Hlavní navigace

Nezaplacené povinné ručení se vám mnohokrát prodraží

22. 10. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Provoz automobilu bez uhrazení povinného ručení se může prodražit. Příklady z praxe dokládají, že na příspěvcích do garančního fondu zaplatíte několikanásobně víc, než by vás stálo pojištění vozidla a způsobíte-li nehodu, škodu zaplatíte také vy.

Novela zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti provozu vozidla, od 1. ledna 2009 výrazně zpřísnila postihy proti neplatičům povinného ručení. Mezi hlavní cíle zavedení příspěvku do garančního fondu patří snížit počet nepojištěných vozidel. S tím souvisí i snížení škod, které způsobí řidiči vozidel, která nejsou pojištěna. Jedním z cílů bylo i narovnat nespravedlivý systém, ve kterém za nepojištěné řidiče přispívali do garančního fondu ti, kteří si sjednali a zaplatili povinné ručení. Podobné téma: Povinné ručení online je často spíše komfortní brzdou

Pokud si nesjednáte povinné ručení, a ani neodhlásíte vaše vozidlo z registru, máte dvoutýdenní lhůtu, ve které musíte celou situaci vyřešit. Buď povinné ručení uhradíte, anebo auto musíte odhlásit. V okamžiku, kdy neuděláte ani jedno, je vaše vozidlo nepojištěné. Příspěvky do garančního fondu platíte v okamžiku, kdy vás upomene Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Ta průběžně rozesílá neplatičům výzvy k uhrazení příspěvku. Úhradou příspěvku do garančního fondu však nezískáte totéž co s povinným ručením. Pokud způsobíte dopravní nehodu, bude postiženým vyplacena škoda a po vás ji bude ČKP vymáhat. Podobné téma: Desetník: Tažení na neplatiče povinného ručení začalo

Česká kancelář pojistitelů, která byla zřízena zákonem č. 168/1999 Sb., je profesní sdružení pojišťoven, které nabízí povinné pojištění. Hlavním úkolem ČKP je spravovat garanční fond, vést statistiky pojištění odpovědnosti a šířit osvětu směrem k veřejnosti.

Počty nepojištěných vozidel se snížily

Ačkoliv Česká kancelář pojistitelů nemá zatím žádné meziroční statistiky o tom, jak funguje systém placení příspěvků do garančního fondu, první čísla jsou už na světě. Jde zatím o počty nepojištěných vozidel oproti loňskému roku, kdy se příspěvek do garančního fondu neplatil. Podobné téma: Na co nezapomenout při koupi auta?

Počty vozidel v ČR
Počet vozidel Stav k 30. 9. 2008 Stav k 30. 9. 2009 Nárůst/pokles v %
Počet registrovaných vozidel 7 096 004 7 145 182 0,70%
Počet pojištěných vozidel 6 224 515 6 536 703 5%
Počet nepojištěných vozidel 871 489 608 479  –30%

Zdroj: Česká kancelář pojistitelů

Změnil se i počet trvale vyřazených vozidel v období od 30. září 2008 do stejného data letošního roku. Meziročně narostl počet vyřazených vozidel o 172 %, celkově na 319 939 vozů.

Začátek informační kampaně o povinnosti platit příspěvky do garančního fondu, která byla zahájena vloni v říjnu, vzbudil u provozovatelů neregistrovaných automobilů zvýšený zájem o další budoucnost jejich plechového miláčka. Snížil se jak počet nepojištěných vozidel, tak i reálně používaná nepojištěná vozidla. Vloni v říjnu bylo neregistrovaných vozidel zhruba 870 000, o rok později se jejich počet přiblížil k 600 000. Obdobný pokles nastal i u vozidel, která byla nepojištěna, avšak stále používána v dopravě. Z loňských zhruba 300 000, které brázdily silnice, jich o rok později bylo lehce přes 110 000.

V posledních několika letech způsobili řidiči s nepojištěnými vozidly okolo 5000 dopravních nehod, při kterých vznikla škoda zhruba půl miliardy korun. Po zavedení příspěvků do garančního fondu se počet těchto autonehod snížil. Jen v období od 1. ledna do 31. ledna 2008 byl počet nepojištěných škod 3233, za stejné období letošního roku poklesly o 20 % na 2612 škod.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Na příspěvcích zaplatíte mnohem více než za povinné ručení

Příspěvky do garančního fondu nenahrazují povinné ručení. Jedná se o pokutu za to, že majitel vozidla je laxní vůči zákonům, které mu stanovují, jakým způsobem, komu a do kdy musí povinné ručení uhradit. Poplatek, který byl zaveden od 1. ledna letošního roku, musejí do garančního fondu motoristé uhradit za každý den, kdy je vozidlo nepojištěno. Výše příspěvku je závislá na druhu vozidla a jeho objemu motoru a je v rozmezí od 20 do 300 korun.

Do dnešních dnů obeslala Česká kancelář pojistitelů 81 700 vlastníků vozidel a vymohla z nich 38 milionů korun. Do konce letošního roku chce ČKP obeslat celkem 125 tisíc lidí a zinkasovat 50 milionů korun. Podobné téma: Za neodhlášené auto nemusíte platit tisíce na povinném ručení

dan_z_prijmu

Z modelových příkladů, které má redakce finančního serveru Měšec.cz k dispozici, vyplývá, že úhrada příspěvku je několikanásobně vyšší než standardní povinné ručení.

Příklad: Majitel vozu Renault Clio (kubatura 1390 ccm) neměl zaplacené povinné ručení 51 dnů (od 18. ledna do 19. března 2009). Ke konci května dostal upomínku od ČKP na zaplacení částky 2700 korun. Výzvu k úhradě však neuposlechl a zareagoval až na druhou urgenci. Mezitím částka, kterou měl původně zaplatit, narostla o 77 korun. Kdyby měl motorista sjednané povinné ručení, zaplatil by za stejnou dobu jen 890 korun. Takto zbytečně vynaložil třikrát více.

Kdyby v době, kdy měl vozidlo nepojištěné, spáchal dopravní nehodu, náhradu jím způsobené škody by po něm Česká kancelář pojistitelů vymáhala. Podobné téma: Mladý muž za volantem znamená riziko

Pokud tedy opomenete sjednat povinné ručení na své vozidlo a ani neuložíte státní poznávací značky do depozitáře vedeného na dopravním oddělení vašeho obecního úřadu, počítejte s upomínkou a výzvou k zaplacení příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Řídili jste někdy vozidlo, které nebylo pojištěné?

  • Ano
    41 %
  • Ne
    54 %
  • Nevím
    5 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).