Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Názory k článku
O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

Zákazník
Zákazník (neregistrovaný) ---.191.broadband6.iol.cz
3. 11. 2011 10:40 Nový

Vzkaz autorovi

celé vlákno

Velmi poučný článek vnášející osvětu mezi zákazníky. Děkuji a jen tak dále!

Josef
Josef (neregistrovaný) 89.203.188.---
3. 11. 2011 11:51 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Znamená to tedy, když dostanu od prodejce v 30 denní lhůtě vyrozumění , že věc je opravitelná ale, že se z jakéhokoliv důvodu nestihla do zákonné lhůty opravit, tak nemám právo na zrušení smlouvy ?

thr aura:87
thr
3. 11. 2011 12:17 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Dobrá otázka, uvidíme co autor :-)
Ale podle mě nikoli - reklamace musí být do 30ti dnů uzavřena (pokud se strany nedohodnou jinak). Pouhé "diagnostikování závady" stačit nebude...
Tenhle judikát je zásadní spíš v případě, že prodejce reklamaci zamítne - pokud o tom do 30ti dnů zákazníka nevyrozumí, tak má smůlu i v případě, že by zamítnutí bylo jinak oprávněné.

Mě by ale zajímala jiná věc z toho "výkladu" - jak je to s tím, že musí být vyrozumění i doručeno? V projednávaném případě to nehrálo roli, tam se na to prodejce podle všeho totálně vykašlal a rozhodnutí proti němu bylo oprávněné. Jenže co když bude vyrozumění opravdu nedoručitelné - třeba proto, že bude 14 dní v zahraničí (úplně běžná dovolená, nemusíme jít do žádných extrémů)? Připadá mi, že by leckterý "šikovný" zákazník mohl tohoto výkladu docela slušně zneužít...

zbijeczka
zbijeczka (neregistrovaný) 89.233.177.---
3. 11. 2011 12:18 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Ne. Pokud prodejce reklamaci uzná, ale nestihne ji opravit do 30 dnů, pak máš možnost odstoupit od smlouvy.

Viz § 19 Zákona o ochraně spotřebitele.
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/spotrebitel/cast2.aspx#par19

Honzas
Honzas (neregistrovaný) 193.179.105.---
3. 11. 2011 12:50 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Už jsem se setkal na několika protokolech o reklamaci s informací drobným písmem, že souhlasím s delším dobou opravy než 30 dnů.

zbijeczka
zbijeczka (neregistrovaný) 89.233.177.---
3. 11. 2011 12:51 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Souhlas. Také se mi to stalo. Od té doby si všechno pořádně čtu.

xls
xls (neregistrovaný) ---.75.broadband6.iol.cz
4. 11. 2011 9:15 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

V těch formulářích jsou opravdu dobré nesmysly, ale naštěstí jsou tyhle plky nevymahatelné, protože jsou v rozporu se zákonem. Reklamace se prostě musí vyřizovat podle zákona na ochranu spotřebitele a ne podle toho, co si který obchodník vyšpekuluje.

Tom
Tom (neregistrovaný) ---.56.broadband3.iol.cz
3. 11. 2011 23:45 Nový

No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Jaká "slabší strana"?!! V uvedeném případu si zákazník sám rozdrbal notebook neodborným zásahem a povedlo se mu vytřískat za starou šunknu plnou prodejní cenu v době nákupu JENOM KVULI JEDNE NEPOSLANE SMS/e-mailu !!!

A takhle může někdo reklamovat nejen notebook, ale třeba i auto, byt, dům... To jako jedna neposlaná SMS může stát obchodníka i desítky milionů, které zákazník dostane i za jinak neoprávněnou reklamaci a tohle Vám jako připadá spravedlivé?!

Taky jsem obchodník a i když má člověk maximální snahu, tak někdy prostě zaměstnanci něco spletou a prostě sms nebo e-mail neodejte... Ale platit kvůli tomu třeba 35 000,- jak v tomto případě? To je opravdu trošku tvrdé :-(

Taky si prosím uvědomte, že když chcete "tvrdost pro firmy", tak ji chcete sami pro sebe, protože každý zaměstnanec pro nějakou firmu pracuje.

Uvedené rozhodnutí obchodníci prostě "přepošlou na zaměstnance", takže kdybych takto musel zákazníkovi vracet 35 000 za neoprávněnou reklamaci kvůli nezaslané SMS, tak následně těch 35 000 vezmu z platu zaměstnance, který ji neposlal, jako náhradu škody firmě způsobenou svým jednáním + udělím vytýkací dopis.

Kdyby ten debilní zákon neplatil, tak se nikomu nemusí peníze brát a zvyšovat stres a jenom se dá zákazníkovi omluvit...

--

Já teda nevím, ale že si někdo musí poslat e-mail s dotazem, protože mu nepřišel automaticky - to snad není žádná "drsnota". Pochopil bych třeba povinost obchodníka uhradit zákazníkovi hovor s dotazem na stav reklamace (když nebyl kontaktován). Ale za neposlanou zprávu platit desítky tisíc až miliony - to už je trošku moc :-)

Eva
Eva (neregistrovaný) 147.32.247.---
4. 11. 2011 9:25 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Hmm, tak mi se stalo JEDNOU, že by mě prodejce sám kontaktoval, že reklamace byla vyřízena. Jinak se nikdy nikdo neangažoval, přestože si vzali č. telefonu a bylo požadováno, ať sms pošlou... Spíš mám z toho dojem, že většina prodejců vůbec o praktikách v článku netuší - většinou se dočkám sdělení "přijďte s zeptat po 30 dnech". A to by měli být sami proti sobě, ne? ;-)

Tom
Tom (neregistrovaný) ---.56.broadband3.iol.cz
4. 11. 2011 9:43 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Protože se takto reklamace vyřizovaly vždy i u těch nejrenomovanějších firem. V posledních letech s vysšší penetrací mobilů a e-mailů to někteří obchodníci dělali iniciativně sami. Ale například před rokem 2000 to nedělal vůbec nikdo a nikomu to nevadilo. To, že obchodník MUSI ze zákona kontaktovat zákazníka je naprostá novinka...

Opravdu mi nepřijde přiměřená satisfakce, aby zákazník dostával plnou prodejní cenu zboží u neoprávněné reklamace, jenom za to, že "musel" zvednout telefon, napsat e-mail nebo čekat o pár dnů navíc.

Vám snad přijde přiměřené za neposlanou SMS platit 35 000 Kč? (Ono to může být klidně i několik milionů, když třeba někdo neoprávněně reklamuje byt/dům). Mně to tedy přijde opravdu velice tvrdé.

thr aura:87
thr
4. 11. 2011 10:16 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Víte, najde se řada věcí, kde stojím tak říkajíc na straně obchodníků a myslím si, že zákon je nesmyslně moc ve prospěch zákazníků. Typicky třeba přebujení práv kolem vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodů u eshopů atd.

Jenže zrovna reklamace jsou oblastí, kdy nad prasárnami zákazníků jasně převažují prasárny obchodníků - neuznávání reklamací pro údajné opotřebení, vymýšlení pojmů které to podepřou (třeba "módní obuv"), snaha protizákonně prodlužovat termíny, jsou doloženy i případy záměrného poškozování věcí v rámci reklamačního procesu aby to šlo zamítnout (namáčení reklamovaných mobilů) - tohle je prostě k zblití. Proto bych řekl, že se obchodníci nemají čemu divit a docela jim to patří.

Jan Slanina
4. 11. 2011 17:44 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Těch 14 dnů bez udání důvodu má bohužel úplně stejné příčiny jako ta pravidla pro reklamace: je to reakce na nepoctivé obchodníky, kteří posílali věci, které neodpovídaly tomu, co bylo inzerováno, informovali zákazníka nepřesně a tak podobně. A, když se zavedlo právo věc vrátit, tak si účtovali nesmyslné balné a tak podobně.

karl
karl (neregistrovaný) 188.120.212.---
4. 11. 2011 10:19 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

ono to spíš ude o lidech .-))) hovada se najdou na obou stranách a proto hold obecné konstatování, že zákazník (občan) je slabší strana.

Jako každý i já jsem již ve svém život+ reklamoval pár věcí a když jsem ze strany obchodníka cítil snahu, tak jsme neměl problém mu vyhovět i dokonce sám navrhnout delší dobu reklamace. A dokonce jsem narazil na tak seriozního prodejce, že mi i sám navrhl vrácená peněz, i když chyba (způsobená vada) byla na mé straně.

No a pokud reklamaci vyřizuje zaměstnanec a zvorá to, tak je to jeho problém. Každý rozumný člověk si zřídí tzv. pojistku na blbost.

thr aura:87
thr
4. 11. 2011 9:37 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Podívejte, pokud nejste schopen zvládnou proces reklamace včetně vyrozumění ani při "maximální snaze", tak se jděte raději živit něčím jiným.

Něco jiného je riziko, které zmiňuji v jiném příspěvku, tedy možný problém s hodnověrností toho vyrozumění, kdy by se to zákazník snažil zapřít. To by problém byl a tam bych přirozeně stál na straně obchodníka.
Ale to, jak se tu rozčilujete nad samotným faktem toho, že vám někdo připomene, že máte povinnost o výsledku reklamačního řízení informovat v termínu, je poměrně smutné...

Tom
Tom (neregistrovaný) ---.56.broadband3.iol.cz
4. 11. 2011 13:16 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Ano, přesně tak, nejsem schopný zvládnout nic ani při maximální snaze opravdu na 100%! Nakonec to není schopný zvládnout nikdo, ani Vy. Tento poměr vyjadřuje Gaussova křivka a platí v jakémkoli oboru nebo činnosti.

Protože NIKDO není schopen zvládnout jakoukoli činnost bez jediné chyby. Jsem si jistý, že například počítání do 10 zvládáte vynikajícím způsobem. Jak by se Vám ale líbilo, kdyby se stanovil zákon podle kterého kdo udělá chybu ve sčítání do 10, bude mu useknuta ruka!

Samozřejmě, každý to umí, chyby v tom dělají lidé opravdu vyjímečně, ale dřív nebo později ji udělá každý. Jde o blbost, ale trest je přehnaně krutý!

Zrovna to samé mi přijde neposlání SMS nebo e-mailu o vyřízení reklamace. Zákazníka to nijak nepoškodí, prostě jen zvedne telefon a sám si zavolá, ale obchodník za to musí platit přemrštěné částky.

Nějak tam nevidím tu úměru. Ano, pro zákazníka je to "nepohodlné", ale není tam vznik žádné škody a je to opravdu banalita - naopak pro obchodníka to může být likvidační.

thr aura:87
thr
4. 11. 2011 13:33 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Podívejte, pokud to poctivě rozesíláte už teď, tak těch chyb bude minimum a ještě mnohem menší bude průnik situací chyba=finanční ztráta. K tomu se jaksi musí sejít víc věcí - chyba v rozesllání, zároveň neuznaná reklamace, zároveň patřičně "ostrý a vypruzený" zákazník... Bez chyby samozřejmě nepracuje naprosto nikdo, ale na druhé straně si opravdu nemyslím, že by zrovna tento soudní judikát měl na dobře pracujícího obchodníka až zas tak častý dopad - i 1 případ z celkem sta různých reklamací by mi přišel spíš jako nadsazený odhad.
Problém ovšem budou mít jednoznačně ti, kteří až tak moc dobře nepracují - těch mi ale moc líto není.
Prostě si myslím, že tu vaši reakci o "krutém trestu" trochu moc hrotíte - pokud jste opravdu ve svém podnikání schopný a vůči zákazníkům férový, tak se vás to až tak moc týkat nebude a tlak na ty méně slušné vám může spíše jen prospět.

Jan Slanina
4. 11. 2011 17:40 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Ze zákona máte povinnost rozhodnout o reklamaci okamžitě, ve složitých případech do 3 dnů. Máte právo věc předtím přiměřeně posoudit, ale k tomu Vás nikdo nenutí.

Mně se ale nikdy nestalo, že by obchodník hned při reklamaci řekl "ano, máte pravdu, tohle je vada výrobku, hned Vám reklamovanou věc vyměníme" nebo něco podobného. Co jsem si všiml, tak se vždycky posílá na posouzení, i když je to nesmyslné.

Takže rada: nedělejte obstrukce a vyřizujte reklamace okamžitě, nebudete se muset bát odstoupení zákazníka od smlouvy.

Podívejte se na věc z pohledu zákazníka: on je poškozen už tím, že dostal vadnou věc, kterou musí reklamovat. Např. dostal jsem vadný počítač - reklamuju ho a teď budu až 30 dnů bez jakéhokoli počítače, i když půjde všechno dobře a obchodník moji reklamaci uzná. Ale tuhle škodu mi nikdo nenahradí.

Makanka
Makanka (neregistrovaný) ---.138.broadband9.iol.cz
24. 11. 2011 21:03 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

Jen z praxe musím říci, že se snažím ihned reklamovanou věc posoudit a rozhodnout. Bohužel už se mi několikrát stalo, že zákazník na mě řval, jak si dovoluji reklamaci zamítnout (15 let praxe v oboru a znalost výrobků) a že jsem to ani neposlala do servisu.
Je pak těžké rozhodnout na místě a je velice jednoduché to přijmout a později napsat jen vyjádření.

A z mé praxe, 90% reklamací je způsobeno špatnou údržbou výrobků, nepřečtení návodu, mechanické poškození, opotřebení atd, pouze 10% reklamací v mém oboru je oprávněných.

20 let prodáváme, ale vztahy jsou poslední dobou
20 let prodáváme, ale vztahy jsou poslední dobou (neregistrovaný) ---.85.broadband2.iol.cz
7. 11. 2011 22:50 Nový

Re: No to je tedy BORDEL!!!!!!!

celé vlákno

zoufalé. Vůbec vztahy mezi lidmi se stávají poměrně nesnesitelné i díky podobným striktním nařízením.

Chápu, že podobné zákony a opatření velebí právníci. Bez nich se už pomalu neobejdeme ani v běžném životě a nakonec to všechno všichni zaplatíme.

Neobhajuji nevyřízené reklamace, ale mnozí zákazníci už při nákupu kalkulují s reklamací a do dvou let se snaží najít neexistující vady, které jsou spíše běžným opotřebením. No a soudní znalci a právníci hájí zájmy slabých a při tom vyčůraných zákazníků.

Jen vyvoláváte ve společnosti dojem, že jsou obchodníci nezodpovědní a snaží se klienta jen podvést.

TAké to povede ke zdražování zboží !
Nebo si snad myslíte, že Vám obchodní řetězec běžně vyměni reklamovaný kus za nový, kdyby na tom neměli dvojnásobný zisk ??? Mají!
Nekvalitní zboží koupí v Číně za pár korun a prodávají jej s 300 % marží.
Když reklamujete, běžně Vám vymění za nový kus a modlí se aby Vám alespoň dva roky vydržel....

Škoda, že se právníkům jejich práce nedá reklamovat, že :o)

Nic není černobílé !!!

Petr
Petr (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 11. 2011 12:45 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Dobrý den,

zakoupil jsem si u firmy Baťa zboží lni v prosinci (18.12. 2010). Dne 13.10. 2011 jsem zboží nesl na reklamaci, reklamace byla sepsána a ten den zahájena. Uplynulo 30 dní od reklamace a nebyl jsem vyrozuměn se stavem reklamace, žádný kontakt, i když jsem na prodejně nechával telefonní kontakt.

Dnes 15.11. 2011 jsem přišel na prodejnu, kde jsem si chtěl nechat vrátit peníze z důvodu uplynutí 30-ti denní lhůty na kontaktování mě. Ale bylo mi sděleno, že na nic takového nárok nemám.

Reaguji na článek pana Richarda W. Fettera ze dne 3. 11. 2011, http://www.mesec.cz/clanky/o-vysledku-reklamace-musite-vedet-vcas-jinak-mate-narok-na-vraceni-penez/ Kde se píše, že: "Pokud vás do 30 dnů od začátku reklamačního řízení prodejce nebude informovat o výsledku reklamace, má vám vracet peníze. Tak rozhodl Nejvyšší soud ČR."

Na zákaznické lince firmy Baťa mi bylo sděleno, že žádná pobočka o výsledku reklamačního řízení neinformuje a že se mám informovat já sám. Mají to dokonce napsáno na reklamačním listu!!!

Chci se zeptat touto jednoduchou větou se dá tento zákon tak snadno obejít?

Děkuji za brzkou odpověď.

aaella
aaella (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
7. 12. 2011 23:51 Nový

Re: O výsledku reklamace musíte vědět včas, jinak máte nárok na vrácení peněz

celé vlákno

Žádný reklamační list nemůže být v rozporu se zákonem, a ten zákon nyní vyložil Nejvyšší soud - viz. ono rozhodnutí. Pokud Vám peníze nevrátí, zkuste žalobu, tady by to mohlo být docela rychlé a jasné. Podejte návrh na vydání platebního rozkazu, doložte záznam o zahájení reklamace, důkazní břemeno ohledně nevyřízení reklamace nese prodávající. Určitě do toho jděte.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem