Hlavní navigace

Novinky z karetního byznysu

20. 10. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podzim s sebou přináší hned několik novinek z karetního byznysu. První z nich je kreditní karta vydávaná Citibank ve spolupráci se společností Shell. Druhou novinkou je oznámení karetních asociací o uvedení předplacených karet na český trh již v první polovině následujícího roku.

Letošní podzim přináší hned několik novinek v oblasti kreditních a platebních karet. První z nich je kreditní karta Shell MasterCard od Citibank, druhou je čipová embosovaná karta od ČSOB a poslední novinka se týká takzvaných předplacených (pre-paid) karet.

Kreditní karta od Citibank

Kreditní karta Shell MasterCard od Citibank je další, respektive již třetí, kreditní kartou v řadě, kterou Citibank připravila ve spolupráci s jiným partnerem; jde tedy o třetí co-brandovanou kartu Citibank. Předcházely jí karty vydávané ve spolupráci s ČSA a Teléfonicou O2.

Pro tyto projekty využívá Citibank své know-how největšího vydavatele co-brandovaných karet na světě. Jejich podíl přitom již dnes tvoří 60 % z celého kartového obchodu ve světě.

Pro držitele tohoto typu karet přináší její užívání několik výhod. Zpravidla se jedná o různé slevy na nákupy, rozličné bonusové programy a doplňkové služby. Za kartu pak klient platí roční poplatek a úrok z čerpaného objemu prostředků (po uplynutí bezúročného období).

Zmíněná karta Shell MasterCard přináší bonusy v podobě 3% slevy na nákupy pohonných hmot u čerpacích stanic Shell či 1% slevu ze všech nákupů v ČR nebo v zahraničí uskutečněných touto kartou. Do 31. 1. 2007 Citibank v zaváděcí akci poskytuje za tuto kartu bonus v podobě dvojnásobné slevy. Držitel karty platí za její vedení 850 korun ročně. Bezúročné období trvá 55 dnů, po něm je účtován úrok ve výši 9,9 – 26,4 % p. a.

Budeme-li vycházet z výsledků průzkumu banky, že v průměru majitelé aut u nás utratí za pohonné hmoty 1 452 korun měsíčně, tak při 3% slevě ušetří průměrný řidič z dalšího tankování 43,5 Kč (do 31. 1. 2007 87 korun), ročně 522 korun.

Pokud by tedy řidič využíval kartu pouze při nákupu pohonných hmot, tak s ohledem na roční poplatek by se mu nejspíše nevyplatila. Nicméně při jejím použití i při ostatních nákupech by se karta začala vyplácet. Při 1% bonusu z jakéhokoliv nákupu v ČR by tak klient musel s kartou zaplatit měsíčně nákup minimálně za téměř 2730 korun, aby se mu vrátil alespoň roční poplatek za kartu.

Uvažujete-li tedy o kartě tohoto typu, měli byste měsíčně utratit za pohonné hmoty více jak 1452 korun a kartu použít pro nákupy nejméně v hodnotě 2730 korun měsíčně. Pak vám bonusy umažou náklady s kartou spojené (za předpokladu včasného splácení).

Alternativou může být do jisté míry známá CCS karta typu MasterCard, která je rovněž kreditní kartou. V jejím případě se ovšem nejedná o co-brandovanou kartu s bankovním domem. Srovnání obou karet je uvedeno v následující tabulce.

Srovnání
Název karty CCS Kredo Shell MasterCard
Vydavatel CCS Česká společnost pro platební karty, a. s. Citibank a. s.
Vedení karty (ročně) 200 Kč 850 Kč
Vydání karty zdarma zdarma
Správa úvěru 30 Kč zdarma
Bezúročné období 45 dnů 55 dnů
Blokace karty 500 Kč zdarma
Placení v obchodě nelze zdarma
Měsíční výpis z účtu 12 Kč zdarma
Slevy 8 % na výrobky z katalogu CCS Triangl + členství v klubu Triangl. Zdarma pojištění D.A.S. Volitelné úvěrové pojištění Komfort, úrazové pojištění Benefit 3% bonus na nákup paliv, 1% bonus na nákup jakéhokoliv zboží (do 31. 1. 2007 dvojnásobek)

Jak z hlediska bonusů, tak z hlediska poplatků se uvedená Shell MasterCard CCS kartě přinejmenším vyrovná. Nevýhodou naopak je, že karta je omezena pouze na síť čerpacích stanic Shell, což ovšem vyplývá z podstaty tohoto produktu.

Další novinky – předplacené karty a čipové karty

V souvislosti s postupným přechodem na čipovou technologii uvedou do konce roku 2006 ČSOB a Poštovní spořitelna na trh embosovanou čipovou platební kartu VISA. Skupina ČSOB tím dokompletuje nabídku svých platebních karet s čipovou technologií.

Další zajímavostí z karetního byznysu je vyjádření karetních asociací Visa a MasterCard o uvedení nového typu platebního nástroje, takzvaných předplacených karet (pre-paid card). Podle jejich očekávání již v příštím roce.

V případě předplacené karty se jedná o jakousi analogii ke známým předplaceným kartám mobilních operátorů s tím rozdílem, že jde o platební karty, které nejsou napojeny na běžný účet a ani na úvěrový rámec, což je zase odlišuje od klasických kreditních a debetních karet.

V ostatních zemích světa jde o dynamicky se rozvíjející segment trhu s výraznými přírůstky zájmu ze strany klientů. Ti se rekrutují ze skupin mladších ročníků, vládních úřadů, municipalit, obchodních řetězců, zaměstnavatelů apod. Předplacené karty jsou v současnosti k mání ve většině okolních zemí, přičemž nejvýrazněji se v Evropě rozšířily ve Velké Británii a v Itálii.

Například ve Venezuele či na Filipínách využívají vlády předplacené karty pro výplatu sociálních dávek. V budoucnu by mohlo být rovněž možné touto formou kontrolovat jejich užití. Ve Velké Británii jsou například karty využívány jako vouchery pro seniory, kteří jejich prostřednictvím hradí stravování v restauracích, namísto využívání místních rozvážkových služeb. Ve zmíněné Itálii si pak zase karty získaly silnou pozici díky tomu, že umožňují platby přes internet i pro osoby, které nevlastní žádný běžný účet.

Účelem pro využití karet by tedy mohlo i u nás být například:

  • darování hotovosti,
  • uložení prostředků na cesty namísto cestovních šeků,
  • nahrazení stravenek,
  • výplata mezd namísto hotovosti,
  • úhrady jízdného,
  • výplata cílených sociálních dávek (např. pouze na ošacení, potraviny apod.),
  • krytí pojistné události,
  • elektronické kapesné,
  • platby po internetu apod.

Karty jsou zpoplatněny tak, že klient zaplatí hned na počátku za kartu samotnou navýšením vkladu o příslušnou částku. V USA karta stojí kolem 2,5 USD, v Evropě kolem 5 eur. Odlišný je poplatek v případě, že jde o kartu pro jednorázové užití či opakované užití.

Pokud jde o samotné uvedení karet na trh v ČR, není prozatím přesně znám termín. Vše závisí pouze na bankovních domech, neboť s nimi vedou karetní asociace jednání o uvedení na trh. Jana Lvová, manažerka Visa Europe pro ČR, k tomu uvedla: Jednání o nabídce předplacených karet již s tuzemskými bankami probíhají. První předplacené karty by Visa podle ní mohla nabídnout v příštím roce.

skoleni_15_4

Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro ČR, SR a Polsko pro agenturu ČTK uvedl: Během první poloviny roku 2007 očekáváme vydání první předplacené karty společnosti MasterCard v České republice.

Zatím pro tento krok v ČR podle asociací neexistují ani legislativní překážky.

Využili byste předplacenou kartu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).