Spočítejte si...

Zavřít

Plaťte za reklamní leták

Ač představitelé stavebních spořitelen zřejmě nebudou souhlasit, mnoho jejich klientů vnímá časopisy zasílané v rámci spoření jako "reklamní leták". Není se tedy čemu divit, že zpoplatnění této služby nevnímá každý pozitivně.

Čtenářská zkušenost:

Rozhodla jsem se, že se pokusím také přispět svou čerstvou zkušeností s divným způsobem podnikání Všeobecné stavební spořitelny KB – Modrá pyramida.

Jelikož jsem před pár lety uzavřela smlouvu s uvedenou stavební spořitelnou, čas od času se mi v poštovní schránce objevil časopis Modrá pyramida. Články většinou měly silně reklamní účely a rozhodně bych si takovýto časopis v obchodě nekoupila. Ale jelikož byl „zdarma“ (to píšu v uvozovkách, protože i výrobu a distribuci tohoto reklamního letáku musel někdo zaplatit!), tak jsem ho dávala do sběru.

Letošní rok nastala změna. Opět nám přišel poštou reklamní časopis tzv. kabelkového formátu Pyramida, kde jsem si přečetla, že cituji:

"…rozhodli jsme se jít cestou k ještě většímu uspokojování našich klientů. Magazín o bydlení Pyramida bude od roku 2003 možno koupit ve volném prodeji. Klienti VSS KB budou mít zvýhodněnou cenu. Klientům, kteří i nadále budou mít zájem o časopis, bude z jejich účtu stavebního spoření hrazeno předplatné ve výši 9,90 Kč za každé číslo časopisu včetně poštovného.

Svůj souhlas nemusí nikam psát ani telefonovat (nebo poslat zprávu SMS či email). Vyjádří jej tím, že nevyužijí kuponu otištěného na této straně. Vzhledem k tomu, že doporučená prodejní cena od distributora je 14,90 Kč, jistě se jeho klientská cena do rodinného rozpočtu bez problémů vejde.

Klient Modré pyramidy, který nebude mít zájem o časopis, naopak musí vyplnit kupón a zaslat jej doporučeně na uvedenou adresu do 31. 8. 2003. Pyramida jim od příštího čísla nebude zasílána."

Jak to vidím já? Na to, abych nedostávala reklamní leták, musím jít, koupit si korespondenční lístek, jít na poštu, možná vystát frontu u přepážky a doporučeně poslat oznámení stavební spořitelně, že nemám zájem si od nich kupovat časopis. Pokud toto neudělám, nic se neděje, budou mi ho posílat, já ho budu házet do sběru, akorát z mého účtu si „odečtou“ 9,90 Kč. Bohužel i přes pozorné prohlédnutí jsem nenašla informaci, jak často mě hodlají obdařit takovýmto dárečkem.

Jako další dáreček v závěru slibují věrným čtenářům předplatitelům úžasné soutěže za ještě úžasnější ceny.

O tomto fíglu bych ani nevěděla, kdybych si Pyramidu nedala do kabelky (lze uznat, že kabelkový formát je praktický) a náhodou se v metru nezačetla do jejích malých písmenek.

Dana Tesařová

(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření VSS KB

Časopis pro klienty vydává Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky, a.s., již desátý rok. Do loňského roku byl zasílán do každé klientské rodiny zdarma jeden tento magazín o bydlení, a to 2 x ročně. I letos vyjdou dvě čísla časopisu, a proto je toto číslo nazváno Jaro-léto 2003. Ke kvalitě časopisu jen stručně – nejedná se o žádný reklamní leták, ale o řádně registrovaný časopis. Navíc byl náš časopis Modrá pyramida v loňském roce vyhodnocen odbornou porotou soutěže O zlatý středník třetí cenou v kategorii nejlepší neperiodický časopis. I ohlasy klientů, kteří často žádají více exemplářů časopisu do rodiny, nám potvrdily, že kvalita časopisu není špatná a vítají, že touto formou získají řadu užitečných informací a rad nejen o stavebním spoření, ale také z oblasti bydlení a životního stylu.

V letošním roce jsme časopis zmodernizovali, dali mu nový obsah i grafiku a nadále se budeme snažit čtenářům přinášet co nejvíce zajímavých informací o bydlení. Nakonec i uvedená klientka ocenila nový „kabelkový“ formát časopisu.

Časopis nechceme klientům „vnucovat“. Každý má možnost volby – odebírat, či neodebírat. Protože je však časopis jako služba již několik let součástí Sazebníku úhrad za poskytované služby pro občany, je třeba, aby jej v případě nezájmu klient písemně vypověděl. Do loňska byla položka uvedena ZDARMA, letos je v sazebníku uvedena cena včetně poštovného ve výši 9,9 Kč a kryje náklady spojené s jeho distribucí a částečně s vydáváním. Většina našich klientů tuto skutečnost pochopila a časopis neodhlašuje.

PhDr. Hana Vaněčková
tisková mluvčí
Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky, a.s.

Redakce

Grešle červen 2003

Stavební spořitelny hledají prostor k úsporám a novým příjmům, kde se dá. Ať se již jedná o zvýšení poplatků starších a pro spořitelny nevýhodných smluv, nebo o časopis spořitelnou vydávaný.

Spořitelna měla svůj časopis v ceníku, přestože u něj byla položka „zdarma“. Stavební spořitelny, jak ukázaly počátkem letošního roku, své ceníky měnit mohou, proto mohou zpoplatnit i časopis, který vydávají.

VSS KB o zavedení ceny informovala v časopise včetně možnosti, jak se z odebírání tiskoviny odhlásit. Proč neuskutečnila postup opačný – zveřejnit postup, jak se k odebírání časopisu přihlásit, a nezasílat časopis lidem, kteří o něj neprojeví aktivní zájem?

Zdražení časopisu, způsob informování o změně a nutnost aktivního odhlášení v případě nezájmu o nevyžádaný časopis přinese spořitelně dodatečný příjem ve výši 810 000 (počet platných smluv k 31. 12. 2002) * 9,90 Kč (cena časopisu) * 2 (počet čísel časopisu ročně) = cca 16 mil. Kč za předpokladu neodhlášení odběru, zasílání jednoho časopisu na jednu smlouvu a nezvýšení počtu smluv. Odhad nepočítá ani s odhlášením odběratelů.

Kvůli zvolenému postupu odhlášení a informaci o ceně časopisu bude řada „nucených“ odběratelů poškozena, proto udělujeme Všeobecné stavební spořitelně Komerční banky Zlámanou grešli.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Anketa

Jste ochoten/ochotna platit za časopis vaší stavební spořitelny?

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 9. 2003 9:57