Okrádání nebo opomíjení?

Při nákupu zboží v samoobslužných obchodech zpravidla vybíráme mezi blízkými druhy zboží podle uvedené ceny. Ovšem vyznačená cena se může od skutečně účtované značně lišit. Při větším nákupu si toho kupující u pokladny jen stěží všimne a prodávající inkasuje tučný zisk z klamání zákazníka. Má spotřebitel šanci se bránit?

V úterý jsem si šel koupit něco k pití do obchodního domu Krone na Václavském náměstí. Zaujala mne velmi příznivá cena limonády Lift 2 litry, vyznačená na cedulce u zboží – 10,90 Kč. I s dalším nákupem jsem zamířil k pokladně. Jaké bylo mé překvapení, když se na displeji kasy objevila částka 14,90 Kč, tedy téměř o 36,7 % vyšší!

Mohlo by se zdát, že 4 Kč nejsou žádnou velkou částkou, tak proč se rozčilovat. Ovšem nejde ani tak o 4 Kč, jako o více než 36 %, o které přichází zákazník vlivem chybné informace.

Vzhledem k tomu, že jsem měl menší nákup, dokázal jsem si cenu zboží ohlídat. Pokud bych však nakupoval např. na víkend, těžko bych mohl kontrolovat cenu každé položky. Nevšiml bych si zřejmě ani toho, že se vyšší cena vyskytuje u více položek. Obchodník tak může z jistého druhu zboží získat nemalou marži na úkor zákazníka, který se pro nákup zboží rozhodne právě na základě nízké ceny.

Český stát chrání spotřebitele na každém kroku. Jak se tedy právo staví k chybně poskytovaným informacím? Má zákazník možnost se bránit?

Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele ze dne 16. prosince 1992, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů, k tomuto říká:

"

ČÁST DRUHÁ
Povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb "

A co k tomu říká zákon o cenách?

"

Zákon č. 526/1990 Sb o cenách

§ 13
Označování zboží cenami
(2) Prodávající je při prodeji spotřebního zboží konečnému spotřebiteli povinen označit je cenou platnou v okamžiku nabídky a vztaženou k prodávanému jednotkovému množství zboží a určeným podmínkám, nebo je povinen zpřístupnit na viditelném místě informaci o této ceně formou ceníku, vývěsky nebo jiným přiměřeným způsobem."

Tak přeci! Krone a jiní obchodníci, kteří uvádějí neplatné ceny zboží skutečně porušují zákon. Ovšem porušení zákona je jedna věc a sankce jiná. Zákon o cenách pamatuje i na tuto stranu mince:

"

§ 15
Porušení cenových předpisů
f) nesplní své evidenční nebo informační povinnosti nebo povinnosti v označování zboží cenami podle § 11 až 13 nebo předá cenovému orgánu nepravdivé údaje. "

Jaká je praxe?
Sankce tedy jsou. Jak je to s jejich uplatňováním? Kontaktoval jsem Českou obchodní inspekci, která je kontrolním orgánem dohlížejícím na dodržování práv a povinností prodávajících i kupujících. A výsledek?

Aby bylo možno uvalit obchodníkovi pokutu, provede v nejbližší době u podezřelého obchodníka (v tomto případě v OD Krone) kontrolní nákup. Pokud zjistí nedostatky, udělí ve správním řízení pokutu, jejíž výše je v kompetenci ředitele regionálního inspektorátu ČOI. Její obvyklá výše se pohybuje zpravidla na úrovni tisícinásobku zjištěného poškození zákazníka (tedy pokud bych byl inspektorem já a můj nákup by byl kontrolním nákupem, pokuta by činila pravděpodobně 4 000 Kč).

Podle České obchodní inspekce se nejedná o klamání spotřebitele, ale pouze o „nedostatek s nesprávnou cenou“, který bývá zpravidla způsoben opomenutím. Aby se porušení zákona mohlo klasifikovat jako klamání spotřebitele, musel by být prokázán úmysl…

Jak se může zákazník bránit?
V podstatě nijak. Podle ČOI je cena uváděná na pokladně tou jedinou správnou, a tedy zákazník nemůže požadovat zboží za cenu, za kterou mu bylo nabídnuto. Může od smlouvy odstoupit a zboží nekoupit, nebo se smířit s dražším nákupem.

V druhém kroku by měl poškozený dát podání na Českou obchodní inspekci (tel.: 02/96366219 pro Prahu, další na na stránkách ČOI), která provede na určeném místě šetření v zákonné lhůtě 30 dní (zpravidla však dříve) a o výsledku zákazníka informuje.

Co na to Krone?
Zajímal jsem se též o stanovisko obchodního domu Krone. Není v jejich silách zabezpečit vždy aktuální ceny, částečně kvůli zákazníkům, kteří cenovky berou, a jsou rádi, když je zákazník na chybně udanou cenu upozorní. Jsou si též vědomi poškozování zákazníků, kteří si rozdílu v cenách nevšimnou. Bohužel nevědí, jak této situaci zabránit.

Legislativa, která ochraňuje zákazníka, je dle mého dostatečná. Co však dostatečné není, je její důsledné uplatňování. Přeci jen hrozba pokuty v řádu tisíců až desetitisíců korun nepřiměje obchodníky řádně označovat zboží aktuálními cenovkami a hledat řešení, které by zabránilo udávání zastaralých informací.

Existuje jediná cesta pro zákazníky, kterým není lhostejno, že jsou klamáni mylnými údaji. Tou cestou je ostražitost.

Anketa

Myslíte si, že se jedná o záměrné klamání zákazníků nebo o omyl?

51 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 1. 2016 10:58