Spočítejte si...

Zavřít

Plaťte a vyhrajete

Provozovatelé platebních systému, společnosti Europay International a VISA, nabízejí takřka stejné služby. Ve snaze odlišit své produkty sáhly ke konci letošního roku k soutěžím. Které karty činí soutěž atraktivnější?

Europay International připravila na období od 1. 11. 2001 do 31. 12. 2001 soutěž pro držitele platebních karet Maestro a Eurocard-MasterCard. Soutěže se zúčastní každý, kdo svoji platební kartu použije při nákupu zboží a služeb na území České republiky v období soutěže.

Pravidla jsou jednoduchá. Minimální hodnota transakce platné v soutěži je 400 Kč a nepočítá se výběr z bankomatu. Ze soutěže jsou vyloučeny všechny firemní platební karty. Výherci se stanou ti, kteří budou svoji platební kartu využívat nejčastěji.

Pro výherce připravila asociace konzervativně finanční ceny:

  • 50 000 Kč pro toho, kdo v uvedeném období za všechny své platby kartou zaplatí nejvyšší sumární částku
  • 50 000 Kč pro toho, kdo v uvedeném období nejčastěji použije svou platební kartu k platbám
  • 1000 Kč pro 200 klientů, kteří v listopadu nejčastěji použijí svoji kartu
  • 1000 Kč pro 200 klientů, kteří v prosinci nejčastěji použijí svoji kartu


VISA International připravila soutěž na období od 1. 11. 2001 do 28. 2. 2002 pro své klienty, držitele platebních karet VISA.

Výherci budou určeni podobným postupem jako v soutěži společnosti Europay, tj. na základě nejvyššího počtu uskutečněných a bankou zaúčtovaných karetních transakcí v každém měsíci konání soutěže.

Vítěz listopadového kola získá zájezd pro dvě osoby na zimní olympijské hry, vítězové prosincového, lednového a únorového získají lyžařský zájezd pro dvě osoby do Salt Lake City. Mezi další umístěné bude rozděleno v každém kole 100 dárků s motivy olympijských her.

Společnost VISA tedy sází na věcné ceny a soutěž probíhá po delší období. Kdo přijme raději hotovost, uvítá pravděpodobně karty společnosti Europay. Kdo by se ale při výběru platební karty staral o soutěže?

Pozornost klientům či součást strategie?
Držitel platební karty, stejně jako nezávislý pozorovatel, si může klást otázku: „Co je hlavním důvodem těchto soutěží?“ Odpověď nemusí být zcela jednoznačná.

První, co člověka asi napadne s ohledem na načasování soutěže, je prostřednictvím peněžního bonusu nebo zájezdu na olympiádu zvýšit atraktivitu platební karty pro klienty a doplnit tím již tak poměrně lákavé menu služeb a možností spojených s užíváním karty (placení kartou bez poplatků, dobré jméno karty…). Zároveň soutěž může posloužit jako důkaz prezentace a marketingového přístupu bank směrem k drobné klientele a na neposledním místě přispěje soutěž svým dílkem k posílení důvěryhodnosti, která mohla být zpochybněna sérií zpráv o zneužívání platebních karet asociace Europay, které se objevily v tisku.

V každém případě lze konstatovat, že podobné aktivity karetních asociací nemohou zásadním způsobem ovlivnit nebo dokonce změnit trend penetrace platebních karet (tj. počet lidí s platební kartou) na českém trhu. Můžeme je spíše chápat jako konvenční, tu více a tu méně úspěšné kvantitativní katalyzátory.

Stav platebích karet v ČR
Europay a VISA tvoří v České republice společně kolem 91 % celého trhu s platebními kartami. Podíl Europay International (vydávající karty Eurocard-MasterCard a Maestro) se pohybuje podle posledních publikovaných zpráv společnosti kolem 49 %, podíl VISA kolem 42 %. V absolutním vyčíslení to představuje 2,242 milionu platebních karet Maestro a Eurocard-MasterCard a těsně pod dva miliony karet VISA.

Podle zprávy Europay dosahuje penetrace platebních karet v České republice kolem 40 %, což je spolu s Maďarskem nejvíce v regionu střední a východní Evropy.

Tato čísla dokazují skutečnost, že Česká republika jako cílový trh s platebními kartami je více než vhodná. Další vydávání nových platebních karet pokračuje dosti vysokým tempem. Procentuelní přírůstek platebních karet ČR mezi lety 1999 a 2000 činil 129,2 %. Tato hodnota spolehlivě drtí jak průměrný přírůstek zemí střední a východní Evropy (35,9 %) tak i celoevropský průměr (12,9 %). Můžeme jen doufat, že tento trend bude zdárně pokračovat, neboť čím vyšší bude penetrace platebních karet, tím více obchodníků bude tlačeno trhem platební karty přijímat.

Anketa

Produkty které společnosti vydávající platební karty využíváte nejčastěji?