Ano mají, jdou kryty dluhy. Pokud peníze "tiskne" stát, pak jsou kryty dluhopisy - příslibem státu, že dluh v budoucnu splatí. Pokud peníze "tisknou" soukromé banky, pak jsou kryty příslibem dlužníka, že dluh splatí.
Inflace je pak velmi výhodná, protože znehodnocováním peněz se snižují dluhy.
Pokud mluvíte anglicky, pak vám doporučuji toto video, platí i pro finanční systém v české Republice, jen poměr fractional reserves není 10:1, ale větší:
Tak na tuto otázku nemají odpověď snad ani pánové z mezinárodního fondu. Kdyby jí znali, tak by nám jistě vytroubili čím jsou kryty americké dolary. Je ale trochu hloupé otevřeně říct, že jsou kryty americkými tiskárnami dolarů. O krytí zlatem není ani řeč. A to je ještě dusí pod krkem Čína, která má tolik dolarových rezerv, že Americe se o tom může jen zdát.
Oblíbenost superpředražené dobírky není reliktem nezabezpečených karet či plateb po internetu, ale důsledkem neserioznosti obchodů. Pokud dostanou peníze předem za zboží s problematickou dostupností, odesílají vždy nejdřív ty na dobírku a pak teprve to za které už dostali zaplaceno. Dokud někdo nepřinese systém, kdy platba po internetu by fungovala jako akreditiv, a peníze by obchodník dostal až po obdržení zboží, je dobírka nesmrtelná.
Já nevím, kde nakupujete vy, ale tam kde nakupuji já, je uvedeno, že zboží přijde třeba do 2 dnů. Já zaplatím kartou a za 2 dny mi u dvěří zvoní PPL, že má pro mě balíček. Když jsem neměl na kartě povolené internetové platby, tak mi za 2 dny na zvonek zvonilo PPL, s tím, že má pro mě balíček, ať jej přijdu zaplatit.
Prostě to trvá naprosto stejně a je jedno, jak platíte.
Obchody si vybírám a taky už mám ověřeno dost shopů i v ČR, které takto fungují. Bohužel se ale pořád dějí i popisované případy, kdy prokazatelně byla snaha u dobírky daleko větší než u platby předem a v minulosti to bylo spíš ještě horší - tak se pak nelze divit, že v lidech vytvořila obstojná fóbie :-(
No, představte si, že byste chtěl stejnou bezpečnost při platbě hotovostí. Než odběhnu na záchod, vyndám ruličku penez z konečníku, umyju ji, rozbalím, po platbě pak prověřit všechny bezpečnostní prvky všech bankovek a mincí, zkonzultovat s ČNB, jaké byly v podlení době padělky a na co si dát pozor, zabalit vrácené peníze do ruličky, odběhnout na záchod, ...
Pořád vám připadá placení kartou pomalejší?
No, a platba dobírky je snad něco jiného? Tady dáváte opravdu peníze člověkovi, který o sobě prohlásí, že je pošťák a že to tomu obchodu zaplatí. Nic jiného, než jeho slovo nemáte.
P.S. Už se mi dvakrát stalo, že pracovníce pošty zpronevěřila platbu a pak mě domácí chtěl vyhnat z bytu. Při platbě kartou se mi to ještě nestalo.
tak přednášející řešili problém malé atraktivity plateb z hlediska bezpečnosti a komfortu a vůbec je nenapadl zásadní motiv, který uvedl jezevec + problém vlastní serioznosti. Tam, kde nakupuji poprvé jdu zásadně do dobírky. Osobní odběr řeším casch a u odzkoušených firem jsem také opatrný. Když zkrachoval můj oblíbený Cybex (Vltava) bylo to pro mne varování, že i solidní prodejce není zárukou věčné dokonalosti.
Na Vánoce sem objednával dárek, bohužel většinou jej v eshopech neměli. Až u jednoho, který sem ale neznal, tak sem radši zaplatil dobírku navíc, než abych potom musel rychle vymýšlet náhradní řešení co pod ten stromeček . Bohužel sem to už jednou zažil a nic příjemného to nebylo. Objednávám s předstihem 14 dnů. Když sem tehdy objednal, tak zboží taky bylo skladem, ale kupodivu jim to vyskladnění dost dlouho trvalo.
Když jsme tak u toho, tak pro tento typ podvodu (cihla v zásilce a obecně nedodání zboží) je vůbec nejlepší situace u platby kartou či Paypalem. Dá se to totiž reklamovat a leckdy úspěšně, viz třeba situace po krachu SkyEurope. Lidem, kteří platili kartou to v řadě případů karetní společnost vrátila rovnou, naproti tomu při převodu účtem měli šanci jen v insolvenčním řízení - a asi je jasné, jak (ne)velká ta šance byla :-(
Některé eshopy nabízejí doručení balíčku pouze poštou. Když už na tu poštu musím jít, tak zaplatím až tam. Připojuje se k tomu i jistota, že obchodník nebude otálet s odesláním. (Kurýrní službu jsem si objednal jen jednou a ve výsledku to bylo komplikovanější než si zajít na poštu.)