet a účtů.

Poškození pověsti

Poškození pověsti na internetu je velice nepříjemná záležitost. Pojišťovna v této situaci přikročí k opatřením, které mají zamezit šíření negativních informací. Bude vám nápomocná i s odhalením zdroje šíření těchto informací a případně i domáhání se omluvy.

Pokud v některé z těchto situací vznikne soudní spor, uhradí za vás pojišťovna soudní náklady. Mezi ty se řadí:

  • Advokát.
  • Soudní, správní a jiné poplatky.
  • Odměna znalce atd.

Pojištění se ale nevztahuje na následující:

  • Poškození pověsti, kterou jste si vybudovali sami.
  • Poškození pověsti prostřednictvím jiného komunikačního media, než je internet nebo sociální síť.
  • Poškození pověsti sice prostřednictvím internetu nebo sociálních sítí, k němuž však došlo prostřednictvím zpravodajských medií (např: internetového, televizního nebo rozhlasového vysílání, zpravodajských portálů, elektronických verzí novin a časopisů).
  • Na situace, kdy vystupujete na internetu pod pseudonymem nebo anonymně.

Územní platnost je omezená

Otázka územní platnosti pojištění je velice důležitá. Pro jednotlivé kategorie se totiž liší. Pokud vám vznikne pojistná událost na základě nákupu zboží na internetu, platí vaše pojištění pouze pro následující oblasti:

  • Státy Evropské unie.
  • Austrálie.
  • Island.
  • Izrael.
  • Japonsko.
  • Kanada.
  • Norsko.
  • Nový Zéland.
  • Švýcarsko.
  • USA.

Patříte-li mezi ty, kteří s oblibou objednávaní například z čínských e-shopů, jako je Aliexpress, máte smůlu. Na čínské e-shopy se pojištění nevztahuje.

U zbylých tří kategorií (Zneužití platební karty, Zneužití identity na internetu, Poškození pověsti na internetu a sociálních sítích) se ale pojištění vztahuje na celý svět.

Právní ochrana jinak

Pojištění internetových rizik je co do formy konkrétním typem pojištění právní ochrany. Pokud již nějaké pojištění právní ochrany máte, podívejte se do pojistných podmínek vaší pojišťovny. Je možné, že některá rizika a důsledky s nimi spojená již vaše pojištění právní ochrany kryje, přestože nemá definici „internetových rizik“.

Ceny pojistného a limity krytí

Pojištění si můžete sjednat ve dvou variantách:

  • Single – pro jednotlivce za 900 Kč ročně.
  • Family – pro celou rodinu za 1188 Kč ročně.

Pojištění Single se vztahuje pouze na vás. Pojištění Family se vztahuje na všechny osoby, které v době uzavření smlouvy žijí s vámi ve společné domácnosti.

Přehledný popis plnění u jednotlivých variant uvádíme v tabulce:

Právní konzultace Finanční náhrada (limit na pojistnou událost) Právní ochrana (limit na 1 rok)
Nákup zboží na internetu Neomezeně 50 000 Kč Single – 150 000 Kč
Family – 500 000 Kč
Zneužití platební karty Neomezeně 50 000 Kč Single – 150 000 Kč
Family – 500 000 Kč
Zneužití identity na internetu Neomezeně 100 000 Kč Single – 150 000 Kč
Family – 500 000 Kč
Poškození pověsti na internetu a sociálních sítích Neomezeně 50 000 Kč * Single – 150 000 Kč
Family – 500 000 Kč

V případě finanční náhrady u poškození pověsti na internetu a sociálních sítích se nejedná o finanční náhradu jako takovou. Jde o částku, kterou pojišťovna vynaloží, aby docílila odstranění či znesnadnění přístupu k negativním informacím k vaší osobě na internetu. To znamená, že vy fyzicky žádné peníze v tomto případě neobdržíte. A někdy se nemusí ani povést stažení poškozujících informací z internetu.

Odstranění probíhá 2 způsoby:

  • Pojišťovna se jinými příspěvky pokusí zakrýt či vytěsnit poškozující zprávy.
  • Pojišťovna se obrátí na poskytovatele konkrétní internetové stránky, případně na pachatele se žádostí o stažení poškozujících informací.

Poradíme s počítačem i technikou

V ceně pojištění jsou i asistenční služby pro IT segment. Ty se vztahují na následující zařízení:

  • Stolní počítače, přenosné počítače a periferní zařízení počítače, tj. tiskárny a skenery, mobilní telefony, televizory, set-top-boxy, Blu-ray/DVD přehrávače, digitální videokamery a digitální fotoaparáty.

Podmínkou je možnost stažení návodu k použití ke konkrétnímu zařízení z internetu v českém nebo anglickém jazyce. Dále se podpora vztahuje k těmto softwarům:

  • MS Windows, MS Outlook, Outlook Express, MS Internet Explorer, MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, McAfee antivirus, Norton antivirus, AVG antivirus, AVAST antivirus, Symantec antivirus, TrendMicro Internet Security, Acrobat Reader, Windows Live Messenger, Skype, Cyber Link Power DVD, Intervideo Win DVD, Audioneer NewDJ, Apple QuickTime, Ulead Photo Explorer, Nero, Easy CD Creator, WinOn CD, WinZip, WinRar, WinAce.
  • Internet Explorer, Opera, Netscape, Firefox, Chrome a Safari.

Budete-li potřebovat radu ohledně jiného softwaru nebo máte-li software nelegální, asistenční službu vám neposkytnou. Pokud budete mít nějaký problém vztahující se k výše uvedenému, máte možnost využít helpdesku, tedy telefonického kontaktu, kde s vámi problém prokonzultují a přes telefon vám poradí, jak dále postupovat. Případně se vzdáleně připojí k vašemu počítači.

Pro obě varianty pojištění je limit plnění asistenčních služeb stejný. Ročně můžete využít 4×30 minut. Čas lze i sečíst a můžete tak na jednu pojistnou událost vyplýtvat celé 2 hodiny. Pokud byste potřebovali delší čas, pojišťovna vám jej samozřejmě poskytne. Už se s vámi ale individuálně domluví na případném hrazení.

Výluky

Kromě výše uvedených výluk a omezení má pojištění ještě další výluky, na které se pojištění nevztahuje. Například se nevztahuje na škodné události související se:

widgety

  • Spory v souvislosti s podnikatelskou činností pojištěného.
  • Spory mezi pojistníkem a pojištěným a mezi pojištěnými osobami navzájem.
  • Spory mezi pojištěným a osobami blízkými pojištěnému.

Rizika plynoucí ze zneužití identity či zneužití platební karty jsou reálná a pojištění proti nim může být vítané. Určitě si ale dopředu zjistěte, v jakých případech se na vás pojištění nevztahuje, abyste v případě pojistné události nebyli nepříjemně překvapeni.

Pro čtenáře ovládající angličtinu máme tip na dva příspěvky, které se pojištění kybernetických rizik věnují. Prvním je prezentace britské vlády, která rozebírá roli pojištění v kybernetické bezpečnosti. Druhým tipem je příspěvek na blogu společnosti ESET o bezpečnosti s názvem 10 klíčových faktů, které potřebujete znát k pojištění internetových rizik.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 2. 2016 17:57