Hlavní navigace

Platbám na internetu vládne dobírka. Proč?

27. 3. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Známe to všichni: líbí se mi zboží, kliknu, objednám a čekám, až mi přijde poštou na dobírku. Tento unikát najdeme jen u nás a v Německu, v ostatních státech už pochopili, že jsou efektivnější platební nástroje.

Při budování internetového obchodu stojí každý jeho provozovatel před otázkou, jak zajistí, aby za zboží či službu jeho zákazník zaplatil. Platba na internetu patří mezi komplikované hlavně pro jeden zásadní faktor: zboží či službu si nemůžete předem osahat, vyzkoušet, takže až na osvědčené obchodníky jste odkázáni na poctivost prodejce. Problém není černobílý, spálených zákazníků je hodně, podobně jako napálených prodejců.

Problémem plateb na českém internetu se zabývala i studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK). A její výsledky potvrzují, že u nás univerzální platební metoda neexistuje. Obchody jsou odlišné, takže není možné aplikovat jednotné platební řešení, které by vyhovovalo všem.

České konzervy

Češi jsou konzervativní národ. Banky se sice své klienty snaží přesvědčit k používání platebních karet a na český internet vstupují i mezinárodní platební systémy jako PayPal apod., ale stará dobrá dobírka všechny beznadějně poráží. Na dobírku u nás zasílá či prodává 97 % e-obchodů a zákazníci tuto formu využívají v 70–80 % případů. Přitom v západním světě je u zákazníků dobírka až na třetím místě (kolem 12 %), preferovaným platebním metodám vévodí platební karty (kolem 80 %).

Renesanci zažívá i platba předem na účet obchodníka, kdy se zákazníci snaží zbavit nákladů za výrazně dražší dobírku. Ale zaplatit předem si troufne jen pravidelný zákazník, který si poctivost obchodníka ověřil. To je ostatně asi hlavní problém, proč se v Česku platba kartou přes internet moc nenosí – stále je tu velká nedůvěra v poctivost obchodníků i v bezpečnost samotné transakce.

S hotovostí na internet

Mezi další oblíbené nástroje, platby podle zmiňované studie, patří platba v hotovosti při převzetí zboží. Takže český zákazník si objedná cenově výhodnější zboží a pak si pro něj nakluše na kamennou pobočku firmy. Ekonomicky je to pochopitelné, získá lepší cenu, než při volbě jiného způsobu prodeje, ale odpadá tak smysl a krása internetového nakupování, totiž, že kliknu, objednám, zaplatím a čekám, až ke mně zboží přijde samo. Problém však není jen na straně obchodníků, pro které je platba hotovostí často výhodnější. Při pohledu na ceny za dopravu zákazníka často napadne, že jsou nejspíše dva druhy poštovného: pro klienty a oficiální ceny České pošty. A pokud obchodník zaslání zásilky podmiňuje volbou kurýrní služby v ceně sta a více korun, je cesta do obchodu s hotovostí v ruce logickým důsledkem.

Obávané karty

Jen 40 % českých internetových obchodů nabízí možnost zaplatit kartou. Otázkou je, zda je to proto, že jsou pro obchodníky nezajímavé podmínky bank, které službu provozují, anebo zda se jim jednoduše implementace platební brány na karty nevyplatí. Fenoménem jsou nákupy na splátky, které umožňuje 57 % internetových obchodů. Trendu se přizpůsobily úvěrové společnosti a získat zboží na splátky je proces jen na několik kliknutí.

Univerzální řešení neexistuje

Pro každý obchod se hodí jiná platební metoda. Zatímco u stahování hudby a pro přístup na placený obsah nikdo nebude posílat peníze předem poštovní poukázkou a čekat 4 dny, než je obchodník obdrží, u nákupu dražších výrobků je trend opačný. Za plazmovou televizi v hodnotě desítek tisíc korun kartou zaplatí málokdo a raději si počká na dobírku, až se přesvědčí, že zboží skutečně přišlo. V České republice proto máme stále co dohánět. Na dobírku jsou zvyklí už jen Němci, v ostatních státech Evropské unie se s ní takřka nesetkáte.

dan_z_prijmu

Opatrný přístup Čechů komentuje i Ondřej TichýAPEK: Za hlavní, nikoliv však překvapivý, závěr považujeme trvající dominanci klasických platebních nástrojů, dobírky a převodu z účtu. Jako relativně nový trend identifikujeme nákupy na splátky (také popularitu úvěrových nákupních karet), které kopírují trendy z kamenných obchodů.

Do budoucna lze očekávat růst zájmu o platby platebními kartami a zvláště nárůst mobilních plateb. Výzvou mohou být i nové platební elektronické systémy. Otázkou zůstává, kdy se tyto trendy prosadí.

Jak nejčastěji platíte na českém intrernetu?

  • Na dobírku.
    50 %
  • Převodem z účtu.
    23 %
  • Platební kartou.
    14 %
  • Hotově při převzetí.
    12 %
  • Jinak.
    1 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).