Spočítejte si...

Zavřít

Okradl vás bankomat... máte smůlu?

Bankomat je stroj, a jako takový může stejně jako lidé chybovat. Místo vydané hotovosti se na vás jen "usměje" a hotovost si ponechá. Jak v takovém případě postupovat? Peníze byste měli dostat... ale dostanete je vždy? Zkušenosti čtenářů Měšce hovoří jasně: Ne nutně.

Bankomat by měl vydávat hotovost. Když ji nevydá, je něco špatně. Zpravidla o nevydání hotovosti informuje na monitoru (např.: nemáte dostatečný zůstatek, zadali jste chybný PIN apod.). Pokud se ale tváří, že peníze vydal, ale magická štěrbina zůstane prázdná, máte skutečný problém. Zpravidla se nevydání hotovosti zapíše do tzv. „žurnálu“ – a je vám následně vrácena…

Ne vždy tomu tak ale musí být:

Jde o poměrně banální úkon – výběr 2 000 Kč z bankomatu. Nicméně na jeho konci mi bankomat nevydal požadovanou hotovost. Postupovala jsem proto přesně podle instrukcí:

  • 29. 11. 2006 jsem vybírala peníze z bankomatů Euronet v Praze a bankomat mi hotovost nevydal.
  • Zavolala jsem na help linku společnosti Euronet, kterému bankomat patřil. Pán mě požádal, abych zkusila pro ověření ještě vybrat další částku. Což už vyšlo, nicméně místo 2 000 Kč jsem měla 200 Kč a zaplatila jsem 2× 25 Kč za využití bankomatu. Pro pomoc v této záležitosti mi doporučil podat reklamaci prostřednictvím ČSOB, kde mám účet a kde mi vydali kartu. Z účtu mi mezitím strhli 2 000 Kč + 25 Kč + 200 Kč + 25 Kč.
  • jsem dlouholetým klientem ČSOB, myslím, že i poměrně bonitním, a tak jsem předpokládala, že nepůjde o nijak komplikovanou záležitost. Prostřednictvím své osobní bankéřky jsem požádala o reklamaci.
  • Žádost jsem podala 29. 11. 2006 a 1. 3. 2007 jsem dostala informaci, že má žádost byla zamítnuta, protože na bankomatu nebyl zjištěn přebytek.
  • Kontaktovala jsem proto Úřad na ochranu spotřebitele, kde mi sdělili, že má zkušenost není ojedinělá a že spotřebitel se bohužel v této situaci ocitá v důkazní nouzi.
  • Finanční arbitr České republiky, kterému jsem pak reklamaci postoupila k prošetření, dospěl k podobnému názoru. Nebylo možné prokázat má tvrzení a instituce neporušila ustavení zákona.

Vzhledem k tomu, že bych nerealizovala takovou šňůru byrokratických úkonů jen pro nic za nic, mě mrzí, že čestná přísaha je v takových případech na nic. A přestože v životě jednám čestné a morálně, bohužel nemůžu dokázat to, že jsem si celou kauzu nevymyslela. V kontextu takto byrokratických pravidel bych tedy byla pro, aby na všech bankomatech byly povinné kamery, kde by mohl i někdo „třetí“ shlédnout, jestli to bylo podle bankomatového centra nebo podle mě.

Kontaktovali jsme tiskové centrum ČSOB, aby k případu podalo své stanovisko. Podle očekávání – ČSOB nepochybila…

V tomto případě jsme prověřili, zda byla karta aktivní, zda zůstatek účtu umožňoval výběr, zda je transakce v rámci platného limitu karty a zda byl zadán správný PIN.

Protože na naší straně bylo vše v pořádku, uplatnili jsme reklamaci u Euronetu. Euronet ji zamítl a toto stanovisko zdůvodnil tím, že transakce byla úspěšná, hotovost byla bankomatem vydána a na bankomatu nebyl při inventuře shledán přebytek.

To potvrdil i tzv. žurnál (do kterého si každý bankomat přesně eviduje transakce, kdy a kolik peněz vydal a jaké jiné transakce byly zamítnuty), který si ČSOB od Euronetu vyžádala. Bohužel nebylo možné využít záznam kamery, protože bankomat ji neměl.

Vzhledem k těmto okolnostem ČSOB reklamaci zcela v souladu s pravidly zamítla. Za pravdu dal našemu postupu svým rozhodnutím také finanční arbitr.

ČSOB nepochybila, nepochybila ani její klientka, a nepochybil ani Euronet. Přesto se (zřejmě) někde jaksi ztratilo 2 000 Kč a vznikla další škoda…

Jak by se v takovém případě zachovala vaše banka?

Anketa

Jak by se zachovala vaše banka?

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 4. 2011 17:09