Hlavní navigace

Platba do Union banky nejde zrušit

14. 3. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Víte s předstihem, že budete muset zaplatit zálohu za letní dovolenou. Není nic snazšího než zadat platební příkaz s odloženou splatností a nemuset na platbu více myslet. Ale co se stane v případě, že banka, do níž peníze směřují, zkrachuje? Máte šanci platbu stornovat?

Čtenářská zkušenost:

Chtěl bych se s vámi podělit o zkušenost s rušením jednorázového příkazu zadaného v České spořitelně přes službu Servis24 na účet v Union bance.

Koncem dubna mám zaplatit zálohovou fakturu na letní dovolenou. Abych nemusel na platbu cca dva měsíce myslet, řekl jsem si, že využiji možnosti služby Servis24 a zadám jednorázový příkaz s odloženou dobou splatnosti.

Včera mi volala majitelka penzionu, kde mám bydlet s tím, že mají účet u Union banky a ať svoji platbu určitě stornuji. Dnes jsem tedy nastartoval Internet Explorer a s úsměvem na rtu, řka, kdo má Servis24, tak je IN, jsem začal hledat rušení jednorázových příkazů před dobou splatnosti. Nic takového jsem nenašel, a tak jsem si znovu pročetl podmínky služby Servis24. Služba opravdu rušení jednorázového příkazu neumožňuje. O mimořádných situacích, jako je tato, se tam však nic nepíše.

Volal jsem tedy na Infolinku ČS, jestli existuje nějaká možnost zrušit jednorázový příkaz do krachující banky zadaný v Servis24 a pokud ano, tak jaká. Elektronický bankéř mi sdělil, že přes Servis24 určitě ne, ale že by to mělo jít v pobočce tzv. vratkou. Další telefonát byl tedy mému osobnímu bankéři, co se dá s platbou udělat. Poté, co jsem se mu dovolal, mi řekl, že to zjistí a zavolá zpět – asi jsem byl s podobným problémem první.

Bankéř se mi opravdu celkem rychle ozval a navrhl údajně jediné možné řešení. Před datem splatnosti příkazu vybrat veškeré peníze z účtu a poté je zase převést zpět. Tzv. vratka se prý nedá použít, protože se používá jen na špatně zadané příkazy, které se vrátí jako nezúčtovatelné.

Pro bankéřem navrhované řešení je potřeba vědět přesné datum splatnosti příkazu. To jsem ovšem úplně přesně nevěděl, uběhl už přece jen nějaký den od zadání. Nicméně v průběhu telefonátu jsem si znova spustil Servis24 a zkusil příkaz vyhledat. Požadovanou transakci jsem našel, datum splatnosti se však nezobrazuje a je vidět jen datum zadání příkazu. Tady mi bankéř poradil rychle, mám zavolat na Infolinku a tam mi datum řeknou.

Třetí telefonát byl tedy zpět na Infolinku a já už s lehkým mrazením v zádech sděloval své přání, budou vědět, nebudou? Věděli – opravdu jsem se dozvěděl datum splatnosti a nyní, když jsem přistoupil na navrhované řešení, mohu dva měsíce myslet na den, kdy budu moci celou akci ukončit. Ať už výběrem hotovosti na pobočce (s příslušným poplatkem, ale s jistotou, že opravdu nelze peníze převést) nebo převodem na jiný účet. Jen mě napadá, co kdybych měl těch jednorázových příkazů víc a nebo nedej bože kontokorent. Zatím však mé peníze stále visí někde mezi Českou Spořitelnou a Union bankou.

Poznámka na konec: protože jsem si chtěl navrhované řešení přece jen ještě ověřit, napsal jsem dotaz do České spořitelny. Z něj pak vyplynula jedna zásadní věc, na kterou mě nikdo předtím neupozornil. Spořitelna se pokouší, pokud není na účtu dost peněz, provést příkaz ještě dva dny po datu splatnosti, takže kdybych peníze ihned vrátil na účet, transakce se provede!

Martin Kolář
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření České spořitelny

Prověřovali jsme různé možnosti. Skutečností je, že Česká spořitelna v současné době připravuje jednodušší řešení podobných situací. Spojíme se s panem Kolářem a provedeme storno jeho transakce.

Redakce

Tabulka č. 845
Česká spořitelna nemá nástroj na stornování plateb s odloženou splatností. Řešení, které pro takový případ navrhuje (vybrat účet a počkat – platba nebude uskutečněna), je nejen v mnoha případech neuskutečnitelné (kontokorent, jiné závazky apod.), ale navíc bylo navrhnuto nejprve bez důležité informace – peníze nesmí být na účtu tři dny. Proto České spořitelně udělujeme Zlámanou grešli.

Těší nás, že Česká spořitelna nakonec nalezla řešení pro pana Koláře, který je s ním dle vlastních slov spokojen.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

skoleni_15_4

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Měl/a jste potíže se stornováním platby?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).