DESETNÍK 92/2006 (9. 10. 2006 – 22. 10. 2006)
Phishing na Českou spořitelnu nebyl úspěšný
Phishing je novinkou na českém bankovním trhu. V naší historii byly podchyceny zatím dvě větší phishingové akce zaměřené na česky hovořící klienty. První z nich byla zacílena na největší světovou oběť phishingových útoků – Citibank, která ale nemá na českém trhu příliš velký podíl. To odsoudilo akci k nezdaru, byť několik klientů ohroženo bylo. Podařilo se dokonce zatknout „bílého koně“, který měl ukradené peníze vybrat z účtu a „vyprat“ je.
Druhá phishingová akce v českém jazyce byla mnohem lépe zacílena – na největší retailovou banku, jejíž zabezpečení internetového bankovnictví lze obejít bez technických prostředků typu čipová karta, PIN kalkulátor nebo šifrované SMS zprávy. K vykradení účtu by stačilo získat uživatelské jméno, heslo a bezpečnostní kód – a o všechny tyto údaje podvržené stránky žádaly.
I načasování phishingové akce bylo velmi dobré. Přišla v době, kdy Česká spořitelna rozesílala svým klientům bezpečnostní kód, s jehož pomocí je měla lépe chránit po neúspěšných pokusech o vykradení účtů u České spořitelny a úspěšných u Komerční banky. Díky vhodnému načasování byl i text e-mailu uvěřitelný.
Phishing na klienty České spořitelny byl nakonec neúspěšný pro jeho „pořadatele“ a úspěšný pro Českou spořitelnu a její klienty. Přestože řada klientů banky své údaje na podvržené stránce odevzdala, mnoho z nich si svou chybu uvědomilo a obratem účet zablokovalo. Nebyl hlášený žádný případ neoprávněného odčerpání peněz z účtu.
Stránky České spořitelny zaujaly
Internetové stránky České spořitelny možná i díky proběhlému phishingovému útoku zaujaly. Anketě o nejpropracovanější bankovní internetové stránky pořádané finančním serverem Měšec.cz a serverem Bankovnipoplatky.com bezkonkurenčně dominovaly, když získaly pozornost 58 % hlasujících čtenářů.
Druhá skončila eBanka s velkým odstupem a ziskem 18 % hlasů následována Poštovní spořitelnou s 11 % hlasů. Naopak se neumístila Komerční banka, jejíž internetové stránky získaly 2. příčku v prestižním projektu Web Top 100 mezi všemi weby a 1. příčku v oborové kategorii finančních webů.
Jednoznačný vítěz čtenářské ankety v projektu Web Top 100 obdržel bronzovou medaili v oborové kategorii za již zmíněnou Komerční bankou a Kooperativou, pojišťovnou. Co může být příčinou jednoznačného vítězství, můžete rozebírat v diskusi na toto téma.
Banka | Počet hlasů | |
---|---|---|
BAWAG Bank | 1 | 0% |
Citibank | 5 | 0% |
Česká spořitelna | 768 | 58% |
Českomoravská stavební spořitelna | 1 | 0% |
ČSOB | 52 | 4% |
eBanka | 234 | 18% |
Fio, družstevní záložna | 10 | 1% |
GE Money Bank | 17 | 1% |
HVB Bank | 7 | 1% |
HYPO stavební spořitelna | 0 | 0% |
Hypoteční banka | 7 | 1% |
IC Banka | 1 | 0% |
Komerční banka | 26 | 2% |
Modrá pyramida stavební spořitelna | 3 | 0% |
Oberbank | 0 | 0% |
Poštovní spořitelna | 150 | 11% |
PPF banka | 0 | 0% |
Raiffeisen stavební spořitelna | 1 | 0% |
Raiffeisenbank | 12 | 1% |
Stavební spořitelna České spořitelny | 4 | 0% |
Volksbank | 5 | 0% |
Waldviertler Sparkasse von 1842 | 16 | 1% |
Wüstenrot – stavební spořitelna | 0 | 0% |
Wüstenrot hypoteční banka | 0 | 0% |
Živnostenská banka | 7 | 1% |
Celkem | 1327 | 100% |
Zlatý Měšec 2006
Zlatý Měšec 2006 je prestižní čtenářská anketa, v níž již čtvrtým rokem máte možnost zvolit nejoblíbenější finanční instituce působící na českém (finančním) trhu. Zahájena byla ve čtvrtek minulého týdne a hlasování bude ukončeno 16. listopadu 2006.
Loňskou první příčku obsadila Česká spořitelna následovná Českou pojišťovnou a Českomoravskou stavební spořitelnou. Loni tedy „české“ (a „českomoravské“) subjekty v oblíbenosti dominovaly. Ostatně ani předloni tomu nebylo jinak, když v absolutním pořadí předstihla všechny Česká pojišťovna…
Kdo zvítězí v letošním ročníku, pochopitelně ještě nevíme. Vše leží ve vašich rukách, klávesnicích a myších.
Bankovní novinky
- Citibank – Shell MasterCard: Citibank uvedla na trh novou co-brandovanou kreditní kartu. Její výhodou je sleva 3 % při nákupu pohonných hmot u čerpacích stanic Shell a 1 % při jakémkoli jiném nákupu, nevýhodou poměrně vysoký roční poplatek – 850 Kč.
- Poštovní spořitelna a ČSOB – embosovaná čipová karta Visa: Dvě banky s jednou bankovní licencí oznámily uvedení embosované čipové karty Visa do konce letošního roku. Zkompletují tak paletu čipových karet.
- Visa a MasterCard – předplacené karty: Karetní byznys do třetice. Visa a MasterCard uvedou na českém trhu předplacené karty (pre-paid card). Prý již v příštím roce.
- Konference o zadluženosti: 10. října 2006 se uskutečnila Konference o zadluženosti se zajímavými závěry. Na konferenci byla též prezentována letošní Studie o zadluženosti českých domácností, jejímž autorem je Ondřej Antoš.
- Česká spořitelna – obarvování bankovek: Česká spořitelna vybavila své bankomaty systémem na obarvování bankovek. Případný zloděj bankomatu tak v ukradené schránce nalezne bezcenné barevné papírky místo hotovosti.
- Citibank – Pioneer: Citibank zahájila nabízení České rodiny fondů Pioneer. Rozšiřuje tak nabídku podílových fondů pro své klienty.
- ČSOB – individuální devizový kurz: V ČSOB již i drobné a střední podniky mohou nakoupit či prodat devizy individuálním kurzem. Stačí zavolat na Klientské centrum a obchod mohou uskutečnit za kurz nabídnutý v době volání.