To je ta otázka, Ono dneska zaplacení poukázky na poště je dost drahé (od 22Kč výše). a to právě proto že se zde manipuluje s hotovými penězi. Kdežto kdyby se platil jen poplatek za placení platební kartou (těch 1,5%], tak by se to, zvlášť u nižších částek klientovi vyplatilo.
Jenže takhle asi ČP neuvažuje.Menší náklady , stejné ceny a ještě něco přirazíme …
Samozřejmě dalším efektem by asi bylo zhoršení služeb ČP. Placení kartou na teminálech na poště ano, ale při placení dobírky u poštačky (nebo dovozu autem ČP) asi těžko. Takže, chceš platit kartou? tak si pro ten balík dojdi na poštu…Ale hlavně si připlatíte všichni
Např. České dráhy ti dávají za platbu kartou 3% slevu z jízdenky na In-kartu. A další 3% slevu, když platíš jízdenku v automatu elektronickou peněženkou.
Pro opravdu velké podniky je manipulace s hotovostí nákladná a očividně se jim elektronické transakce vyplatí i při tom poplatku 1–3%.
No to neni tak uplne pravda, pokud si clovek nabije platebni kartou svoji inkartu, nebo presneji el. penezenku na ni, zaplati urcitou castku a celou castku pak dostane k dispozici.A pak pri platbe dostane onu 3–6% slevu..takze 1,5% z transakce zaplati CD.
Myslim, ze zde neni ta uspora v manipulaci s penezi, ale v (ne)potrebnosti osluhujiciho personalu.Myslim ze celkove je to koncipovano tak, nabij si kartu penezi a pak se o vse uz postarej sam, tim nam ubydou starosti a ty usetris.
To ze se sleva vztahuje i na bezhotovostni platby(at uz pomoci el. penezenky nebo platebni karty) je podle me takovy vedlejsi „meziprodukt“.
Jenže na nabití Inkarty je strop 150 eur a vzhledem k poplatku se pak ani nevyplatí peníze vzápětí vybrat. Kdežto když půjdu na poštu, vypíšu poštovní poukázku, pošlu 150 000 Kč sám sobě, zaplatím kartou cenu poštovného, tak i přes tu cenu se mi transakce vyplatila a docela dost si vydělám na bonusech, benefitech apod. Což by asi nebylo správně. Viz stejný problém u prodejem Žabka: technicky to jde, ale Žabka to už neumožňuje (než na to přišli, stálo je to dost peněz).
Ja jsem mel na mysli „bezne“ pouziti…a ne spekulovani co z toho vytriskat…nadruhou stranu je videt, ze se to da nastavit, tak aby to bylo pouzitelne a zaroven se zabranilo spekulovani.V pripade posty je tedy treba to nejak prijatelne omezit aby nedochazelo ke ztratam a zaroven aby to neodradilo od bezneho uziti.Na tom se snad shodnem.
No ono jde vždycky o zprostředkování plateb. Ale bavme se o ceně za tuto službu. Pokud občan platí v hotovosti, je za to poplatek 22Kč a výše,protože jde o práci s hotovostí. Pokud by šlo o placení kartou, pošta by s tím neměla žádné náklady , prostě by se udělal převod peněz, což provádí společnost co kartu vydala a spravuje a ta by si naúčtovala 1,5%. Kolik by za tu elektronickou transakci chtěla navíc pošta??? Pořád těch 22Kč plus ještě přeúčtování těch 1,5% za platbu kartou???
Máš pravdu.
Jen… Když pošta vlastěně nic nedělá, tak je zbytečné na tu poštu vůbec chodit, že? Prostě klient zaplatí, nějak, kartou. Za platbu zaplatí 1,5% (ve skutečnosti kolem 3–4%), a na poštu nepůjde. Co by těch 22 kč plaril. Prosté.
Jsem si dovolil dotáhnout tvé úžasné myšlenky k logickému závěru.
No, možná jste až tak dobře ten článek nečetl. Autor totiž vychází pouze z hypotéz, co by kdyby… A vy hned tvrdě do pošty, přičemž ta se pouze vyjádřila k tomu, že takový záměr je na stole. Tak proč hned tolik zlých slin? Já osobně mám maxkartu a jak můžu, tak na poště platím touto kartou. Je to pohodlné, bezpečné, bezproblémové a nic mě to nestojí. A pozor, pro případné škarohlídy (zaplatíte poplatky za účet atd…) upozorňuji, že mám program Postžiro Zadarmo!
Vcera jsem poslouchal cely den radiozurnal a pri zpusobu jakym to bylo prezentovano jsme se divil proc jim to trva tak dlouho…dlouho ze dvou uhlu pohledu, prvni je ze teda museji vypisovat rizeni atd atd..za to nemohou a chapu to, ale z druheho, proc s tim prisli az ted?proc ne uz pred cca 5ti lety?to bylo to co me nejvic zarazelo.Prece platba kartou v dnesni dobe je neco jako samozrejmost a ne teprve ted prijit s tim, ze by to teda mohlo byt zavedeno.
Ptam se proto ostatnich diskutujicich, prijde vam to jako neco co uz tu melo davno byt?Nebo mam ten dojem jen ja?
Dale bych chtel vyjadrit sve zklamani na clankem, cekal jsem neco vice „objevneho“, kdyz to tak vemu kolem a kolem nedovedel jsme se vlastne nic noveho......mozna je to dano stylem vysilani radiozurnalu, kde se dane tema opakuje porad dokola a kdo to posloucha cely den, urcite vi o cem mluvim.....nadruhou stranu je zde celkem shrnuto o co jde a jaka jsou uskali a vyhody.Mozna, ze by si clanek meli precist i ti, kteri to maji vlastne cele nastarost, aby se vyhli neprijemnostem typu „kauza Paysec“.
A co se tyka poplatku, je treba asi nejaky zavest.Doufam ale, ze zvitezi zdravy rozum a cele to bude nastavene v prospech vsech a ne ze vznikne dalsi „medvedi sluzba“.
A pokud vynecham platby za sluzby(postovne, znamky, kolky, dobrika atd) premyslim i o tom komu bude vlastne sluzba placeni „slozenek“ urcena.Vzdyt kdo chce muze pomerne pohodlne s nizkymi naklady vse platit pres internet a nejakou „lowcost“ banku a kdo proste plati slozneky na poste(predevsim starsi rocniky) tak pochybuji o tom, ze se nejak extreme zmeni jejich zvyk a zacnou platit kartou.
Ono není moc co objevovat, všechno by byly jen čisté spekulace.
Souhlasím, že podobná služba tady už mohla být dávno, ale podívejte se, jak dlouho to trvalo Českým dráhám! A všimněte si, že České dráhy platební karty zavedly až poté, co na jejich marketing nastoupil člověk, který pracoval pro PR MasterCardu a kartám opravdu rozuměl (mimo to, že miluje vlaky :) Troufám si tvrdit, že podobné to bylo s poštou. Neměla pocit potřeby, kdežto nynější GŘ je z jiného těsta a hlavně i jinak přemýšlí. Je otevřený novým technologiím a také jim rozumí.
U státních podniků, resp. podniků, kde majoritním akcionářem je stát, tak nějak vždy všechno dlouho trvá. Ale pošty se musím zastat, protože při pohledu zpět je vidět razantní zlepšení služeb a snaha zavádět služby nové. Do dokonalosti to má daleko, ale správný směr nastavený je.
Nechtel jsme aby to vyznelo jako kritika clanku, jen sem chtel rict, ze o necem, co mi-nevim proc- prijde jako samozrejmost se mluvi v tak mlhave rovine, ve stylu ze „to mozna jednou bude pokud…“
Nadruhou stranu treba ta spojka mezi lidmi ve vedeni se zkusenostmi s kartamimi unikla(az tak to zas nesleduju).
A jeste jednou se zeptam, kdo myslite, ze by mohla byt cilova skupina zakazniku(u plateb slozenek), pokud by byl nastaven „rozumny“ poplatek?
Preci jen jit na prepazku posty, v pracovni hodiny, konkurence prikazu pres el. bankovnictvi atd…(samozrejme je treba vzit v potaz i dalsi faktory jako dostupnost post, intenretu, zvyky,..)
Nejak proste nemohu najit, pro koho je to vhodne.Ale asi je to kvuli tomu, ze „podle sebe soudim tebe“ a nemuzu se vzit do „cizi role“, proto me zajima pohled nekoho jineho…
Fakta? Takový terminál se dá sehnat za 150–250 USD. Třeba Korejci vyrábějí hodně kvaltní kousky, mají v sobě mobilní 3G terminál, jsou malé, šikovné, snadno ovladatelné. Můžete si vybrat s operačním systémem Linux, Windows… Terminál za cca 10 000 už v jejich pojetí skoro mluví a chodí.
Problém je, že když si koupíte terminál mimo CZ distribuci, tak CZ banka ho jednoduše nepřipojí. Pak nemáte moc možností výběru, buď si pořídíte terminál cca 3 dodavatelů, co v CZ působí, nebo nebudete u nás karty přijímat. A jenom o tom to je
No jo a čím to je, že je to tady o tolik dražší? Vždyť to stejně vyrábí ti samí Korejci (nebo nějaký jiný asijský stát)… Já chápu, že každý chce vydělat, ale nejsou takovéhle marže už trochu nemravné? A že všechny banky drží tyhle ceny za terminály? Neměl by se pak tedy na to podívat antimonopolní úřad, jestli za tím není nějaká kartelová dohoda?
Ano, to je další problém.
Zavedeme na poště platby kartou, zrušíme (hypoteticky) zcela platby hotovostí. A co se stane?
Lidé si budou dále peníze vybírat… důchodci atd. Takže poště bude chybět v kase pobočky ještě více peněz, nežli dnes.
Což přinese další náklady, jak správně připomínáš, náklady na převoz hotovosti.
No sláva, konečně si někdo všiml, že Česká pošta peníze nejen přijímá, ale i vydává (kromě zmíněných důchodců jsou to také výběry z účtu a vkladních knížek).
Dle mého názoru jsou následující schůdné cesty:
1) kartou půjde platit pouze za služby České pošty (tedy, nákup známek, poštovné). Tedy, např. budu chtít poslat poštovní poukázkou 100 000 Kč. Tak 100 000 Kč složím v hotovosti, poštovné zaplatím kartou. Budu podávat balík – poštovné zaplatím kartou. Budu kupovat známky, obálky,… opět zaplatím kartou. Blbé je, že v tomto případě nezaplatím kartou dobírku.
2) platba za služby bude zúčtována jako „platba u obchodníka“, ostatní (např. dobírky, a těch 100 tisíc) bude zúčtováno jinak. Buď jako cash advance (ovšem o to by lidé neměli zájem), nebo se s karetními společnostmi dohodne na nějakém, poplatky nezatíženém, způsobu (něco jako cash back). To by asi byla nejlepší varianta, umožňovala by i platbu dobírkou.
3) přeúčtování nákladů za platbu kartou na klienta – tady by se ukázalo jak moc klienti platbu kartou potřebují. Mám obavu, že najednou by zájem o platbu kartou výrazně poklesl :)
Instalace terminálů nemusí stát ani korunu, když je banky dodávají zdarma do obchodních řetězců, tak poště je dodají určitě taky.
platba kartou je zpoplatněna a danou provizi pošta pouze přeúčtuje prodejci.
Je přece jedno, zda si koupím věc v krámě nebo dobírkou. Poplatek by měl zaplatit prodejce. Poštou to jen proteče… museli by však mít asi smlouvy a nešlo by to anonymně, kdo chce pošle co chce a komu chce za fix částku
No nevím, pokud uzavřu s poštou smlouvu na dodání určité částky, tak mi nemůže zaplatit míń, jen proto, že zákazník platil kartou? :-o. To už je přijatelnější to účtovat tomu, kdo platí, jako poplatek za službu. Chceš platit kartou – ano, je to služba a ta stojí xx Kč.
Na druhou stranu by to mohlo výrazně snížit dobírky (obchodníci by tyto zvýšené náklady promítli do ceny služby).