Hlavní navigace

Platební karta: krtek pro vaše konto

4. 10. 2001
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Jste opatrní, a proto jste svěřili své finance bance poskytující jedno z nejlepších elektronických zabezpečení u nás? Domníváte se, že vašimi penězi nemůže platit nikdo jiný kromě vás? Omyl - tedy pokud používáte platební kartu.

Tadeáš je odborník na IT, telekomunikace, internet a elektronické zabezpečení. Banku si vybral na základě dvou požadavků: účet musí být přístupný přes internet a internetové bankovnictví musí používat nejpřísnější zabezpečení, jakého lze v současné dosáhnout. Když si z pobočky peněžního ústavu odnášel hranatý tlačítkový klíč, netušil, že si do kapsy ukládá také budoucího krtka tuneláře platební kartu (první zdarma).

Celý rok Tadeáš spravoval své finance on-line, což mu velmi zpříjemnilo a zkvalitnilo život. Psychickou pohodu při placení účtů zajišťoval vrnící kocour na rameni, pizza u klávesnice a měkké pantofle na nohách. Konec obav z výhrad vůči pomačkaným a politým platebním příkazům, konec klaustrofobie a křečových žil při čekání v nekonečné frontě, která se po půl hodině ukáže být nesprávnou, konec sprintů do pobočky v pátek odpoledne. Nikdy už nebude muset vysvětlovat ostraze, že pivo loká kvůli nedostatku vitamínu B, trenýrky se šmoulíky dostal od své nejmilejší přítelkyně a vietnamské prasátko se strašně bojí samoty.

Po idylce jak vystřižené z dokonalých reklam přišel

Den Jedna
Ve výpisu blokací na Tadeášově účtu se vyskytly transakce, které Tadeáš nezadával:

KARETNÍ BLOKACE ZA KARTU Č.123456XXXXXXX321

Tabulka č. 131
DATUM Den Nula Den Nula Den Nula
ČAS 20:46 21:57 21:57
OBCHODNÍK ******.net ******.net ******.com
MÍSTO-ZEMĚ US US GB
TYP TRANSAKCE Platba kartou Platba kartou Platba kartou
ČÁSTKA 1.00 1.00 1,000.00
MĚNA USD USD GBP
BLOKOVANÁ ČÁSTKA 37.89 37.89 54,773.00

Někdo použil číslo Tadeášovy karty k úhradě zboží v hodnotě 1000 britských liber na velkém internetovém serveru. Podvodník nejdříve otestoval funkčnost čísla karty na dvou drobných platbách po jednom dolaru. Když pokusné transakce proběhly hladce, uskutečnil podvodník platbu v přepočtu za 54773 Kč. Obnosy byly na Tadeášově účtu zatím jen blokovány, tedy zatím nedošlo k jejich odčerpání. Tadeáš okamžitě napsal své bance e-mail, v němž upozornil na tyto transakce, požádal o likvidaci své karty a NEPROPLACENÍ transakcí. Protože se rozhodl zjistit, kdo jeho kartu zneužil, požádal také o zaslání údajů o transakcích tedy kdo, kdy, kde a co objednával a z jaké IP adresy (identifikace počítače připojeného na internet). Hned po odeslání e-mailu se Tadeáš vypravil do své banky, kde nechal zrušit zneužitou kartu a vystavit si novou.

Mezitím mu přišel e-mail od pracovníka klientského centra, který vysvětloval mechanismus on-line transakcí a možný vývoj situace:

"Při výběru z bankomatu nebo on-line platbě je částka vždy nejdřív blokována, a to hned po autorizaci platby obchodníkem. K zaúčtování dochází až po vyžádání platby od banky obchodníka nebo od provozovatele bankomatu. Pokud obchodník o zaúčtování platby nepožádá do 30 dnů, blokace na účtu je automaticky ukončena, ovšem i poté má obchodník možnost požádat o provedení platby. O zrušení blokací může požádat buď obchodník, který transakci autorizuje, nebo klient. Ten však musí bance předložit doklad, který prokazuje neoprávněnost blokace například doklad o zaplacení v hotovosti nebo potvrzení od obchodníka.

Je možné, že blokace na Vašem účtu provedl některý internetový obchodník nedopatřením. Je však také možné, že se někdo pokusil Vaši platební kartu zneužít. Je mi velice líto, ale jelikož nelze zjistit, zda jsou blokace oprávněné nebo ne, banka je nemůže zrušit. V tuto chvíli je pro Vás jediným řešením vyčkat, zda budou blokované částky zaúčtovány, nebo zda budou blokace ukončeny. V případě zaúčtování plateb je třeba transakce písemně reklamovat vyplněním přiloženého formuláře."

Tadeáš se tedy e-mailem obrátil na britského obchodníka, který blokoval tisíc liber. Pokusné dolarové transakce se snažil prošetřit telefonicky, ale v Americe telefon nikdo nebral. O svých krocích informoval banku, kterou také požádal o kontakt na amerického obchodníka.

Den Dva
Pracovník banky Tadeášovi napsal další e-mail:

„Rád bych vyhověl Vašemu požadavku a sdělil Vám kontakt na obchodníka, který provedl karetní blokaci. Banka však má k dispozici pouze údaje, které jsou uvedeny i na Vašem účtu. Nemáme ani možnost žádné bližší údaje zjistit. Je pouze věcí obchodníka, které identifikační údaje zveřejní, přičemž není povinen uvádět žádnou(!) identifikaci. Pokud se Vám nepodaří obchodníka kontaktovat, bude nutné vyčkat, zda dojde k zaúčtování blokované částky, nebo bude blokace po uplynutí 30ti dní automaticky zrušena. Dojde-li k zaúčtování platby, bude nutné podat písemnou reklamaci. Reklamační řízení sice trvá až 90 dní, výsledek šetření je však ve většině případů pozitivní, tedy částka je připsána zpět na účet klienta.“

Tadeáš se však těšil, že se mu podaří celou záležitost vyřešit v horizontu několika dnů, protože mu mezitím povedlo získat od britského obchodníka důkaz neoprávněnosti transakce:

„Mohu potvrdit, že Vaše kreditní karta byla v Den Nula použita pro úhradu 1000 liber na naší platební stránce jistou osobou z Ruska. Doporučuji Vám kontaktovat poskytovatele Vaší platební karty. N. D. z oddělení kontroly transakcí“

Den tři
V reakci na Tadeášovu rychlou a rozsáhlou investigaci přikročila banka ke zrušení blokace ve výši 1000 GBP, stejně tak byly zrušeny předautorizace obou jednodolarových položek. Pracovník banky však Tadeáše zároveň upozornil, že banka nedokáže zaručit neodečtení částky 1000 GBP:

"Pokud obchodník o zaúčtování částky požádá, banka je povinna tomuto požadavku vyhovět a částku převést ve prospěch účtu obchodníka.V pří­padě, že tato situace nastane, bude nutné zaúčtovanou platbu písemně reklamovat.

Je mi lito, ale banka pro Vás v tuto chvíli nemůže učinit více. Vím, v jak nepříjemné situaci se právě nacházíte, věřím však, že se celá záležitost v krátké době vyřeší."

Tadeáš také věřil v brzký konec. Jenž ještě týž den před desátou hodinou večer dostal e-mail, který ho informoval o převodu jednoho tisíce liber z jeho účtu na účet cizí. Tadeáš si na zelené lince okamžitě sjednává na následující den návštěvu banky za účelem podání písemné reklamace.

Den Čtyři
Tadeáš podává písemnou reklamaci ve své bance.

Den Pět, Šest, Sedm.
do konce Dne Třicet nemá Tadeáš žádnou zprávu a žádné peníze. Zbývá mu už jen maximálně 60 dní čekání a nadpoloviční pravděpodobnost, že se mu částka vrátí.

Kdo a jak může zneužít vaši platební kartu?
Zloděj, který vám kartu fyzicky ukradne. Než se vám podaří kartu zablokovat, může si zloděj odnášet balíček bankovek z blízkého bankomatu, zboží z kamenného obchodu, nebo si užívat nějakou službu.

Zloděj kopírák, člen bandy. Nejčastěji jde o číšníka v restauraci. Při placení odnese vaši kartu kamsi za bar či do kuchyně, kde jsou z ní během pár okamžiků dostane zloděj sosák všechny informace nahrané na magnetickém proužku. Zachycení čísla karty a jména držitele je samozřejmostí.

Pirát – hacker, který „odposlouchá“ vaši transakci platební kartou na internetu. Stačí hacknout nezabezpečenou komunikaci mezi vaším počítačem a obchodním serverem a údaje potřebné k provedení transakce se poslušně shromažďují v pirátově počítači.

Pirát matematik, který si číslo vaší karty vygeneruje. Podobně jako rodná čísla musejí splňovat kritérium dělitelnosti jedenácti, mají čísla platebních karet určitou logiku. Pak stačí vygenerované číslo „otestovat“ na několika drobných platbách. Pokud se nevyskytnou komplikace, matematik na šikmé ploše si objedná něco pěkného a pěkně drahého. Na váš účet. K této situaci nejspíš došlo i v Tadeášově případu.

Kolik vás zneužití vaší platební karty bude stát?
V lepším případě budete bojovat o neodčerpání neautorizovaných částek, v horším případě o jejich navrácení. Vaše náklady budou každopádně nenulové.

dan_z_prijmu

Do velkých nesnází vás může dostat blokování větší částky, které může paralyzovat vaši platební schopnost. Do ještě větších problémů se dostanete, když se váš účet kvůli pirátskému převodu dostane do červených čísel a vám tak vzniká povinnost platit úroky, natož pak když překročíte povolený debet a platíte ještě víc.

Kde si stěžovat?
Podejte trestní oznámení na neznámého pachatele a sami okamžitě začněte pátrat po jeho identitě. Prodejce vám sice nemůže sdělit adresu, na kterou má být objednané zboží zasláno, vyšetřovatelům by však adresu poskytnout měl. Navíc je ve vlastním zájmu obchodníka odfiltrovat nedůvěryhodné zákazníky, bohužel většina podvodníků mění IP adresy i fyzická místa svého působení.

Byla vaše platební karta zneužita přes Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).