Spočítejte si...

Zavřít

Opatrně s voláním do České spořitelny

Česká spořitelna usilovně pracuje na tom, aby zmodernizovala jak sama sebe, tak svůj obraz v myslích klientů i široké veřejnosti. Nové telefonické bankovnictví České spořitelny se tváří jako zelená linka, ale není to zelená linka. Přesto může mít své výhody.

Dalším vylepšením služeb České spořitelny má být jak nové telefonní centrum (oficiálně pracuje od pátku 12.října), tak služby, které nabízí.

Tak například: už můžete do spořitelny volat, kdy se vám zlíbí. Původní zelená linka 0800/129 129 pracovala pouze ve všedních dnech, ale od nedávné doby jede konečně nonstop.

A dále: je tu nová služba Servis 24, pomocí níž můžete ovládat svůj sporožirový účet (pokud ovšem nějaký máte). Namítnete, že to ani u spořitelny není nic nového – vždyť už existuje Sporotel. Ano, máte pravdu, přesto se je to něco nového.

Servis 24 nabízí větší možnosti, už proto, že klade větší důraz na možnost využití osobního bankéře. Ten má větší „pravomoci“ než u Sporotelu – dokáže vám zjistit a sdělit historii účtu, jeho prostřednictvím také můžete například měnit či rušit trvalé příkazy. Kromě toho také můžete provádět operace s produkty dceřiných společností České spořitelny. To všechno u Sporotelu nešlo, nejde a vlastně ani nepůjde. Už jenom proto, že samotná služba Sporotel by se během příštího roku měla celá postupně změnit a včlenit do systému Servis 24.

Spořitelna na svoji novou službu zaměřuje důkladnou pozornost a dělá jí reklamu. Když zavoláte na novou informační linku 0800/207 207, která má informovat o celé finanční skupině České spořitelny, jako první z nabídky možností se objeví právě možnost sjednat tuto službu prostřednictvím telefonního operátora.

Postup je opravdu jednoduchý – zavoláte bezplatně na výše uvedené číslo, zeptáte se na informace o službě a operátor vám po všech vysvětleních nabídne, že on sám vám zařídí jakousi objednávku smlouvy. Nadiktujete mu potřebné údaje (nezbytná je podmínka sporožirového účtu) a pak už jen stačí zajít vlastnoručně podepsat smlouvu na pobočku a přibližně týden čekat, než dorazí identifikační bezpečnostní kódy na vaši adresu. V té chvíli můžete novou službu z jakéhokoliv telefonu aktivovat.

A co po vás spořitelna bude za svůj Servis 24 chtít? Vypadá to lákavě – zřízení služby je zdarma, měsíční poplatek veškerý žádný (to by však mělo platit pouze do konce kalendářního roku) a navíc dostanete slevu na vedení účtu – místo 10 Kč měsíčně zaplatíte jen 5 Kč. No, nekupte to, když je to tak levné.

Také zadávání příkazů je zvýhodněno – jednorázový příkaz stojí jen 2 Kč, trvalý příkaz je zdarma. Úkon provedený přes samoobslužnou tónovou volbu nic nestojí, za povel operátorovi zaplatíte 3,50 Kč. Přičemž je snad zbytečné zdůrazňovat, že tyto poplatky jsou mnohem nižší než poplatky u přepážky.

Česká spořitelna se tedy ve srovnání s cenami konkurence úplně neztratí – některé banky za podobnou službu vyžadují měsíční příplatek v řádu desítek korun, některé ji nabízejí zdarma, některé vybírají poplatky za každý uskutečněný hovor.

Přesto spořitelna pro získávání nových klientů používá (jak se pomalu stává jejím zvykem) poněkud ne zcela čistých metod (dobře si pamatuji, jak před časem úřednice přemlouvaly jednu mou známou, aby výhodně zaplatila „jen“ 200 Kč poplatek za aktivaci Sporotelu, pár dnů před tím, než byl tento poplatek zrušen).

Na všech svých reklamních letácích a u všech odkazů týkajících se služby Servis 24 spořitelna uvádí číslo 0800/207 207. Sugeruje tak potenciálním zájemcům, že je toto číslo se službou spjato. Ostatně zelené linky začínající čtyřčíslím 0800 k podobné službě používají i ostatní banky. Ovšem v tomto případě číslo 0800/207 207 slouží pouze k získání informací o této službě, případně k jejímu sjednání. Toto číslo však není použitelné k ovládání samotného účtu po aktivaci služby.

Linka Servisu 24 totiž není zelená linka, ale tzv. modrá linka, která začíná čtyřčíslím 0844. To však znamená, že za ni platíte běžné telefonní poplatky. Klient, který si neuvědomí, že volačka 0844 nepatří zelené lince a není na to upozorněn (já osobně jsem se to dozvěděl až po podpisu smlouvy, když jsem do ruky dostal tzv. Uživatelskou příručku k Servisu 24, kde bylo číslo uvedeno), může Českému Telecomu nevědomky odvést slušné peníze, pokud potřebuje vyřídit více transakcí.

Ani tato ne zcela košer metoda však v konečném důsledku nemusí službě Servis 24 příliš ubrat na kráse. Především mimopražští klienti Sporotelu její zavedení uvítají – až dosud totiž při využívání telefonního bankovnictví museli vytáčet pražské číslo, a proto platili poplatky za meziměstské volání. Dnes jsme si všichni v celé České republice rovni – platíme jen tolik, kolik bychom zaplatili v rámci místního hovoru.

Česká spořitelna do nové služby vkládá nemalé naděje: Aleš Mamica, ředitel úseku přímého bankovnictví České spořitelny tvrdí, že „díky nové službě Servis 24 může počet uživatelů přímého bankovnictví dosáhnout v roce 2003 až jednoho milionu.“ K 30.září 2001 přitom některou z forem přímého bankovnictví využívalo 367 878 klientů. Banka v současné době nabízí klientům celkem osm různých způsobů přímého bankovnictví, přičemž „jednoznačně nejoblíbenější“ je prý obsluha účtu pomocí telefonu.

Anketa

Myslíte si, že se Česká spořitelna mění v moderní banku?