Hlavní navigace

Podivné hry cestovních kanceláří s klienty

29. 7. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V polovině letošního roku bylo vydáno cestovním kancelářím přes 1300 koncesních listin, aby mohly u nás legálně podnikat. Ne všechny však vykonávají podnikatelskou činnost, těch aktivních je asi tisícovka. Část z nově založených společností patří cizincům a jsou čistě fiktivní, aby se nemuseli vracet zpátky do svých domovských států.

Cestovní kanceláře nasmlouvaly na letošní rok 2,65 milionu zájezdů, přičemž se jich opravdu uskuteční asi dva miliony. Nabídka převyšuje poptávku, uvádí analytik společnosti MAG Consulting Jaromír Beránek a nevylučuje ani ukončení činnosti asi čtyř dalších CK. Podle expertů prakticky neexistuje spolehlivý nástroj, jak rozpoznat cestovní kancelář v problémech. Ti, kteří se vyznají, mohou sledovat její hospodářské výsledky či vybírat si jen takové, které mají certifikát kvality ISO. „Normální smrtelníci“ žádné informace nemají.

Když informace chybějí

Desítky tisíc lidí se v současné době obávají svěřit své peníze cestovním kancelářím. Není divu, vždyť po krachu Tomi Tour a dvanáctileté tahanici o vrácení peněz turistům ze zkrachovalé velké CK Travela nemají nikde záruku, že opravdu vycestují a bez problémů se vrátí domů. To je důvod, proč naše Asociace iniciovala jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj o certifikaci cestovních kanceláří, řekl pro finanční server Měšec.cz Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Podle Okamury si všichni lidé budou moci kdykoliv na webových stránkách Asociace zkontrolovat, zda je cestovní kancelář spolehlivá a nezkrachuje. Čtěte více: Dovolená s ručením omezeným

Kompletní zveřejnění se předpokládá na příští sezónu, tzn. rok 2010, a hodnocení bude neustále průběžně aktualizováno. Krach cestovní kanceláře Tomi Tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Jsme v současnosti zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit. Naopak naše Asociace většinu těchto neveřejných informací má, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit, dodává Okamura. Nikde ve světě neexistuje legislativa, která by sjednocovala pravidla hry na poli cestovních kanceláří a agentur. Naše AČCKA by byla první vlaštovkou, říká Okamura.

Pojištěná cestovka není ještě záruka

Lidé by měli dbát na to, aby si před koupí zájezdu a samotným uzavřením cestovní smlouvy ověřili, zda je cestovní kancelář skutečně pojištěna proti úpadku. Tyto informace naleznou spotřebitelé na stránkách jednotlivých pojišťoven či na webových stránkách Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, říká tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitele (SOS) Jan Mišurec a dodává: Doklad o pojištění a další informace týkající se případného nahlášení pojistné události při úpadku CK je cestovní kancelář povinna předat zákazníkovi již při sepisování cestovní smlouvy.

Bohužel, již zmiňovaná Tomi Tour pojištěna byla a do poslední chvíle se chovala, jako by bylo vše v nejlepším pořádku. Pokud cestovní kancelář zkrachuje a klienti již na dovolenou vůbec neodjedou, je nezbytně nutné, aby co nejrychleji tuto pojistnou událost nahlásili právě té pojišťovně, u které je CK pojištěna. Při nahlášení pojistné události vyplní příslušný formulář, ke kterému doloží ověřenou kopii cestovní smlouvy a kopii dokladu o zaplacení zájezdu. Pojišťovna je pak povinna nejpozději do šesti měsíců uhradit spotřebitelům jejich zaplacený zájezd. Další téma: Autem k moři svobodně a bez cestovky

Kritéria certifikací podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

  1. Počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů
  2. CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá
  3. CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy k zahraničním partnerům
  4. Klienti CK jsou opakovaně stěhováni, neubytováváni atd.
  5. CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní
  6. CK posílá denně 10–20 last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké
  7. CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy
  8. Majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem
  9. CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu
  10. CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezóně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů
  11. CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny

Bohužel často se stává, že nedostanou zpět celou částku, kterou zaplatili. Záleží totiž, na jakou sumu byla cestovní kancelář pojištěna, vysvětluje Mišurec a doplňuje: Většinou se vrací v řádu 85 až 90 % z ceny zájezdu. Výše pojištění se totiž vypočítává z obratu CK z loňského roku či z předpokládaného obratu na nadcházející sezónu. Je tedy dost dobře možné, že toto pojištění nepokryje veškeré náklady a pojišťovna uhradí spotřebitelům pouze poměrnou část ze zaplacené částky za zájezd.

dan_z_prijmu

V případě, že spotřebitelé jsou v době krachu cestovní kanceláře již v zahraničí na dovolené, mají právo požadovat po pojišťovně zajištění přepravy zpět domů a zajištění nezbytné stravy a ubytování do doby odjezdu. Pokud by jim byl zájezd z důvodů úpadku CK zkrácen, mají právo požadovat také vrácení rozdílu mezi zaplacenou částkou a cenou částečně poskytnutého zájezdu. Čtěte více: Cestování za časů krize

Není také možné, aby po spotřebitelích někdo požadoval peníze za transfer či je např. zadržoval v autobuse. V těchto případech SOS doporučuje, aby se poškození klienti obrátili na Polici ČR, která vše prošetří a vyvodí z toho patřičné závěry. Jestliže však spotřebitelé zrušili (stornovali) zájezd ještě před úpadkem CK a peníze jim doposud nebyly vráceny, nemohou svoji pohledávku vymáhat po pojišťovně. Tuto pohledávku budou moci uplatnit až v rámci insolvenčního řízení. Je však otázkou, kolik peněz zbude společnosti na vyplácení těchto pohledávek, dodává Mišurec.

Stalo se vám, že jste se vinou krachu CK ocitli v zahraničí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).