Index ekonomické svobody je každoročně sestavován (od roku 1995) The Heritage Foundation ve spolupráci s Wall Street Journal. V publikaci „2008 Index of Economic Freedom“ bylo hodnoceno 157 zemí světa. Celkem bylo hodnoceno deset kritérií. Každá kategorie je ohodnocena procentem (maximální hodnocení 100 %, nejnižší 0 %) a výsledný index je potom průměrem jednotlivých dílčích hodnocení výše uvedených ekonomických ukazatelů (hodnotí se: svoboda podnikání, svoboda obchodu, fiskální svoboda, státní správa, monetární svoboda, svoboda investování, svoboda finančního trhu, korupce, svoboda práva a justice, svoboda trhu práce).
Ekonomická svoboda znamená rozvoj podnikání
Samozřejmě index ekonomické svobody nevystihuje, jak je daná země „bohatá“ či jaká je životní úroveň občanů. Index ekonomické svobody však slouží k informování všech účastníků trhu o ekonomické situaci v jednotlivých zemích světa a je určitým vodítkem o ekonomické stabilitě v zemi a její otevřenosti světu, protože svoboda v jakémkoliv podání je základem demokratické země.
Hong Kong a Singapur – žádné omezení!
Již tradičně patří první dvě místa malým asijským zemím: Hong-Kongu a Singapuru. Singapur a Hong-Kong mají mnoho společného. Obě dvě země nabízí velmi liberální podmínky pro vstup zahraničního kapitálu – jsou stejné jak pro domácí, tak pro zahraniční investory. Neexistují zde žádné pobídky ani omezení. Ekonomiky obou zemí jsou až na drobné výjimky celé privátní. V přepočtu na jednoho obyvatele patří oběma zemím první dvě místa jako nejčastější cíl zahraničích investorů. Hlavními tahouny ekonomik jsou: obchod, bankovní, finanční a další služby, pojišťovnictví, telekomunikace. Společně s Japonskem jsou tyto tři země nejvýznamnější finanční centra celé Asie. Obě země mají nejvíce globalizované ekonomiky světa. Efektivita obchodu a výkon domácí ekonomiky je v těchto zemích obdivuhodná. Na absolutní špičce jsou tyto dvě malé země i při stanovování nejlepšího podnikatelského prostředí (hodnoceno každoročně Světovou bankou). Založení nové společnosti není problém, administrativní rychlost veřejné správy je obdivuhodná. Právě průhledný, finančně nenákladný a jednoduchý registrační proces je jednou z možností vytvoření dynamického ekonomického prostředí. Jednoduchost rozjezdu podnikání pomáhá k vyšší podnikavosti v zemi. Jestliže jsou v zemi nastaveny podmínky pro rozvoj podnikání, vydělávají na tom všichni nízkou mírou nezaměstnanosti, růstem ekonomiky a životní úrovně občanů.
EU: horší než Česko je 11 zemí
Nejhorší hodnocení z členských zemí Evropské unie má Polsko, které při světovém porovnání skončilo na 83. místě. Horší umístění než Česko (37. místo, ještě v roce 2005 jsme byli na 47. místě) má: Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Francie, Portugalsko, Bulharsko, Itálie, Rumunsko, Slovinsko, Řecko a Polsko. Jednoznačným premiantem v Evropské unii je Irsko (celkově 3. místo), následuje Velká Británie (10. místo) a Dánsko (11. místo).
Irská ekonomika šlape
Výkonnost malého Irska je ve všech ekonomických ukazatelích nadprůměrná (vysoké HDP, nízká nezaměstnanosti, nízká inflace, přebytkový státní rozpočet, vysoce aktivní obchodní bilance) a hlavně vzdělané obyvatelstvo. Začít podnikat je v Irsku poměrně jednoduché a rychlé (celá transakce trvá pouze 13 dní), náklady jsou rovněž nízké. Podnikatelé či obchodní společnost se musí v registrovat pouze u daňových komisařů a ministerstva sociálních věcí. Zde jsou jim poskytnuty všechny informace nutné k zahájení činnosti. V Irsku neexistuje struktura regulatorních institucí pro řemeslné aktivity a odborné profese. Daňový systém Irska je považován za velmi jednoduchý a průhledný. Přímé daně jsou vůbec nejnižší v Evropské unii. Vláda se snaží naplnit státní kasu především nepřímými daněmi a různými poplatky. Irsko patří mezi země s nejnižšími sociálními dávkami a státními příspěvky ze zemí Evropské unie. Irsko nabízí velmi dobré podmínky pro vstup zahraničního kapitálu. Všechny politické strany napříč politickým spektrem výrazně podporují zahraniční investice. V Evropské unii nenajdeme liberálnější ekonomiku než je ta irská. Současně investorům Irsko nabízí kvalifikovanou pracovní sílu a rozvinutý sektor služeb. Domácí vláda se snaží zajistit podnikatelům co nejvýhodnější podmínky pro jejich rozvoj, proto poskytuje různé příspěvky (např. příspěvky na pořízení základních prostředků, prémie za významné zvýšení stálé zaměstnanosti, příspěvky na vyškolení pracovníků, příspěvky na vývoj nového produktu). Výše příspěvků může činit i více než 50 % celkových nákladů.
Pořadí | Země | Index |
---|---|---|
1 | Hong Kong | 90,3 |
2 | Singapur | 87,4 |
3 | Irsko | 82,4 |
4 | Austrálie | 82 |
5 | USA | 80,6 |
6 | Nový Zéland | 80,2 |
7 | Kanada | 80,2 |
8 | Chile | 79,8 |
9 | Švýcarsko | 79,7 |
10 | Velká Británie | 79,5 |
11 | Dánsko | 79,2 |
12 | Estonsko | 77,8 |
13 | Nizozemí | 76,8 |
14 | Island | 76,5 |
15 | Lucembursko | 75,2 |
16 | Finsko | 74,8 |
17 | Japonsko | 72,5 |
18 | Mauritius | 72,3 |
19 | Bahrajn | 72,2 |
20 | Belgie | 71,5 |
21 | Barbados | 71,3 |
22 | Kypr | 71,3 |
23 | Německo | 71,2 |
24 | Bahamy | 71,1 |
25 | Taiwan | 71 |
26 | Litva | 70,8 |
27 | Švédsko | 70,4 |
28 | Arménie | 70,3 |
29 | Trinidad and Tobago | 70,2 |
30 | Rakousko | 70 |
31 | Španělsko | 69,7 |
32 | Gruzie | 69,2 |
33 | Salvador | 69,2 |
34 | Norsko | 69 |
35 | Slovensko | 68,7 |
36 | Botswana | 68,6 |
37 | Česko | 68,5 |
38 | Lotyšsko | 68,3 |
39 | Kuvajt | 68,3 |
40 | Uruguay | 68,1 |
41 | Korea | 67,9 |
42 | Oman | 67,4 |
43 | Maďarsko | 67,2 |
44 | Mexiko | 66,4 |
45 | Jamajka | 66,2 |
46 | Izrael | 66,1 |
47 | Malta | 66 |
48 | Francie | 65,4 |
49 | Kostarika | 64,8 |
50 | Panama | 64,7 |
Pramen: The Heritage Foundation/Wall Street Journal Index of Economic Freedom 2008