Spočítejte si...

Zavřít

Nenechte si sebrat automobil!

Nákup ojetého automobilu je vždy riskantní. Především pokud je auto dovezené ze zahraničí. Lehce se vám může stát, že po ujetí pár kilometrů vám automobil zabaví policisté a vy nebudete mít ani vůz, ani peníze. Jak snížit riziko koupě kradeného auta? A na co si dát při nákupu ojetého auta pozor?

Před koupí ojetého vozu si každý vybaví hlavní riziko – aby vůz nebyl kradený. To však není jediné nebezpečí, které na kupujícího čeká. Obecně se nejasnostem v dokumentaci říká, že má vozidlo právní vadu – v zahraničí na něj byla pojišťovně hlášena totální škoda, bylo zneužito k trestnému činu, vzato do evidence na základě zfalšovaných dokladů, je poskládáno z několika různých automobilů či spousta dalších švindlů. Rizikem může být také to, že kupované vozidlo bylo použito jako zástava a jeho majitel nemá právo s ním disponovat.

Podvodníků, kteří na trhu s ojetými automobily nabízejí „vadné“ vozidlo, není rozhodně málo. Při výběru vozidel pro náš autobazar odmítneme zhruba 70 procent nabízených vozů, říká Patrik Šišulák z Auto ESA.

Přestože se bazary obvykle snaží auta, která berou do prodeje, prověřit, ještě dalších 11 procent bývá posléze odhaleno jako kradených. Vzhledem k tomu, že do České republiky bylo loni dovezeno 145 000 ojetých automobilů, nejedná se o zanedbatelný podíl.

Co to znamená pro kupujícího, který si v dobré víře koupil v autobazaru či na inzerát automobil a posléze zjistil, že je kradený? Obvykle mu zůstanou jen oči pro pláč.

Častokrát se to stává například při cestě na zahraniční dovolenou. Když policisté při přechodu hranic zjistí, že po vašem voze bylo vyhlášeno pátrání, máte smůlu. To, že jste v tom nevinně, nikoho nezajímá. Policie auto zabaví, a pokud najde pravého majitele, předá mu ho. Pokud policie „pravého“ majitele auta nezná, vůz zabaví, a ten se stává předmětem šetření – a není výjimkou, že šetření trvá i několik let.

Vy máte jedinou šanci – najít a usvědčit toho, kdo vám kradené auto se špatným úmyslem prodal. Každopádně většinou je závěr smutný – nemáte ani auto, ani peníze, za které jste ho koupili.

Podíl jednotlivých zemí na dovozu ojetých vozů do ČR
Země Podíl na dovozu automobilů
Německo 61,80 %
Francie 9,00 %
Rakousko 8,10 %
Belgie 4,40 %
Švýcarsko 3,60 %
Itálie 3,30 %
Nizozemí 3,20 %
Ostatní 6,60 %

Zdroj: Car Detect

Pokud máte automobil koupený na leasing, tratí i leasingová společnost. Proto začíná být zvykem, že větší leasingové společnosti vyžadují u rizikových značek povinné ověření původu.

Před koupí vozidla je dobré ověřit si, zda jsou všechny dokumenty v pořádku. Většina lidí si na to sama netroufá, na českém trhu však působí řada společností, které se ověřováním původu ojetých vozidel zabývají.

Jejich práce je vlastně taková detektivka, která vychází z presumpce viny – pokud není zjištěno, že všechny podklady k vlastnictví automobilu jsou v pořádku, odborník vám auto radši nedoporučí ke koupi. Navíc zloděje obvykle přejde pro příště chuť prodávat kradené auto, protože řada specializovaných společností v případě pochybností o původu vozidla kontaktuje policii a celý případ jí nahlásí.

Využít specializovanou společnost je při detailním ověřování původu vozidla většinou nezbytností, protože individuální zákazník nemá přístup k potřebným databázím, především v zahraničí.

Jednou z výjimek je kromě oficiálního registru kradených automobilů i možnost ověřit si, zda automobil, který zamýšlíte koupit, není ve vlastnictví leasingové společnosti. V Česku tuto službu nabízí na svých internetových stránkách jen GE Capital Leasing. Zájemce může na internetu jednoduše a zdarma zjistit, že automobil nelze koupit, protože prodávající ho prodává bez vědomí naší společnosti, vysvětluje Petr ŠaštinskýGE Capital Leasing.

Zhruba v ročním horizontu se počítá s vytvořením celorepublikového registru všech leasingových společností.

Mezi nejvíce riziková vozidla, co do snahy o prodej odcizeného vozidla, patří především vozy Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes Benz a Porsche. Nechybějí ani některé modely značky Škoda.

Podíl značek na dovozu ojetých vozidel a jejich rizikovost
Značka Podíl na dovozu Rizikovost
Ford 17,7 % 10 %
Škoda 10,6 % 14 %
Volkswagen 10,6 % 13 %
Renault 9,8 % 13 %
Peugot 8,4 % 18 %
Citroen 5 % 19 %
Audi 2,3 % 20 %
BMW 1,7 % 13 %

Zdroj: Car Detect

Samotná kontrola vozidla se skládá ze dvou fází. U méně rizikových vozidel se provádí jen dokladová prověrka, ovšem pokud vozidlo spadá do kategorie více rizikových, následuje kontrolu dokladů i fyzické ověření vozidla. U fyzické kontroly se odborníci zaměřují především na analýzu kódu VIN – identifikačního čísla vozidla. Častým nešvarem, který odborníci odhalí, bývá přetáčení tachometrů, chybějící identifikátory na voze, padělané identifikátory, zásahy do nosiče čísla karoserie VIN nebo to, že se neshoduje barva vozidla s barvou udanou výrobcem.

Poplatky společností ověřujících původ ojetých vozidel nejsou nejnižší. Například u společnosti Car Detect stojí prověrka 2 až 4 tisíce korun. Ovšem vzhledem k pořizovací ceně ojetého vozidla se jedná o částku poměrně zanedbatelnou. Obrovskou výhodou odborného ověření automobilu je garance s touto službou spojená. Pokud společnost rozhodne, že vůz je v pořádku, a vy se přesto dostanete do potíží kvůli jeho původu, vyplatí vám ověřovací společnost automobil, o který jste přišli.

Anketa

Je při koupi ojetého vozidla vysoké riziko, že se jedná o kradený vůz?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 7. 2004 18:42