Hlavní navigace

Osm chytáků bank, jak úspěšně oškubat své klienty

22. 6. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Zpoplatnění služeb původně sjednaných bez poplatku? Banky si to mohou dovolit a nic kromě etiky tím neporušují. Dělají to stále častěji.

Také nemáte rádi, když se na něčem dohodnete a druhá strana pak mění podmínky? Ve vztahu banka – klient na to banka právo má. Často se dá ale pochybovat, zda už novinka není za hranicí férového přístupu.

1. Poštovní spořitelna: když pomine konkurence, zdražíme

Příkladem z příběhu Jak ke změně podmínek klient přišel, budiž i nedávný krok Poštovní spořitelny, která prakticky zpoplatnila Era osobní účet zadarmo, ze kterého zbyl přitažlivý jen název. Účtem totiž vzali za vděk znechucení klienti mBank. A zdá se, že právě to banka nechtěla. 

Proto od počátku dubna stanovila jako podmínku jeho bezplatného vedení minimální průměrný měsíční zůstatek ve výši skromných 15 000 Kč. A protože se opravdu nejedná o obrat, ale zůstatek, nezbude zřejmě moc klientů, kteří by chtěli nechat svých 15 000 Kč úročit velkorysým 0,01 % ročně. Budou tak muset hledat služby jinde nebo měsíčně zaplatit 50 Kč za vedení účtu.  Čtěte více: Poštovní spořitelna končí s účtem „zadarmo“.

2. Raiffeisenbank: naláká na hypotéku a změní podmínky na účtu

Raiffeisenbank změnila podmínky ke svému eKontu, jenže to si musí povinně zřizovat klienti, kteří chtějí od Raiffeisenbank hypotéku. Právě oni sjednávali hypotéku (a s ní také eKonto) s tím, že tento účet mají bez poplatků. Od dubna už ale i oni musí plnit podmínky pro získání věrnostních výhod, jinak budou mít službu standardně zpoplatněnou podle ceníku banky.

Samozřejmě, že člověk podepisoval hypotéku s tím, že účet k ní má zdarma. Teď ale odejít nemůže, protože má zde sjednaný hypoteční úvěr a fixace je v nedohlednu. Zrušit účet také nelze, protože je nutný kvůli hypotéce, stěžuje si Tomáš, nespokojený klient Raiffeisenbank.

Poplatky za eKonto jsou účtovány ve dvou úrovních v rámci eKonto věrnostních výhod. Jsou jimi varianta Extra a Prémium.

Pro získání cenových zvýhodnění v rámci služby eKonto Extra musí být součet příchozích plateb za měsíc minimálně ve výši 20 tisíc nebo minimálně 15 tisíc s tím, že výše vkladů nebo investic k předposlednímu dni v měsíci ve výši minimálně 100 000 Kč.

Pro získání výhod v rámci eKonta Prémium je nutné aby součet příchozích plateb za měsíc překročil částku 25 000 Kč nebo výše vkladů a investic k předposlednímu dni v měsíci dosáhla minimálně částky 500 000 Kč. Pokud nejsou tyto podmínky splněny, naúčtuje banka poplatky dle ceníku.

3. Volksbank: nevyšel jí byznys plán, tak jde oškubat klienty, kteří ji skočili na lep

Volksbank na přelomu roku zrušila Volksbank Shopy. Tento koncept, který byl v roce 2006 zaveden přímo pro Českou republiku, situovala banka do prostředí obchodního domu Kaufland. Právě na těchto Volksbank shopech byla nabízena Aktiv konta, zacílená především na nenáročné klienty vyžadující nenáročné a levné služby. Právě jim připravila banka nemilé překvapení.   S účinností od 8. srpna 2011 totiž změní sazebník a výrazně Aktiv konto zdraží.

Konto, které bylo původně bez poplatku za vedení, zdražilo pro nově otevřené účty od loňského srpna o 9 Kč. Nyní vyjde všechny klienty (s výjimkou těch, kteří uzavřeli smlouvu před 14.3.2007) na 55 Kč měsíčně. Není to sice v rozporu s Kodexem chování mezi bankami a klienty, ke kterému se Volksbank přidala počátkem roku 2008.  Dotčení klienti ale nebudou asi souhlasit ani s tím, že: banka při úpravě poplatků kladla důraz na potřeby a přání klientů, jak uváděla v tiskové zprávě komentující změny v sazebníku z roku 2009.

Důvodem pro zvýšení ceny za Aktiv konto je přesun obsluhy klientů z Volksbank SHOPů na kamenné pobočky banky, které klientům nabízí komplexní servis služeb (včetně hotovostních operací, které na shopech nebyly dostupné) a možnosti navázání dalších produktů a služeb spolu s kvalifikovaným poradenstvím osobního bankéře, zdůvodnila serveru Měšec.cz zdražení služeb Lucie Hálová, mluvčí banky. Otázkou ale zůstává, zda zrovna tento segment klientů neocení víc nulový poplatek za vedení než komplexní servis služeb.

4. UniCredit Bank: kouzelníci, kteří udělají ze zdražení výhodu

S další změnou, u které by se dalo o proklienském přístupu pochybovat, přišla na počátku roku také UniCredit Bank. Zrušila totiž cobrandové kreditní karty s věrnostním programem RENOME i Českých aerolinií. S kartou se sice dá stále platit, ale žádné výhody už klienti nezískávají. Od banky tak místo věrnostního programu dostali jen obyčejnou kreditní kartu. 

Za cobrandovou kartu RENOME navíc klient nemusel platit roční poplatek, pokud s ní utratil 3000 Kč měsíčně. Nově klienti za správu úvěrového účtu ke kreditní kartě od UniCredit Bank zaplatí 30 Kč měsíčně. Banka je ale informovala, že za jejich věrnost jim sleví 10 Kč měsíčně. To už pro klienty, kteří s cobrandovou kartou poplatek neplatili, může znít jako vyložená provokace. Více si přečtěte v článku: Klienti UniCredit Bank se zlobí: „Banka selhává v osobním přístupu,“ říkají  

5. GE Money Bank: pomalá likvidace vkladních knížek

GE Money Bank od prvního června zase zpoplatnila vklady a výběry z vkladní knížky. Za vklad tak zaplatíte nově 6 Kč a za výběr rovnou desetinásobek, tedy 60 Kč. Aktivně už sice vkladní knížky banka nenabízí, ale vzhledem k segmentu klientů i stáří tohoto historického produktu by po zpoplatnění výběru nemuselo klientovi moc zůstat.

6. Spořitelní družstvo UNIBON: abraka dabra a z nuly jsou tři měsíce

Klienti, kteří netrpí předsudky vůči spořitelním družstvům, mohou využít jejich vyšších úroků na spořicích účtech či termínovaných vkladech. Většinu spořicích účtů na trhu najdete bez výpovědní lhůty. Spořitelní družstvo UNIBON se ale rozhodlo přidat se na druhý břeh. A tak, potichu, ze svého spořicího účtu bez výpovědní doby učinilo spořicí účet s 3měsíční výpovědní lhůtou.

7. Banco Popolare: vypoví vám účet a vy dokažte, že ne

Podle obchodních podmínek bank je často odeslaný dopis považován za doručení několik dní po jeho odeslání. A to i ten, který k vám putuje jako obyčejná zásilka. Vy ani banka pak nemáte šanci zjistit, že psaní nedorazilo a vzniká tak ideální půda pro nepříjemné překvapení a nemožnost na oznámení banky jakkoli reagovat. Banky běžnou nedoporučenou zásilkou posílají kromě výpisu z účtu například nabídku změn u hypotečního úvěru v rámci refixace. Už jenom proto se vyplatí se s blížící se refixací aktivně o nové podmínky zajímat. Proces  může být totiž zdlouhavý a vy byste se tak mohli připravit o dostatek času se poohlédnout na trhu po lepší nabídce. V případě, že dopis nedorazil vůbec a vy jste změnu v rámci refixu nestihli, vás čeká složité dokazování. O tématu čtěte více: Fikce doručení: Z banky vám nic nepřišlo a ještě za to zaplatíte

Server Měšec.cz zjistil, že jako běžnou zásilku posílá Banco Popolare některým klientům i výpověď smlouvy o vedení účtu, tedy zásadní dokument. Tedy opět ideální příležitost proto, abyste byli v případě nedoručení písemnosti nepříjemně překvapeni.

skoleni_15_4

8. ČSOB: dáme vám více času, ale zdražíme úroky

ČSOB zase nepotěšila své klienty, kteří využívají kreditních karet. Od prvního dubna totiž připravila přímo aprílovou změnu. Jen to nebyl apríl. Klientům totiž prodloužila bezúročné období. To je příjemné. Méně už ale zvýšení úrokové sazby, kterou za tento úvěr platíte z původních 19,2 % na 19,9 % ročně. Za to, že můžete mít při zodpovědném přístupu úvěr déle bezplatný, připlatí ti, kteří si se lhůtou bezúročného období hlavu nedělají.

Měnit obchodní podmínky je svaté právo bank. Není ale fér, že své změny chtějí schovávat, oznamovat je na poslední chvíli a nepostavit se jim i klientům čelem.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).