Spočítejte si...

Zavřít

Desetník: Phishing na Českou spořitelnu nebyl úspěšný

Podvržené stránky ČS a e-maily obírající důvěřivé klienty banky o přístupové kódy byly bezesporu událostí číslo jedna uplynulé dekády pracovních dní. Stránky ČS zaujaly natolik, že zvítězily s drtivým náporem i v čtenářské anketě... a tradiční anketa Zlatý Měšec 2006 začala ve svém 4. ročníku.

DESETNÍK 92/2006 (9. 10. 2006 – 22. 10. 2006)

Phishing na Českou spořitelnu nebyl úspěšný

Phishing je novinkou na českém bankovním trhu. V naší historii byly podchyceny zatím dvě větší phishingové akce zaměřené na česky hovořící klienty. První z nich byla zacílena na největší světovou oběť phishingových útoků – Citibank, která ale nemá na českém trhu příliš velký podíl. To odsoudilo akci k nezdaru, byť několik klientů ohroženo bylo. Podařilo se dokonce zatknout „bílého koně“, který měl ukradené peníze vybrat z účtu a „vyprat“ je.

Druhá phishingová akce v českém jazyce byla mnohem lépe zacílena – na největší retailovou banku, jejíž zabezpečení internetového bankovnictví lze obejít bez technických prostředků typu čipová karta, PIN kalkulátor nebo šifrované SMS zprávy. K vykradení účtu by stačilo získat uživatelské jméno, heslo a bezpečnostní kód – a o všechny tyto údaje podvržené stránky žádaly.

I načasování phishingové akce bylo velmi dobré. Přišla v době, kdy Česká spořitelna rozesílala svým klientům bezpečnostní kód, s jehož pomocí je měla lépe chránit po neúspěšných pokusech o vykradení účtů u České spořitelny a úspěšných u Komerční banky. Díky vhodnému načasování byl i text e-mailu uvěřitelný.

Phishing na klienty České spořitelny byl nakonec neúspěšný pro jeho „pořadatele“ a úspěšný pro Českou spořitelnu a její klienty. Přestože řada klientů banky své údaje na podvržené stránce odevzdala, mnoho z nich si svou chybu uvědomilo a obratem účet zablokovalo. Nebyl hlášený žádný případ neoprávněného odčerpání peněz z účtu.


Stránky České spořitelny zaujaly

Internetové stránky České spořitelny možná i díky proběhlému phishingovému útoku zaujaly. Anketě o nejpropraco­vanější bankovní internetové stránky pořádané finančním serverem Měšec.cz a serverem Bankovnipoplat­ky.com bezkonkurenčně dominovaly, když získaly pozornost 58 % hlasujících čtenářů.

Druhá skončila eBanka s velkým odstupem a ziskem 18 % hlasů následována Poštovní spořitelnou s 11 % hlasů. Naopak se neumístila Komerční banka, jejíž internetové stránky získaly 2. příčku v prestižním projektu Web Top 100 mezi všemi weby a 1. příčku v oborové kategorii finančních webů.

Jednoznačný vítěz čtenářské ankety v projektu Web Top 100 obdržel bronzovou medaili v oborové kategorii za již zmíněnou Komerční bankou a Kooperativou, pojišťovnou. Co může být příčinou jednoznačného vítězství, můžete rozebírat v diskusi na toto téma.

Anketa o nejpropraco­vanější bankovní internetové stránky – výsledky
Banka Počet hlasů
BAWAG Bank 1 0%
Citibank 5 0%
Česká spořitelna 768 58%
Českomoravská stavební spořitelna 1 0%
ČSOB 52 4%
eBanka 234 18%
Fio, družstevní záložna 10 1%
GE Money Bank 17 1%
HVB Bank 7 1%
HYPO stavební spořitelna 0 0%
Hypoteční banka 7 1%
IC Banka 1 0%
Komerční banka 26 2%
Modrá pyramida stavební spořitelna 3 0%
Oberbank 0 0%
Poštovní spořitelna 150 11%
PPF banka 0 0%
Raiffeisen stavební spořitelna 1 0%
Raiffeisenbank 12 1%
Stavební spořitelna České spořitelny 4 0%
Volksbank 5 0%
Waldviertler Sparkasse von 1842 16 1%
Wüstenrot – stavební spořitelna 0 0%
Wüstenrot hypoteční banka 0 0%
Živnostenská banka 7 1%
Celkem 1327 100%

Zlatý Měšec 2006

Zlatý Měšec 2006 je prestižní čtenářská anketa, v níž již čtvrtým rokem máte možnost zvolit nejoblíbenější finanční instituce působící na českém (finančním) trhu. Zahájena byla ve čtvrtek minulého týdne a hlasování bude ukončeno 16. listopadu 2006.

Loňskou první příčku obsadila Česká spořitelna následovná Českou pojišťovnou a Českomoravskou stavební spořitelnou. Loni tedy „české“ (a „českomoravské“) subjekty v oblíbenosti dominovaly. Ostatně ani předloni tomu nebylo jinak, když v absolutním pořadí předstihla všechny Česká pojišťovna…

Kdo zvítězí v letošním ročníku, pochopitelně ještě nevíme. Vše leží ve vašich rukách, klávesnicích a myších.


Bankovní novinky

  • Citibank – Shell MasterCard: Citibank uvedla na trh novou co-brandovanou kreditní kartu. Její výhodou je sleva 3 % při nákupu pohonných hmot u čerpacích stanic Shell a 1 % při jakémkoli jiném nákupu, nevýhodou poměrně vysoký roční poplatek – 850 Kč.
  • Poštovní spořitelna a ČSOB – embosovaná čipová karta Visa: Dvě banky s jednou bankovní licencí oznámily uvedení embosované čipové karty Visa do konce letošního roku. Zkompletují tak paletu čipových karet.
  • Visa a MasterCard – předplacené karty: Karetní byznys do třetice. Visa a MasterCard uvedou na českém trhu předplacené karty (pre-paid card). Prý již v příštím roce.
  • Konference o zadluženosti: 10. října 2006 se uskutečnila Konference o zadluženosti se zajímavými závěry. Na konferenci byla též prezentována letošní Studie o zadluženosti českých domácností, jejímž autorem je Ondřej Antoš.
  • Česká spořitelna – obarvování bankovek: Česká spořitelna vybavila své bankomaty systémem na obarvování bankovek. Případný zloděj bankomatu tak v ukradené schránce nalezne bezcenné barevné papírky místo hotovosti.
  • Citibank – Pioneer: Citibank zahájila nabízení České rodiny fondů Pioneer. Rozšiřuje tak nabídku podílových fondů pro své klienty.
  • ČSOB – individuální devizový kurz: V ČSOB již i drobné a střední podniky mohou nakoupit či prodat devizy individuálním kurzem. Stačí zavolat na Klientské centrum a obchod mohou uskutečnit za kurz nabídnutý v době volání.

Anketa

Hlasujete v anketách?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2006 18:54