Spočítejte si...

Zavřít

Půjčovna 2.0. Půjčte si věci nebo auto od souseda přes web

Potřebujete auto, kolo nebo třeba drahé nářadí, ale všechno jen občas? Proč byste je kupovali, když se dají využít levněji a bez pořizovacích nákladů?

Někdo se rád obklopuje věcmi a jejich nakupování bere spíš jako koníček. Pokud vám ale hromadění hmoty moc neříká, ale přece jen byste si chtěli dopřát komfort, který umožňuje, zaměřte se na P2P ekonomiku. O rozmanitosti, kterou nabízí, byla i konference serveru Měšec.cz. Tento fenomén dnes už zdaleka přesahuje oblast půjček mezi lidmi.

Dnes si povíme, jak se svézt v autě nebo na kole, aniž byste si je museli koupit nebo půjčit na celý den. Nebo jak si od člověka, co je ze stejného města jako vy, půjčit třeba pořádnou vrtačku.

Do 10 000 km za rok se vám vlastní auto nevyplatí

Za nápadem, ze kterého vzešel první český carsharing, stojí tři rodiny, které se už v roce 2003 domluvily, že společně pořídí ojeté auto. Hlava jedné z těchto rodin proto prodala sdružení Autonapůl svůj starý vůz a sdílení bylo na světě.


Autor: PPT Michala Šimoníka

Za původní myšlenkou jsou tři rodiny a jedno barevné auto

Myšlenka se rozrůstala jen pomalu. Například v roce 2010 se sdružení spojuje s dalším subjektem, což přináší do flotily teprve pátý vůz, do sdružení ale i další motivované členy. Protože pak už počet aut i nadšenců začal růst výrazně rychleji, došlo ke změně právní formy na družstvo.

Už to jsou čtyři roky, co se pro carsharing Autonapůl kupují auta nová. Jejich uživatelé se nemusí nahánět s klíčky po městě, přístup je zajištěn přes čipové karty. V autech jsou jednotky, přes které se dá rezervovat čas zapůjčení auta.


Autor: PPT Michala Šimoníka

S klíčky se po městě s nikým nahánět nemusíte

Auto si na chvíli i bez půjčovny můžete pořídit v Brně, Praze, Liberci, Plzni a Ostravě (jedna registrace platí pro všechna města). Další města se mohou připojit, pokud se zde najde dost zájemců (typicky alespoň 4–6), kteří budou službu využívat. Průměrně se ve městech, kde carsharing už funguje, o jedno auto dělí zhruba 10 uživatelů. Všichni uzavírají s družstvem rámcovou smlouvu a na počátku skládají 5000 Kč (platba za služby probíhá zpětně po vystavení faktury). Podle Michala Šimoníka se carsharing vyplatí lidem, kteří ročně najednou méně než 10 000 kilometrů.

O projektu Autonapůl nám povídal Michal Šimoník
Autor: Internet Info

O projektu Autonapůl nám povídal Michal Šimoník

S pojištěním (povinné ručení i havarijní připojištění), servisem nebo dálniční známkou si hlavu lámat nemusíte. Vše zajišťuje Autonapůl. Vy se musíte postarat jen o to, abyste včas auto vrátili tam, kam máte, minimálně s polovinou nádrže (pohonné hmoty se čerpají přes tankovací karty). V případě, že byste se zapůjčeným vozem způsobili bouračku, zaplatíte spoluúčast (maximální spoluúčast ve výši 25 000 Kč byste zaplatili v případě způsobení totální škody na nejdražším vozu), jejíž výše se různí podle vašeho tarifu i druhu auta. Snížit si ji můžete uzavřenou pojistkou. Cestovat můžete i do zahraničí, cizí dálniční známky si ale kupujete za své.


Autor: PPT Michala Šimoníka

Dnes už Autonapůl nakupuje jen nové vozy

V současnosti se tvůrci projektu snaží pomocí jednání s městy dostat do jejich systému parkovacích zón, aby získali parkovací místa výhradně pro vozy Autonapůl. Nyní auta parkují na veřejných parkovacích místech ve stanovené předávací oblasti. Ve vybraných lokalitách mají auta parkovací karty. Podrobná pravidla carsharingu a ceník najdete přímo na webu.

Když auto, proč ne i kolo?

Stejně jako se mohou sdílet auta, můžete se po městě prohánět i na růžovém zapůjčeném Rekole. Jednoduše si v mobilní aplikaci najdete, kde kolo parkuje a jakým kódem odemknete zámek (sentimentálním majitelům tlačítkových telefonů se zasílá kód k zámku přes SMS). Až se dovezete tam, kam chcete, kolo zase zamknete a pokračujete po svých (vracení kol není vázáno na konkrétní místo, pouze zadáte polohu do aplikace).

Podmínkou je, abyste ho do 24 hodin nechali v rámci vymezené zóny města, kde si ho maximálně jednou za dva dny najde dobrovolník, který ho seřídí, doplní ukradené světlo a zkontroluje jeho bezvadnost. Narazíte-li u kola na problém, zadáte jej do aplikace a ke kolu vyrazí někdo ze servisního týmu.

Projekt, který spíš než na byznys modelu staví na komunitě a dobrovolnictví, dává život starým kolům a koloběžkám, které opravuje, servisuje a natírá narůžovo v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a v Českých Budějovicích. A kola opravdu žijí. Podle příspěvků na webu se díky nim dá třeba stihnou autobus do jiného města, zkouška ve škole, uživatelé na něm dokonce randí (rozuměj, každý na svém). Ceny za možnost si kola půjčovat jsou přitom symbolické.

O růžových Rekolech nám pověděla Pavlína Pacáková.
Autor: Internet Info

O růžových Rekolech nám pověděla Pavlína Pacáková.

Pokud chcete tuto poetickou myšlenku podpořit, zamyslete se, jestli vám na půdě neodpočívá nevyužité kolo, kterému by šikovné ruce a růžový nátěr daly nový smysl.

Chcete-li věnovat své staré kolo Rekolům, napište na info@rekola.cz nebo volejte 778 099 878.

Půjčte si vrtačku od souseda

Začalo to u vlastní potřeby půjčit si nářadí, a teď tam můžete najít třeba křídlo Petrof, obytný přívěs nebo cyklovozík. Projekt Renbo se snaží oživit tradici sousedského půjčování, které přesouvá na web. Protože nové nabídky často brzdí nedůvěra, snaží se zatím jeho tvůrci uspokojovat poptávku i prostřednictvím půjčoven (nabídky půjčoven zatím výrazně převažují nad nabídkami soukromých osob). A že je opravdu rozmanitá. Za relativně krátkou dobu fungování tohoto portálu už zde lidé stihli shánět například „cokoliv na oblečení“, „vysvětlení principu hry na klávesy“, „striptéra v Brně“ nebo třeba „pronájem koně v Praze a okolí“. Platí se jen za uskutečněnou rezervaci.

Za projektem Renbo stojí Tomáš Štefek
Autor: Internet Info

Za projektem Renbo stojí Tomáš Štefek

Renbo přitom není prvním serverem, který se snaží půjčování mezi lidmi povzbudit. Drtivá většina webů, která za tímto účelem vznikla, už ale stihla ukončit svou činnost, takže to zatím vypadá plus mínus na pozitivní nulu. Problém je v tom, že lidé by si půjčovali, s kůží (resp. vlastní věcí) jde na trh ale jen málokdo. Lokality jsou většinou málo pokryté a lidé si tak předávají tipy spíš jen mezi sebou.

Ve výběru mohou pomoci reference obou stran
Autor: Tomáš Štefek

Ve výběru mohou pomoci reference obou stran

Jako v předchozím případě ani zde není příjem hlavním cílem. Někteří uživatelé serveru Renbo ani nepožadují úplatu za půjčení. Chtějí pouze depozit kvůli případným opravám. Jde spíše o poznávání dalších lidí stejných zájmů nebo předávání zkušeností. A možná i o získání důvěry v jiné lidi.

Nabídku tvoří obyčejní lidé i půjčovny
Autor: Tomáš Štefek

Nabídku tvoří obyčejní lidé i půjčovny

V zahraničí přitom funguje sousedské půjčování dobře. Kromě tradičních USA a Austrálie nemusíme chodit tak daleko, koncept má úspěch ve Velké Británii, Holandsku nebo v Německu. Tak proč to jinde jde a tady ne? Že by česká nedůvěřivá povaha?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 10. 2015 6:54