Spočítejte si...

Zavřít

Oskar: Samostatní ušetří?

Oskar se rozhodl odměnit zákazníky, kteří ho málo otravují. Tarifní zákazníci, kteří oželí měsíční faktury v papírové podobě a infolinku zdarma, budou mít volání o pětinu levnější. Pro koho je služba vhodná a kdo přijde zkrátka? Inspiruje tato novinka i české banky?

Samostatnost a nezávislost – to jsou dvě vlastnosti, kterých si mobilní operátor Oskar na svých zákaznících cení nejvíce. U někoho si jich však cení více, proto je nová služba v kompletní podobě jen pro vybrané tarifní zákazníky. Ostatní mají zatím smůlu.

Nefiremní zákazníci vybraných tarifů (tato služba se nevztahuje na tarify Na jistotu, Na zisk a na Oskartu) si mohou od minulého týdne aktivovat službu nazvanou příhodně Po svém. Vzdají se tím pravidelných papírových vyúčtování, která jim chodila měsíc co měsíc do schránky a přijdou i o infolinku zdarma. A co získají?

Místo stručného papírového vyúčtování budou mít na internetových stránkách Oskarovy Samoobsluhy bezplatně přístup k podrobnému elektronickému vyúčtování. V něm budou mít u každého hovoru uvedeno volané číslo, jak dlouho hovor trval a kolik stál. Vyúčtování v této podobě ale nelze využít jako daňový doklad.

Všichni si navíc mohou zdarma zažádat o speciální SIM Plus kartu, která má větší kapacitu paměti a umožňuje fungování nadstavbových aplikací – především bankovních služeb. Noví zákazníci, kteří si službu Po svém aktivují při nákupu, dostanou Plus kartu automaticky, stávající zákazníci si o ni musí zažádat.

Oskar zvolil poměrně zajímavý přístup – papírové faktury jsou opravdu pro řadu klientů zbytečné. Kdo má přístup na internet, může si všechny potřebné informace o svém účtu zjistit na stránkách společnosti.

Podobné je to i s využíváním bezplatné infolinky. Většinu problémů si může vyřešit každý sám přes internetovou nebo hlasovou samoobsluhu. Navíc pro infolinku Oskara je typické, že než se člověk vůbec promačká k živému operátorovi, stejně mu dojde trpělivost a radši zvolí jiné řešení.

V tomto případě Oskar myslel i na filuty, kteří by se vzdali služby bezplatného operátora a potom toto pravidlo obcházeli tím, že by na infolinku volali z jiného telefonního čísla. Ke zpoplatnění dojde i v případě, že hovor s Informační linkou Oskara bude uskutečněn z telefonního čísla, u něhož není služba Po svém aktivována, avšak hovor se bude vztahovat k zákaznickému účtu s aktivovanou službou Po svém. Hovor s operátorem bude v takovém případě naúčtován u zákaznického účtu se službou Po svém,stanovil Oskar.

A zpoplatnění infolinky není malé – pokud se váš požadavek bude týkat záležitosti, kterou jste si mohli vyřešit „samostatně a nezávisle“ v samoobsluze, naúčtuje se vám za hovor aktivační poplatek 35,70 Kč.

Problémy, které bez asistence operátora nevyřešíte, jako například hlášení poruch v telekomunikační síti či žádost o nezveřejnění v telefonním seznamu, budou nadále v souladu se zákonem poskytovány zdarma.

Sazebník tarifů Naplno se službou Po svém
Tarif Volné minuty Měsíční paušál Další minuty Cena volání se službou Po svém
50 Naplno 50 minut 297,50 Kč 5,36 Kč/min 4,28 Kč/min
150 Naplno 150 minut 714 Kč 4,76 Kč/min 3,81 Kč/min
300 Naplno 300 minut 1 190 Kč 4,17 Kč/min 3,33 Kč/min

Pozn.: ceny jsou uvedeny včetně DPH 19 %

Pozn.: sleva na volání 20 % se vztahuje i na další tarify – Volám Málo, Volám Často, Volám Stále, Řekni mi, Povídej a Nezavěšuj

Zdroj: Oskar

Největší lákadlo – o 20 % levnější volání – však není pro všechny. Navíc se vztahuje až na hovory po vyčerpání volných minut. Zvýhodněné volání po vyčerpání volných minut se nevztahuje na tarify Dohoda s Oskarem, Slyším vás, Mezi námi, Odepiš, Junior a rozjezd Naplno, píše se v materiálech společnosti. Vzhledem k tomu, že tyto starší tarify jsou pro většinu zákazníků velmi výhodné (a zřejmě proto Oskar většinu z nich už neposkytuje), nelze čekat, že by si kvůli levnějšímu volání měnili tarif. A využívat službu Po svém bez slevy na volání také není moc zajímavé.

Co na to naše banky?

Inspirují se podobnou službou i české banky? Řada klientů si také stěžuje, že jim chodí pravidelně výpis, který vlastně vůbec nepotřebují, a navíc jim za něj banka účtuje poplatek. Zde se však, bohužel, změny v blízké době nedočkáme. Banky se obhajují tím, že tato povinnost vyplývá ze zákona.

Pro ty, kdo pravidelně svůj účet obsluhují přes internet a papírový výpis je pro ně zbytečný, je jediné řešení – nastavit si co nejmenší frekvenci zasílání výpisů, a tím snížit poplatky spojené s touto službou. Obecně banky umožňují zasílání výpisů měsíčně či čtvrtletně, některé z nich i pololetně a ročně.

Pokud si myslíte, že ušetříte za poštovní poplatky účtované bankou při zasílání výpisu tím, že si budete chodit pro obálku na pobočku, rychle si to rozmyslete. Naopak, tisk a odesílání výpisů jsou tak zautomatizované, že narušení tohoto procesu – tedy připravení výpisu na pobočce – banky zpoplatňují několikanásobně více.

Anketa

Zrušili byste pravidelné zasílání zpoplatněných výpisů z banky?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 2. 2005 7:46