Hlavní navigace

Peníze na účet: Zdarma!

3. 5. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Poštovní spořitelna včera oznámila revoluční krok: Od června nebude účtovat poplatky za připsání peněz na účet! Stává se tak první velkou bankou, která nejabsurdnější poplatek ruší. Přesto u ní jistá "relikvie" ještě zůstává. Jak se ke kroku Poštovní spořitelny postaví další banky?

Bankovní poplatky… v některých zemích neznámý pojem, u nás každodenní realita. O bankovních poplatcích bylo napsáno již mnohé nejen v souvislosti s diskusí rozpoutanou Ministerstvem financí v čele s náměstkem ministra Tomášem Prouzou. Po loňské sérii rušení poplatku za zrušení účtu se letošního slova ujímá Poštovní spořitelna a ruší nejabsurdnější poplatek – poplatek za přijatou platbu.

O nejabsurdnějším poplatku rozhodli v hlasování návštěvníci serveru Bankovnipoplat­ky.com, který je iniciativou Patrika Nachera, a také čtenáři finančního serveru Měšec.cz.

Změny v sazebníku poštovní spořitelny

Poštovní spořitelna včera oznámila změny sazebníku platné od 1. června 2006. V jejich čele stojí zrušení poplatku za příchozí platby, který si dnes účtuje ve výši 6 Kč při došlé platbě z jiné banky a 4 Kč při platbě z Poštovní spořitelny a ČSOB. Nejedná se ale o jedinou změnu.

Další pozitivní změnou je sloučení programů Rodina, Elektron a Plus, kde klienti všech programů budou převedení na „Plus“ se všemi službami s ním spojenými (zdarma až 3 Maxkarty, zřízení a vedení povoleného přečerpání, spořícího účtu, termínovaného vkladu a homebankingu, vydání a 1. rok vedení embosované karty a kreditní karty, vyhotovení a zaslání měsíčního výpisu a vybrané poplatky u dalších služeb přímého bankovnictví, nemluvě o kartě pro učitele ITIC), ale platit budou cenu nejlevnějšího (Rodina) ve výši 40 Kč.

Co se nemění

Přestože Poštovní spořitelna mění poplatek, který byl zvolen „nejabsurdnějším“, její klienti ještě zdaleka nemají vyhráno. Přijmout peníze na účet sice mohou zdarma, ale pouze bezhotovostně. Pokud si je budou chtít na účet vložit, zaplatí 4 Kč při vkladu s Maxkartou a 6 Kč při vkladu s papírovým dokladem. Rušení „absurdních“ poplatků tak poněkud pokulhává.

Druhou „relikvií“, která na účtech Poštovní spořitelny zůstává, je poplatek za zrušení účtu. Zatímco ostatní banky v loňském roce podlehly nátlaku svých klientů a poplatek zrušily, Poštovní spořitelna ukryta ve stínu ČSOB, vůči které dokonce Sdružení obrany spotřebitelů rozpoutalo soudní při ohledně uvedeného poplatku, poplatek za zrušení účtu zachovává.

U poplatku za zrušení účtu je jasná odlišnost mezi těmi, kdo tuto „službu“ používají a kdo ne. Se zrušením účtu jsou navíc spojené poměrně vysoké přímé náklady: za zrušení účtu platíme České poště, podle zákona musíme 10 let vše archivovat apod. Abychom udrželi nízké sazby u ostatních služeb, nechceme rozpouštět náklady na zrušení účtu do jiných sazeb, jako to dělají ostatní banky, uvedl pro finanční server Měšec.cz Martin Orság, tiskový mluvčí Poštovní spořitelny (kompletní odpověď).

Poplatky za přijatou platbu
Banka Poplatek za přijatou platbu
z vlastní banky z cizí banky
BAWAG Bank 2 Kč 2 Kč
Citibank 0 Kč 0 Kč
Česká spořitelna 5 Kč 7 Kč
ČSOB 7 Kč 7 Kč
eBanka 2,90 Kč* 4,90 Kč*
Fio, družstevní záložna 0 Kč 0 Kč
GE Money Bank 5 Kč 5 Kč
HVB Bank 5 Kč 5 Kč
Komerční banka 5 Kč 7 Kč
Oberbank 6 Kč 6 Kč
Poštovní spořitelna 0 Kč** 0 Kč**
PPF banka 0 Kč 3,50 Kč
Raiffeisenbank 4 Kč*** 6 Kč***
Volksbank 3 Kč 6 Kč
WSPK 3 Kč**** 3 Kč****
Živnostenská banka 0 Kč 0 Kč

* eBanka – program Plus a Plus Zdarma; program Základ a Základ Zdarma 6,10 Kč a 8,10 Kč.
** Od 1. 6. 2006.
*** Zlaté konto zdarma, Běžný korunový účet 5 Kč, resp. 7 Kč.
**** S-club účet zdarma.

Jak vidno, některé menší banky (a pro úplnost jsem zařadil též družstevní záložnu) mají již nyní poplatek za přijatou platbu nulový. Co na změnu v poplatcích ale udělá její „velká“ konkurence?

Co na to konkurence?

Již v tiskové zprávě Poštovní spořitelny uvádí Vlasta Dolanská, výkonná ředitelka banky: Nepředpokládáme, že nás ostatní banky budou moci v dohledné době okopírovat.

Ostatní velké banky se zatím vyjadřují zdrženlivě.

Snižování nebo zrušení poplatků není překvapivým krokem. V České spořitelně jsme tento trend nastoupili již v roce 2005, kdy jsme zrušili devět poplatků včetně poplatku za zrušení účtu. Provádíme pravidelné revize sazebníku a nabízíme klientům dobrý poměr kvality k ceně služeb. Proto máme přes 5 milionů klientů, uvedla Klára Gajdušková, tisková mluvčí České spořitelny. Reakci na krok Poštovní spořitelny ale banka zatím nepředpokládá.

Rozhodnutí konkurenční banky nebudeme komentovat, ale pokud jde o KB, je třeba říci, že naší dlouhodobou strategií je budování transparentních vztahů s klienty. Jako první velká banka jsme například už v roce 2004 zrušili poplatek za zrušení účtu. Letos jsme přistoupili k výraznému zjednodušení a zpřehlednění sazebníku tak, aby se v něm naši klienti mohli dobře orientovat a věděli, kolik peněz za jakou službu platí, uvedla Romana OndrůškováKomerční banky. Také nelze očekávat brzkou změnu sazebníku.

GE Money Bank měnila sazebník s platností od počátku března. V rámci této změny došlo ke zvýšení transparentnosti sazebníku, který je přehlednější a jednodušší. Banka například v několika případech, kde se k jedné operaci vázaly dva různé poplatky, jeden z nich zrušila. Došlo tak mj. ke zrušení poplatku za zúčtování účetní položky u výběru z bankomatu a u hotovostních operací. Od počátku března je navíc bezplatné vedení konta Genius Student, uvedla na náš dotaz Eva Chaloupková, tisková mluvčí GE Money Bank, a dodala: V současnosti GE Money Bank další změnu sazebníku nepřipravuje.

Změny v sazebníku neplánuje ani ČSOB, která s Poštovní spořitelnou sdílí stejnou bankovní licenci.

Jaký je výhled?

Velké banky se zatím sice vyjadřují, že krok Poštovní spořitelny následovat nebudou. Nicméně bankovní klienti nemusí klesat na mysli. Můžeme využít srovnání s rušením poplatku za zrušení účtu, který v současnosti přetrvává z významných českých bank pouze u Poštovní spořitelny.

Poplatek za zrušení účtu byl kritizován velmi dlouho s tím, že omezuje konkurenci. Mezi prvními ho zrušila Komerční banka (1. 2. 2004), počátkem roku 2004 též Citibank (březen) a Živnostenská banka (16. 3. 2004), přičemž v té době ho již neúčtovaly BAWAG Bank a Volksbank u některých účtů. Pak nastalo ticho před bouří a více než rok se nic významného nedělo. To bylo dáno mimo jiné tím, že Komerční banka, jakožto jedna ze tří největších bank, sice poplatek za zrušení účtu zrušila, ale účtovala si nejvyšší poplatky za rušení trvalých příkazů, povolených inkas a SIPO na trhu, čímž poplatek za zrušení účtu bohatě vykompenzovala.

Tlak spotřebitelů se stupňoval a vtáhl do boje proti bankám i Ministerstvo financí. Tím začalo další kolo rušení „sporného“ poplatku. 10. května 2005 druhou vlnu rušení poplatku za rušení zahájila HVB Bank, která ho již delší dobu neúčtovala, přestože byl v sazebníku uveden, následována v červnu GE Money Bank.

dan_z_prijmu

Největší změnou bylo přehodnocení postoje České spořitelny, která se k rušení poplatků přidala 1. srpna 2005 – do té doby nabízela zrušení účtu zdarma dva měsíce po změně sazebníku. Ve stejný den nechyběla Raiffeisenbank. Následovaly další – Volksbank 1. září, eBanka 15. září a jako jedna z posledních ho zrušila ČSOB.

Perspektiva je tedy příznivá a lze očekávat, že se i další banky dříve či později k Poštovní spořitelně přidají. Je to jen otázkou času – a dostatečného tlaku klientů. Pokud bude strategie Poštovní spořitelny úspěšná a ostatní pocítí úbytek klientů, budou ji následovat dříve…

Která další velká banka se k Poštovní spořitelně připojí jako první?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).