Hlavní navigace

Největší obchodní dům Internet

9. 12. 2003
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Vánoce jsou za dveřmi a v obchodech panuje nákupní šílenství. Potřebujete nakoupit, chcete si vybírat ze spousty možností, přitom ušetřit a nemačkat se s davy dárků chtivých lidí v obchodech? Zkuste to přes internet!

Internet je spolu s mobilními telefony asi největším fenoménem posledního desetiletí, přinejmenším v oblasti komunikace a informačních technologií. Nabízí téměř neomezené možnosti velmi rychlého vyhledání prakticky jakékoliv informace – od zjištění místa a času odjezdu autobusu k babičce do Horní Dolní až po získání návodu na sestrojení atomové pumy. Když budete hledat tu první, nikdo si vás ani nevšimne. Budete-li pátrat po té druhé, může se o vás po událostech z 11. září začít zajímat i americká FBI.

Prostřednictvím internetu se lze nejen dostat k informacím, ale lze jeho prostřednictvím i obchodovat. Dvěma nejrozšířenějšími způsoby jsou obchody mezi firmami navzájem (Business to Busines, B2B) a prodej koncovému zákazníkovi (Business to Customer, B2C). Internetových obchodů jsou statisíce a koupit zde lze vše, co je na prodej – doslova od špendlíku po lokomotivu a navíc třeba i akcie, finanční produkty a všechny možné služby.

Obchod po internetu je výhodný jak pro obchodníky, tak pro zákazníky

Obchodník získává především možnost oslovení velkého množství zákazníků a zajištění průběžné aktualizace a doplňování své nabídky s výrazně sníženými náklady oproti klasickému prodeji. Z pohledu zákazníka internet přináší hlavně možnost výběru ze široké nabídky zboží a služeb prakticky po celém světě, aniž by musel opustit pohodlí domova. Může porovnávat podle různých kritérií, dohledávat další potřebné informace a u vybrané položky si najít tu nejvýhodnější cenovou nabídku.

Nákup po internetu z pohledu zákazníka

Výhody

  • velký výběr zboží a služeb včetně možnosti srovnání nabídek
  • výhodné ceny
  • dostupnost odkudkoliv a kdykoliv
  • pohodlný způsob nákupu
  • možnost vrácení zboží

Nevýhody

  • někdy obtížná orientace v záplavě nabídek
  • nebezpečí zneužití osobních dat a plateb
  • není možnost osobního kontaktu se zbožím
  • někdy delší dodací lhůty
  • větší anonymita obchodníka

Nákupem po internetu se dají ušetřit velké peníze

Oproti cenám v obchodech získáte z ceny zboží slevu 10 i více procent. V případě CD, DVD či knih se může jednat o desetikoruny či stokoruny, u elektroniky a bílého zboží už o několik tisíc a pořídíte-li si tímto způsobem třeba osobní automobil, můžete ušetřit několik desítek tisíc korun. I na internetu se ceny různí, a tak se vyplatí nejdřív chvíli hledat a až pak nakupovat. Hledání a porovnávání je na počítači určitě snazší a rychlejší než při obíhání obchodů.

Navštívit můžete virtuální obchodní domy nabízející široký sortiment zboží v mnoha odděleních nebo více či méně specializované prodejce. Svou nabídku na internetu má i řada „kamenných“ obchodů a objednáte-li si zboží tímto způsobem, často zde získáte nějakou slevu. Narazit můžete i na různé akční nabídky a zvýhodnění. Existují také servery, které se srovnáváním a uváděním nejvýhodnějších cen přímo zabývají.

Nepřehlédněte cenu za dodání zboží!

Cena uváděná u zboží v internetovém obchodě většinou u jednotlivých položek neobsahuje náklady spojené s expedicí a dodáním zboží. Ty mohou být různé a závisí na druhu placení, způsobu dopravy, vzdálenosti k dodavateli i výši nákupu a bývají uvedeny v obchodních podmínkách. Povinnost informovat zákazníka o ceně zboží a služeb včetně všech poplatků totiž ukládá zákon.

Pokud při elektronickém obchodování nepřekročíme hranice České republiky, máme zpravidla na výběr vždy několik možností, jak objednané zboží získat. Někde si ho lze vyzvednout bez jakýchkoliv dalších poplatků osobně přímo u obchodníka. Další možností je zaslání poštou, což trvá několik dní a v případě menších balíčků stojí několik desetikorun. Nejobvyklejší, minimálně dvakrát rychlejší, ale i dražší bývá doprava prostřednictvím specializované firmy (PPL, UPS atd.).

Při objednání jednotlivých knih, CD, DVD či jiného obdobného zboží s cenou několika set korun úspora z nižší internetové ceny většinou akorát tak pokryje náklady na dodání zboží. Od určitého objemu nákupu však většina prodejců zajistí dopravu zboží zákazníkovi na své náklady, takže pokud plánujeme větší nákup, vyplatí se objednávat najednou.

Chcete si pořídit dražší elektroniku, domácí spotřebič, horské kolo nebo třeba i automobil za nejlepší možnou cenu a nechcete kupovat zajíce v pytli? Spojte výhody osobního výběru zboží s nákupem po internetu!

  1. Zjistěte si na internetu, jaká je nabídka zboží, které chcete kupovat (technické parametry, materiálové a barevné provedení, cenové relace atd.).
  2. Zjistěte si na internetu, v jakém nejbližším „kamenném“ obchodě se zboží vámi vybrané do užšího výběru nabízí a kdy si ho lze prohlédnout.
  3. Zboží si osobně prohlédněte a vyzkoušejte v obchodě a vyberte si přesný typ a provedení.
  4. Vyberte si na internetu nejlevnějšího seriózního dodavatele a zboží si u něj objednejte.

Nesdělujte svá osobní data!

Hrozí-li vám při používání internetu nějaké nebezpečí, je zneužití vašich osobních údajů a jiných citlivých informací na prvním místě. Vždy pečlivě zvažte komu, jaké údaje a k jakému účelu poskytnete. Pokud se nejedná o přístup na důvěryhodný server zabezpečený šifrováním (poznáte jej většinou podle ikony zámku ve stavovém řádku nebo podle https:// v adresním řádku), nikdy nevíte, ke komu se přenášená data mohou dostat.

Zdrženlivý postup se vyplatí také při vyplňování registračních formulářů pro přístup do internetových obchodů a na některé jiné stránky, dotazníků v rámci různých soutěží o ceny, marketingových průzkumů atd. Je otázkou, zda se vyplatí sdělovat někomu své jméno, přesnou adresu, telefon, e-mailovou adresu, popř. i věk či výši příjmu výměnou za naději na výhru nějaké nepříliš hodnotné ceny. V nejlepším případě pak budete dostávat nevyžádanou reklamní poštu.

V této souvislosti ještě jedno upozornění. Při vyplňování jakéhokoliv registračního formuláře přemýšlejte, zda vyplňované informace jsou skutečně potřeba k provedení požadované služby. Dojdete-li k názoru, že nikoliv, a přesto je jejich vyplnění vyžadováno jako povinné, rozmyslete si, zda nebude lepší zamířit na jiné stránky. Na konci formuláře také bývá nenápadně zaškrtnuté políčko s textem vyjadřujícím váš souhlas se zasílám aktuálních nabídek na vaši e-mailovou adresu. Nemáte-li o ně zájem, je na vás, abyste zaškrtnutí políčka zrušili.

Pozor při placení!

Platit při elektronickém obchodování můžete několikerým, různě bezpečným způsobem. Budete-li si vyzvedávat objednané zboží osobně u obchodníka, můžete jej většinou zaplatit přímo na místě v hotovosti nebo prostřednictvím platební karty.

Zcela bezpečná, byť dražší, ale u nás asi nejpoužívanější je platba dobírkou při převzetí zboží. Další možností je platba předem bankovním převodem, popř. složenkou, v cizině pak spíše platebním šekem. V zahraničí nejužívanějším, avšak u nás zatím ne tolik běžným způsobem je platba platební kartou.

Specialitou pro klienty eBanky je možnost provést on-line platbu prostřednictvím platební brány této banky. Pro menší nákupy po internetu se začaly používat i elektronické peníze, předplatné nebo třeba m-platba pro klienty mobilních operátorů.

Každý způsob, kdy platíme dříve, než obdržíme objednané zboží či službu, je potenciálně nebezpečný. Pokud na druhé straně je nesolidní obchodník nebo přímo podvodník, reálně hrozí, že neuvidíme ani zboží ani peníze. Hysterie zde není na místě, opatrný přístup však rozhodně ano. Vždy, než někomu odešlete jakoukoliv platbu nebo číslo své platební karty, se snažte ověřit si jeho důvěryhodnost. Určitě se vyplatí si projít informace o provozovateli internetového obchodu, reference a případně i odkazy na něj. Hodně o něm také napoví, jaké zboží, jakým způsobem a za jaké ceny nabízí. I na internetu platí, že levný nákup se může proklatě prodražit.

Placení po internetu je hodně široké téma, tedy snad jen ještě pár vět k použití platebních karet. K platbám za nákupy po internetu téměř vždy můžete použít debetníkreditní embosované (nikoliv jen elektronické) platební karty. Tyto běžné platební karty někdy lze pro internetové platby uzamknout, popř. jsou některými bankami vydávány již jako uzamčené.

Bezpečnější pro placení po internetu jsou virtuální internetové platební karty, u nichž se dají jednoduše nastavit limity plateb a které obvykle podléhají přísnějšímu monitoringu transakcí ze strany banky. V rámci České republiky existuje i možnost použít úvěrové platební karty splátkových společností.

skoleni_15_4

Pavel Makovský - eBanka
Máte-li jakékoli dotazy ohledně nakupování na internetu, položte je Pavlu Makovskému, řediteli divize Interní a Externí komunikace eBanky, banky, která jako první v ČR zavedla služby přímého bankovnictví, v Poradně Jak nakupovat na Internetu.

Zboží můžete vrátit

Při nákupu prostřednictvím zásilkového obchodu, tedy i po internetu, má zákazník právo zboží bez udání důvodu vrátit do čtrnácti dnů od jeho převzetí. Pokud vrácené zboží není poškozeno nebo nenese známky používání, má zákazník nárok na vrácení zaplacených peněz s výjimkou poštovného. Podmínky a konkrétní postup vrácení zboží jsou zpravidla součástí obchodních podmínek.

Vadné zboží zakoupené prostřednictvím internetu lze samozřejmě také reklamovat. Platí zde stejné záruční i reklamační lhůty jako u zboží koupeného v klasickém obchodě. Reklamační řád bývá rovněž součástí obchodních podmínek a vyplatí se s ním seznámit ještě před odesláním objednávky. Budete-li reklamované zboží zasílat zpět včetně účtenky a záručního listu, nezapomeňte si z těchto dokladů před jejich odesláním pořídit fotokopii.

Nakupujete na internetu?

  • Ano, často.
    18 %
  • Ano, občas.
    66 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    11 %
  • Ne, a neuvažuji o tom.
    4 %
  • Nevím.
    1 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).