Udivuje mne, že na tak odborném serveru jako je tento, je možno vytvořit takovouto mystifikaci:
Zatímco u komerční přepravy (letadlo, vlak, bus) se počítá nabízená cena, která zahrnuje mj. PHM a amortizaci dopravních prostředlů, tak u soukromého auta se počítá pouze PHM – kde jsou ostatní náklady (amortizace auta, technické kontroly, pneu apod)?.
Proč i odborníci rozšiřují tento Obecně Oblíbený Omyl?
Je to proto, že mi náklady opotřebení připadají imaginární a ryze účetní. Neznám moc lidí, kteří by si do ceny cesty tuto položku počítali, a kteří do nákladů „autodovolené“ počítají náklady na pneumatiky apod. A u dopravy hromadné je to dopravce, kdo započítává zmíněné náklady. Zde rovněž nemám pocit, že při placení letenky většina lidí myslí na to, že část ceny platí dopravci na opotřebení letadla.
Mimochodem, kdybychom postupovali do důsledku vašich úvah, pak bychom od ceny za dopravu hromadnými prostředky museli odečítat amortizaci osobního auta, ke které nedošlo nahrazením auta za letadlo, bus či vlak. Takový text by byl naprosto nepřehledný.
Mýlíte se. Pojedu-li veřejnou dopravou, náklady na amortizaci veřejného dopravního prostředku v ceně jízdenky platím. A nic víc, auto si kupovat nemusím. Chci-li jet autem, skutečně si ho musím koupit. Auto vydrží jistý počet km a stojí jistou cenu, obojí je individuální, ale i u relativně levnějšího auta a delší doby jeho používání je alikvotní část jeho ceny na jeden km nejvyšší nákladovou položkou jízdy autem. Že si to hodně lidí neuvědomuje je jiná věc. Ale náklad je to zcela reálný, který je nutné zaplatit a při srovnání je třeba ho zohlednit.
Ne tak docela – pokud jedete (nebo i nejedete, to je na tom to nejlepsi) verejnou dopravou, tak krome ceny jizdenky by se k ni mely zapocitat i dotace daneho dopravce. Ono to neni malo penez, kdyz se clovek podiva, co stoji koridory (SZDC) a dotace Cernou Diru a rozpocita to na pocet pracujicich lidi u nas (cca 5 milionu).