Spočítejte si...

Zavřít

Podnikatelé: Zrušte bankovní poplatky!

O bankovních poplatcích se hovoří velmi často v souvislosti s nepodnikatelskými účty občanů. Trápí ale i podnikatele. Jaké poplatky je trápí nejvíce? A jak hodnotí firmy své banky? Proč stojí podnikatelé ve stínu a banky je při inovacích nechávají čekat?

Podnikatelé – živnostníci a drobné obchodní společnosti – musí ke své činnosti používat podnikatelský účet. Důvodem je především rozdílné zdanění úroků z vkladů a zůstatků na účtu. Zatímco fyzická osoba nepodnikající bude mít úrok zdaněn srážkovou daní 15 %, podnikatel si úrok zahrne do výnosů, čímž se mu zvýší zisk, který zdaní svou sazbou.

Změnit podnikatelský účet je též mnohem těžší než změnit rodinné konto. Plateb od odběratelů, které je třeba přesměrovat, bývá mnohem více, navíc číslo běžného účtu je součástí téměř všech hlavičkových papírů a řady dalších materiálů. Změna banky se tak podnikateli může řádně prodražit.

<chart id=„23“></chart>

Co podnikatelé chtějí

V současné době probíhá anketa pro podnikatelskou veřejnost „Najdi si svou banku!“, kterou pořádá server Bankovní poplatky.com ve spolupráci s finančním serverem Měšec.cz a Sdružením podnikatelů a živnostníků České republiky. Anketa stále trvá a podnikatelé mohou i nadále sdělit svůj názor na svou banku. Přesto jsou již nyní k dispozici dílčí výsledky.

Stesky podnikatelů se liší především podle banky, kterou při svém podnikání využívají. Nejčastějším steskem klientů České spořitelny je výše poplatků. Rušení poplatků či jejich snížení na úroveň rakouské Erste Bank či anglických bank je opakovaným podnětem. Obdobná situace je u eBanky a u GE Money Bank, u které se objevil též názor: Věnovat se více zákazníkovi a nebrat to jako na běžícím páse.

Stížnosti na poplatky se u ČSOB objevují méně často. Nahrazuje je zrychlení transakcí a vyřizování úvěrů či zkvalitnění internetového bankovnictví (např. zasílání elektronického výpisu k importu do účetního programu bez nutnosti využívat Business banking).

Klienti Komerční banky ve velké většině též vidí slabiny v jiné oblasti než poplatkové, byť ta je stále aktuální. Je jí například internetové bankovnictví – zlepšit přechod na nové verze a aby pracovalo v reálném čase. Vyskytl se též požadavek na „sobotní prodej“.

Ani u Poštovní spořitelny nejde příliš o poplatky. Zlepšení by mohlo přijít u rychlosti transakcí a do nabídky služeb by mohl přibýt osobní bankéř.

U ostatních bank se dosud nevyskytl větší počet podnětů. Obecně ale lze říci, že největší slabinou, kterou podnikatelé vnímají, jsou vysoké poplatky. Nezáleží ani příliš na výši poplatků, které podnikatelé platí.

Nejkontroverznější poplatky

Mezi drobnými podnikateli je několik poplatků, které si zaslouží pozornost. Tím nejdiskutovanějším jsou poplatky za vklad drobných mincí. Počítání drobných mincí je bezesporu nákladnější než bankovek. Používá se jiný počítací stroj… krom toho jsou náročnější na přepravu.

Stížnosti podnikatelů směřují též na neustálé zvyšování nominální hodnoty mincí. Před několika lety byla kovová nejvýše pětikoruna, dnes je nejvyšší mincovní nominál na 50 Kč…

Dalšími poplatky, které podnikatelé vnímají nelibě, jsou stejně jako u nepodnikatelů poplatky za připsanou platbu a za výběr z „vlastního bankomatu“. Navíc ještě přibývá poplatek za mezinárodní platební styk, na který jsou pochopitelně citliví zejména podnikatelé obchodující v rámci Evropské unie.

Úvěry a financování

Významnějším faktorem než poplatky spojené s běžným účtem je pro podnikatele snadnost přístupu k finančním zdrojům a jejich cena. Zatímco drobní a střední podnikatelé v převážné většině platí za bankovní služby položky v řádu stokorun (aktivnější v řádech tisíců), úvěrové zdroje jsou mnohem nákladnější a jejich získání bývá obtížnější.

<chart id=„27“></chart>

Anketa

Jste spokojeni se svou firemní bankou?

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 5. 2007 10:09