Spočítejte si...

Zavřít

NetBanka - jen se tváří

Živnostenská banka v minulém týdnu spustila novou grafickou podobu svého internetového bankovnictví NetBanka. Ta přináší pouze novou tvář a hlavní výtky klientů zůstávají nevyřešené. Je přesto z uživatelského pohledu pokrokem?

S novou grafickou podobou NetBanky se nemění ani způsob zřízení internetového bankovnictví, ani zabezpečení aplikace. Klient obdrží dvě obálky, jednu s hesly a jednu s uživatelskými jmény, pro přístup k registrační autoritě a první přihlášení k NetBance.

Potom klient vygeneruje v registrační autoritě vygeneruje pár certifikátů (jeden importuje do prohlížeče, druhý – podpisový – uloží nejčastěji na disketu). Poté se může přihlásit k NetBance.

Už při generování certifikátů se klient může setkat s komplikacemi – přihlásí-li se k registrační autoritě v jiném než podporovaném prohlížeči (rozumějte: v jiném než Internet Explorer 5 a výš), certifikáty si nevygeneruje. Pravda, banka ve všech dokumentech a podmínkách hlásá použitelnost pouze v dominujícím browseru, ale na přihlašovací stránku i do aplikace registrační autority vpustí i Mozillu (jiné prohlížeče jsem z důvodu obtíží níže uvedených netestoval). Přitom by stačil jednoduchý test na odhalení „nepřípustného“ prohlížeče na vstupní stránce.

Klient, který se jednou přihlásí k registrační autoritě, musí vygenerovat pár klíčů. Kombinace uživatelského jména a hesla je použitelná pouze jedinkrát, a poté lze k registrační autoritě vstupovat pouze s certifikáty. Nepodaří-li se klíče získat (ať již z důvodu nepodporovaného prohlížeče či jiného), platnost hesla vyprší a aplikace se zablokuje.

Nová verze NetBanky

Odblokování registrační autority lze provést na infolince telefonicky. Bohužel neprobíhá „on-line“, ale klient si počká dle informací z infolinky 15 minut. Po přibližně 25 minutách bylo možné se k autoritě znovu přihlásit a certifikáty uložit na patřičná místa.

Pokud klient zadá třikrát chybné heslo při vstupu do NetBanky, také se mu zablokuje přístup. Po zavolání na infolinku je odeslán na pobočku, kde mu má být účet odblokován, nebo je mu svoleno zaslat žádost o odblokování faxem. Bez podpisového vzoru klienta ověřit nedokáží. Standardní čas potřebný k odblokování po zaslání faxové žádosti je jedna hodina, když jsem naléhal na neodkladnost, podařilo se odblokování zvládnout za polovic. Odblokování je klientovi sděleno podle jeho přání telefonicky nebo e-mailem.

Omezení na jediný prohlížeč je jen jednou z častých stížností, která nebyla v novém designu odstraněna. Druhou je potřeba importovat jeden z certifikátu do prohlížeče, což znemožňuje přístup k účtu z počítačů s omezenými administrátorskými právy. (Podobnou „neřestí“ trpí i internetové bankovnictví GE Capital Bank Standard, které však má alternativu v podobě GEnia.)

Minulá verze NetBanky

Nová verze NetBanky

Jedinou změnou, kterou NetBanka prošla, je tedy skutečně jen design. Zůstala stejná navigace (levé rozbalovací menu), ze které zmizela položka „Textové zprávy“ (ty se nyní objevují po přihlášení k aplikaci). Stále umožňuje zadávat jednorázové platební příkazy, trvalé platební příkazy, trvalé inkaso pevné částky, tuzemské platby konverzní, SIPO (založení, změna, zrušení), obhospodařovat termínované vklady a podávat přehledy zůstatků, pohybů a vyřazených plateb na účtu.

Nemění se ani cena – stále je zřízení a vedení NetBanky zdarma a jsou zvýhodňovány mnohé bankovní operace.

Živnostenská banka zatím změnila pouze vzhled internetového bankovnictví. Snad budou dříve či později vyslyšeny kritické hlasy na omezenou použitelnost (jediný prohlížeč a import certifikátu).

Anketa

Která verze NetBanky se vám líbí více?

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 1. 2004 16:35