Hlavní navigace

Ohlédnutí za českým bankovním oligopolem

28. 7. 2008
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Poplatky, poplatky, poplatky. O bankovních poplatcích se začalo diskutovat před třemi lety a následně banky začaly přicházet s různými akcemi a balíčky all-inclusive. Tyto cenové změny potěšily spíše stávající klienty bank. Cenové zemětřesení začalo teprve loni.

Na podzim minulého roku vstoupil do České republiky nový bankovní subjekt, mBank. Přišel s formou nízkonákladového bankovnictví a čekalo se, jakým způsobem na českém bankovním trhu plném tradičních bankovních domů uspěje. Sedm měsíců působení ukázalo, že mBank se svou strategií v Česku slaví úspěch. Banka oznámila získání sta tisíc klientů a spravuje v Česku depozita v hodnotě několika miliard eur. Úspěšná je i Fio, družstevní záložna, která bezpoplatkové služby spustila od ledna 2006. Původních necelých tři tisíce členů se rozrostlo do desetitisícové členské základny. Od těch dob se mnoho změnilo. Některým bankám začínají klienti ubývat, jiné se soustředily na konkrétní klientskou skupinu a tvrdí, že zásadní problém nemají. Další své ovečky k sobě včas přivázaly půjčkou nebo hypotékou. Jedno je přesto jisté: oligopol v Česku, pokud kdy vůbec byl, skončil.

Tři roky diskuze o poplatcích

Fenomenální úspěch mBank, přestože byl lemován i skeptickými pohledy, můžeme ukázat ve třech bodech:

  1. Dobře načasovaný vstup na trh (vrcholí diskuze o bankovních poplatcích).
  2. Chytře zvolená strategie (ne internetová, ale nízkonákladová banka).
  3. Otevřenost ke klientům (všechny poplatky v sazebníku, diskuzní fórum, komunikace s klienty).

K tomu si přidejme vyzývavou výši úrokové sazby na spořicím účtu a ojedinělou formu financování nemovitosti bilanční metodou (platíte jen za vyčerpaný úvěr). Otevřenost, férový přístup. Klienti mohou být nadšeni. mBank přesto nebyla jediná, která se snaží chovat otevřeně a férově. I v dávných dobách Expandia Banky bylo klientské bankovní diskuzní fórum, o otevřenosti a přehledném sazebníku pořádala dokonce tiskovou konferenci přede dvěma lety i GE Money Bank.

Během posledních deseti let udělalo české bankovnictví neskutečně velký krok, můžeme se pyšnit vypracovanými bankovními službami, kvalitním elektronickým bankovnictvím, širokou nabídkou platebních karet, dostupností úvěrů apod. Jenže teprve vznikem soukromé iniciativy Patrika Nachera a jeho portálu bankovnipoplat­ky.com mnoho klientů bank začalo vnímat kromě kvality služeb i cenu. A z postupných anket jmenovaného portálu začalo vyplývat, že často platíme poplatky za služby, které by měly být samozřejmé (příchozí platby, vklady, výběry apod.). Za dobu tříleté existence se začalo o výši bankovních poplatků mluvit nejen v internetové komunitě, ale i veřejně. Fio, družstevní záložna byla prvním vysvobozením, ale stále měla na sobě cejch zkaženého družstevnictví. Zato mBank by se dala přirovnat postupně se rozpadající bombě. Když dopadla, malinko bouchla, ale první výbuch mnoho škody nenatropil vlivem počáteční ne příliš pružné logistiky. Série dalších menších výbuchů je však pro konkurenční banky ničivější.

Bageta a nápoj nejsou zadarmo

Pozice mBank je podobná, jako když srovnáme zavedené letecké národní společnosti a nízkonákladové letecké společnosti. mBank je nízkonákladová banka, a tomu odpovídá rozsah a forma poskytování bankovních služeb. Mnoho klientů stávajících bank jednoduše přišlo na to, že se klidně obejdou bez svačiny a nápoje v ceně „letenky“, rozumějte vedení účtu, protože za těch pár měsíčních plateb platit „kvalitu“ je hloupost. Přestože bankovní alternativa zde existuje již od ledna 2006, kdy začala působit s vlastním bankovním kódem Fio, družstevní záložna, z historických důvodů má pojem banka vyšší váhu než záložna. Proto byl nástup levné banky tak fenomenální a Fio záložna vůči mBank neměla šanci i přes velmi precizně postavenou nabídku, která nabídku mBank dokonce v mnohém předčí.

Nebojovat, ale spojit se

Obrovský úspěch mBank možná překvapil i Fio, družstevní záložnu. Jednou z reakcí na vývoj bankovního trhu Fio bylo zavedení spořicího účtu Fio konto s úrokovou sazbou 3,1 % p.a. Jenže přestože i Fio záložně se klientská základna zvětšuje, nejde o tak závratný vývoj jako v případě mBank. Možná je to tím, že Fio vnímala či stále vnímá mBank jako svého přímého konkurenta. A to je chyba i podle názoru generálního ředitele mBank Jiřího Báči. Na nedávném setkání s novináři řekl, že je zbytečné, aby nás Fio vnímalo jako konkurenci a bojovalo proti nám. mBank není pro Fio konkurence. Když se Fio zaměří na největší banky, bude více úspěšné. Jinými slovy je zde stále velký prostor pro působení bank a finančních společností, které běžné služby poskytují zdarma. V té souvislosti se Jiří Báča zmiňuje o Raiffeisenbank a bývalé eBance, která pro mBank podle něj nikdy nebyla konkurencí, protože má jinou klientskou strukturu a jinak náročné klienty. Naším cílem jsou klienti třech největších bank, prozrazuje Jiří Báča.

Nevyrovnaná hra

V průměru dvakrát týdně jsem (Dalibor Z. Chvátal, dále jen DC) soukromě dotazován různými klienty z řad mých známých, přátel i čtenářů, zda si myslím, že mBank je „v pořádku“ a zda bych jim ji doporučil. Ano, mBank je zdravou bankou a mohu doporučit její služby. Přesně tak mohu doporučit služby všech dalších, v Česku působících bank. Vše má svoje pro i proti.

mBank je dobrým konkurentem mezi stávajícími bankovními hráči, ale nikoli vyrovnaným. Současná nabídka mBank osloví nenáročné skupiny klientů, případně je dobrou alternativou druhé banky. Stávající nabídka jejich služeb i způsob, jakým oznamuje nové produkty, ji předem vyřazuje z možnosti, aby byla mBank plnohodnotnou hlavní bankou se všemi běžnými bankovními službami. České banky nejsou možná levné, ale pokud jde o procesy a služby, mají je ve větší kvalitě a lépe dostupné.

mBank tak zatím vypadá jako stavebnice, kdy můžete odtušit skutečnou podobu konečné stavby (navštivte její polský web), ale v reálném životě si ji musíte poskládat z postupně dostupných stavebních kostek. Začínala s běžným a spořicím účtem, v lednu přibyly hypotéky, v dubnu inkaso, v červnu mPůjčka, v červenci SIPO, od září snad i kreditní karty a investice.

Strategie nebo velké oči

Tomáš Vyšohlíd, Communication & PR Manager mBank, uvedl, že překvapivé pro mBank při vstupu na trh v Česku bylo, že nástup na českém trhu byl ještě silnější, než tomu bylo v Polsku. V rámci skupiny Commerzbank, jejíž jsme součástí, se model mBank stává zřejmým směrem pro možnou expanzi v rámci zemí CEE. Je to dáno synergií a nízkonákladovým modelem. Důvodů pro náš úspěšný vstup je mnoho. Počínaje oligopolní situací na trhu, která vyústila, zejména v poplatkové oblasti, do velmi nepřijatelné situace pro mnoho klientů, přes odlišný styl komunikace až po všeobecné rozšíření Internetu, který je dnes dostupný již skutečně téměř každému, uvedl Vyšohlíd.

Postupné zapojování bankovních služeb do prodeje mBank prezentuje jako svoji strategii. Když se podíváme do historie, nabídka Expandia Banky a jejích komplexních služeb ve vší dokonalosti tehdy byla pro běžné klienty nečekaná a tedy nestravitelná. Pokud by své služby nabízela postupně, měla by nejspíše větší úspěch i ziskovost. mBank však vstoupila již do vyspělého světa, kde jsou (zvláště čeští) klienti bank tak trochu rozmlsaní nabídkou a dostupností bankovních služeb. Domnívám se proto (DC), že by mBank nijak neuškodilo, kdyby své služby pustila již od počátku s plným servisem. Její strategie postupné nabídky finančních produktů a služeb nejspíše souvisí s její centralizací. mBank je řízena z Polska a zásadní změny a rozhodnutí podléhají souhlasu centrály. Pro příklad přesto nemusíme chodit daleko. Současně s mBank začínala na „zelené louce“ i HSBC Bank se svou službou HSBC Premier. Anglická banka nezvolila postupné zavádění dalších služeb, ale začala ji nabízet v plném rozsahu.

Nízkonákladově za každou cenu

Výhody současné nabídky mBank lze spočítat na prstech jedné ruky, takže tomu odpovídá i procento klientů, o které mohou přijít stávající banky. Kdo preferuje maximální bezpečnost internetového bankovnictví, toho mBank nepřesvědčí. Kdo potřebuje zahraniční platby, musí jinam. Z úvěrových produktů je dobře dostupná hypotéka, od července mPůjčka. Z diskuzního fóra mBank vyplynuly i problémy s platebními kartami mBank. Není to sice chyba banky, ale jde o to, že v některých státech si obchodníci s kartami mBank nevědí rady a nelze s nimi provádět transakce z důvodu jiného nastavení platebního terminálu. Klienti mBank poté referují, že jsou rádi, že ještě nezrušili starý dobrý účet v té jejich „drahé“ bance, kde mají starou kartu, se kterou lze platit bez problémů.

Nízkonákladově se mBank chová i ke svým spolupracovníkům. Máme informace, že ne všichni pracovníci klientských center a mKiosků jsou skutečnými zaměstnanci, ale řada z nich pracuje na živnostenský list a jsou vlastně zprostředkovateli finančních služeb či finančního poradenství. Pro banku to však znamená nižší náklady a pro dotyčného možnost vyššího výdělku, takže nelze psát o nespokojeném smluvním stavu.

Velcí hráči strach nemají. Měli by mít

Z ankety finančního serveru Měšec.cz vyplývá, že nejvíce klientů mBank získala z České spořitelny. Může za to paradoxně nový Osobní účet České spořitelny, který umí být velmi drahý a hodně klientů ČS už prostě nebaví platit poplatky. Dalšími dvěma bankami, které nejvíce přicházejí o své klienty, jsou ČSOB a Komerční banka, opět jde o poplatkově dražší banky. Přesto velmi náročné klienty mBank v současné době oslovit nemůže a kdo nechtěl platit bankovní poplatky před příchodem mBank, má už dva roky účet ve Fio záložně.

Máte-li účet v mBank, odkud jste k ní přešli? (Název finanční instituce)

  • Banco Popolare.
    0 %
  • BAWAG Bank.
    0 %
  • Citibank.
    1 %
  • Česká spořitelna.
    44 %
  • Československá obchodní banka.
    12 %
  • eBanka.
    6 %
  • Fio, družstevní záložna.
    1 %
  • GE Money Bank.
    5 %
  • HSBC Bank.
    0 %
  • Komerční banka.
    15 %
  • mBank.
    1 %
  • Oberbank.
    0 %
  • Poštovní spořitelna.
    8 %
  • PPF Banka.
    0 %
  • Raiffeisenbank.
    2 %
  • Raiffeisenbank im Stiftland.
    0 %
  • Unibon, spořitelní a úvěrní družstvo.
    0 %
  • UniCredit Bank.
    3 %
  • Volksbank.
    1 %
  • Waldviertler Sparkasse von 1842.
    0 %
  • WPB Capital.
    0 %
  • Jiná.
    1 %

Podle Jiřího Báči se mBank daří velmi dobře a pravidelně stoupá počet klientů, kteří si do mBank přeposílají svoji mzdu. Na setkání s novináři to dokazoval přehlednými grafy. To znamená, že mBank se pro mnoho klientů začíná stávat jejich hlavní bankou a svou stávající banku buď ruší, anebo si ji nechávají jako druhou, záložní, vzhledem k absenci některých služeb u mBank. Až bude mBank disponovat komplexní nabídkou služeb, některé stávající banky mohou úbytek klientů značně pocítit.

mBank má ještě jednu fenomenální věc, o které si ostatní banky mohou nechat jen zdát: komunitu klientů. Mnoho klientů mBank vnímá tuto banku jako „svoji banku“, cítí se být členem jakési komunity a s tím souvisí i snaha omlouvat banku za některé chybějící nebo jinak postavené služby. Ustavená „mRada“, tj. vybraní diskutéři z řad stávajících klientů, radí nováčkům, jak se odpovědně chovat. Do listopadu téměř neznámá služba cash advance se s příchodem mBank ukázala jako velmi zajímavá vzhledem k absenci poplatků. Aniž by musela banka zasahovat do diskuze, mnoho stávajících diskutérů přesně ve smyslu férového přístupu varuje před zneužíváním této služby, protože mBank za ni musí platit a všichni přece chceme, aby byly poplatky nulové nebo nejnižší. O takto loajálních klientech si může mnoho bank nechat jen zdát.

Manažer komunikace Vyšohlíd potvrdil, že bance se tento typ komunikace výrazně osvědčil. Potvrzují to prý jednak desítky komentářů pod příspěvky na blogu, ale zejména komunita, která vznikla okolo mFóra. V současnosti má banka přes 6000 zaregistro­vaných a zhruba 150 příspěvků denně. Na základě podnětů z mFóra jsme dokázali vylepšit řadu procesů, získali jsme neocenitelné podněty a připomínky, a celkově nám zajistilo velmi důležitou zpětnou vazbu. Svou roli sehrává i to, že na mFóru komunikuje nikoliv jeden člověk, ale řada zaměstnanců, včetně generálního ředitele Jiřího Báči.

Investiční hypermarket a služby pro podnikatele

Co můžeme od mBank očekávat v následujících měsících? Novinkou na trhu má být investování bez poplatků. Rozboříme současný investiční trh v České republice, říká Jiří Báča. Má tím na mysli, že chystané spuštění investiční aplikace v internetovém bankovnictví mBank bude přesně ve smyslu a duchu poplatků mBank, tedy nula. Nákup podílových fondů bez vstupního poplatku ušetří investorům okolo 2–5 %. Tolik si zpravidla účtují banky za vstupní poplatky při nákupu podílových listů. V nabídce mají být běžně dostupné fondy z rodiny KBC, IKS, Erste či AXA. Chybět budou hlavně fondy ING, vzhledem k přímému konkurenčnímu vztahu mBank a ING Bank (ING Konto).

K zahájení služeb pro podnikatele by podle mluvčího mělo dojít také v řádu týdnů. Podrobnosti nám nebyly sděleny, ovšem i v případě nabídky pro podnikatele chce banka údajně vše udržet v „mStylu“, tedy s mimořádnou cenovou nabídkou, maximem benefitů pro klienta a jednoduchostí, která přinese klientovi požadované pohodlí. Na český trh rovněž s jedním velkým strategickým partnerem uvedeme zcela unikátní platební systém, prozradil Tomáš Vyšohlíd.

Během několika dnů až týdnů má nastat na českém finančním trhu „velký třesk“, kdy mBank oznámí strategické a nevídané partnerství s jistou společností. Bližší informace zástupci mBank tají, musíme se proto nechat překvapit. Vše je již připraveno, jen se čeká na návrat manažerky strategického partnera z dovolené, říká tajuplně Jiří Báča.

Půjčte si více, než potřebujete

Nezvyklou strategii má současný prodej mPůjčky. Zájemci o mPůjčku klidně mohou žádat o nejvyšší hranici, tedy sto tisíc korun, i když potřebují jen polovinu, protože v případě schválení půjčky platí jen za skutečně vyčerpanou částku. Ale výši úrokové sazby mají jako u stotisícové půjčky, a ta je hodně konkurenční, chlubí se Jiří Báča. Kdo chce méně, má raději žádat více. Získá lepší úrok, bude platit jen za vyčerpanou část a ještě mu zůstanou finanční prostředky pro neočekávanou situaci během doby splácení.

skoleni_15_4

Současná nabídka bankovních služeb v České republice je natolik vyrovnaná, že nelze mluvit o oligopolním trhu. Jsou v nabídce levné finanční služby, služby za „standardní ceny“ lemované snahou o lepší klientský servis i služby, které jsou prezentovány jako pro nejnáročnější klientelu. Klidná už není ani situace na hypotéčním trhu, protože refinancování hypotéky je dnes velmi snadné. Poslední oblastí je tak oblast investic, doposud svázaná obavami z poplatků a nedostatku informací. Až se zboří i tato bariéra, problém se změnou finanční instituce bude navždy historií.

Spoluautor článku je šéfredaktorem odborného serveru o informačních technologiích ITBIZ.cz

Založili jste si "účet bez poplatků", jak jsou v poslední době nabízeny?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).