Hlavní navigace

Okradou vás přímo u bankomatu

12. 2. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vybrat peníze z bankomatu není žádná věda. Jenže existuje způsob, jak vám při tom zloděj může vybílit účet. Neublíží vám, neukradne vám platební kartu, jenom s vámi prohodí pár slov. Během chvilky jste o pár tisíců chudší a ani nevíte jak.

A to je právě ono. Ten způsob existuje, o tom není pochyb. Jenom nikdo neví, o co přesně jde.

Jedna z našich čtenářek se nám svěřila, že nedávno přišla o peníze na účtu při vybírání hotovosti z bankomatu. Nepostupovala při tom nijak neobvykle. Vybrala si bankomat České spořitelny na stanici Muzeum pražského metra, vsunula do něj kartu téže banky a zadala PIN. Tradiční postup. Požádala o vypsání zůstatku na účtu. Lístek nevyjel.

To se stává, ačkoliv v takovém případě, myslím, bankomat uvede hlášku, že není papír. Na obrazovce se rovnou objevila nabídka částek, které je možné vybrat. V tu chvíli se k oné slečně (byla to mladá dáma, to jsem vám ještě neřekl) přiblížil muž. Kšiltovka, kožená bunda, metr osmdesát, mobil u ucha. Řekl jí, ať kartu do bankomatu nedává (trochu pozdě), že prý bankomat nevrátil tu jeho. Že prý teď hovoří s Českou spořitelnou (mobil měl stále u ucha) a podle pokynů z telefonu prý do toho bankomatu nemá nikdo nic dávat a on že má čekat na někoho z banky, aby se problém vyřešil.

Co byste v takovém případě dělali vy na místě té slečny? Pravděpodobně byste byli lehce zaskočeni a zmateni, stejně jako byla podle svých slov ona. V takové chvíli není snadné zareagovat s chladnou hlavou, zvlášť když se dotyčný tváří, že vám chce pomoci.

Nicméně muž dívčino rozhodování přerušil rázným pohybem a stiskl tlačítko STORNO na desce bankomatu. Bylo to rychlé a prakticky se tomu nedalo zabránit. Vyjela karta, dívka si ji tedy vzala a uklidila ji do tašky. Nevěděla, co na celou záležitost říci, a v údivu odešla.

Našla jiný bankomat, v pasáži kina Blaník, což je nějakých sto metrů. Předpokládejme, že uplynulo nějakých pět minut, než k němu došla. Zopakovala zavedený postup a zadala částku 600 Kč. Peníze nevyjely, bankomat je odmítl vydat, protože prý byl vyčerpán denní limit 4 000 Kč. Dívka ale v ten den peníze ještě nevybírala.

Ještě před chvíli nevěděla, co si má myslet o muži, kterého potkala. Teď už věděla, že to byl zloděj.

V bance jí pak podle čísla bankomatu potvrdili, že peníze skutečně byly vybrány z bankomatu stanice Muzeum. Jenže to je jediná jistota, kterou v celém případu máme. Ona peníze nevybrala, ale prý stála před bankomatem docela dlouho, když si uklízela kartu do tašky, takže by během té doby peníze z bankomatu vyjely a ona by to asi slyšela. Takže muž by musel peníze vybrat až po jejím odchodu.

Navíc je tu ještě podivnější záležitost. Ten muž zmáčkl tlačítko Storno ještě před tím, než dívka stačila zvolit částku, kterou chce vybrat. A pokud si slečna mohla všimnout, muž nestačil stisknout jiné tlačítko než zmíněné Storno. Když nebyla zadaná žádná částka, podle logiky věci by neměly vyjet ani žádné peníze.

To potvrdil i dotaz na Českou spořitelnu. Podle paní Matuszné z externí komunikace ČS jsou tři možnosti, kdy bankomat vrátí kartu, transakce se neúčtuje a peníze se nevydávají:

– klient vloží kartu do bankomatu a stiskne tlačítko STORNO
 – klient si zvolí jazyk a stiskne tlačítko STORNO
 – klient typuje částku a stiskne tlačítko STORNO.

Tlačítko Storno je nefunkční až v okamžiku, kdy klient potvrdí požadavek na výběr hotovosti stisknutím tlačítka Enter nebo po stisknutí přímé volby částky z menu. Pak dojde k vrácení karty a výplatě peněz.

Výše uvedené potvrdil i zástupce společnosti Muzo, která provozuje konkurenční síť bankomatů.

Jenže, jak už jsem uvedl, částka zadaná nebyla. To znamená, že tlačítko Storno funkční být mělo – mělo dojít k vrácení karty a zároveň nemělo dojít k výplatě peněz. Přesto peníze zmizely.

Takto na dálku zatím nikdo neumí vysvětlit, jak k tomu mohlo dojít. Možná se jedná o nový, rafinovaný způsob, na nějž jsou i kartoví specialisté krátcí. V každém případě to ale zloděj byl a komunikaci s bankou přes telefon předstíral – banka by prý žádný podobný pokyn (aby se k bankomatu nikdo nepřibližoval a on aby počkal na pracovníka banky) nevydala.

Na doporučení banky by dívka měla podat písemnou reklamaci na provedenou transakci. Jak jí už ale bylo ústně naznačeno, šance na úspěch není příliš velká – transakce byla uskutečněna při zadání správného PINu a bohužel za asistence cizí osoby. Jak se říká, jsou věci mezi nebem a zemí.

Celý příběh vám nevyprávím proto, abych vás odradil od vybírání peněz z bankomatu. Myslím, že ani postižená dívka nepřestane používat platební kartu. Jenom bude mnohonásobně opatrnější. A její zkušenost by měla přispět k tomu, abyste byli mnohem opatrnější i vy. Abyste byli připraveni na všechno.

Zloději používají nejrůznějších metod – někdy jsou zlí a jindy si hrají na vaše ochránce. Ale pokud nezakročíte, výsledek bude vždy stejný – okradou vás. A pak už vám nikdo a nic nepomůže, zvlášť v podobném případě, jaký jsem tu citoval. Upozornění, kterého si možná ani nevšímáte, když v rychlosti vybíráte z bankomatu peníze – „PROVÁDĚJTE TRANSAKCE BEZ ASISTENCE CIZÍ OSOBY“, má svou váhu.

skoleni_15_4

Platební karta a bankomat jsou jako vaše peněženka, jenže otevírají cestu k celým vašim úsporám. Nezapomeňte na to.

Možná vám k tomu pomůže i následující Desatero správného používání platební karty, které uvádí Česká spořitelna.

Byli jste již okradeni pomocí vaší platební karty?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).