Nevýhoda, dle mne tak zásadní, že o DS neuvažuji, je ta, že potřebujete zmiňovaná administrátorská práva k počítači, abyste nainstalovali patřičný software. Když budete na dovolené někde u moře, tak si věci ve schránce nepřečtete, neboť vám tamní internetová kavárna neumožní nic nainstalovat. A lhůtu máte pryč.
Děkuji nechci.
Nějak se popíráte. Předcházející diskutující reagoval na Váš názor, že na pláži si dopis doručený přes datovou schránku nemůžete přečíst – a lhůta je pryč. Argumentoval tím, že u klasickou poštou, když budete na té pláži, Vám lhůta marně uteče taky. Tak jaký je problém? U klasického dopisu Vám uběhlá lhůta nevadí, ale u totožného dopisu doručeného prostřednictvím datové schránky ano? Není to divný názor?
Rozhodne je DS dostupnejsi nez posta. Clovek si muze nastavit notifikaci o zprave na mobil a prinejhorsim se pres ten mobil a notebook pripojit, kdyz uz mu tedy kavarna neumozni instalovat nejaky doplnek.
Krome toho, lhuta 10 dni je na doruceni a pak zacinaji bezet klasicke lhuty toho ci onoho procesu ne? Pochybuju, ze nejake rozhodnuti je ucinne hned dnem doruceni.
Vždyť mluvíme oba o tom samém. Reagoval jsem na předcházející přispivatele, kterému vadilo na dovolené na pláži doručení fikcí do datové schránky, ale nevadilo by mu doručení fikcí do klasické poštovní schránky.
Já datovou schránku mám zřízenou, mám povědomí o tom, jak pracuje, e-mailové notifikace mám nastavené, SMS ne, platit se mi za ně nechce. Jediný problém je skutečně s tím doplňkem, protože člověk se v kavárně nepřipojí. Ale stejně tak si nepřečte ani písemnost uloženou na poště v ČR, když je na pláži na dovolené.
S těmi lhůtami máte pochopitelně pravdu, jedná se jenom o lhůtu pro doručení, pak teprve běží lhůta pro provedení toho či onoho úkonu.
ono tech zadrhelu je malinko vic…
napriklad tech pozadavku na vybaveni je PODSTATNE vic.
musite mit urcity OS, stroj urcite architektury a podobne…
na to ze to stalo temer miliardu a melo to byt reseni pro vsechny…
co si pocnou lidi s armem, windows-mobilem, symbianem, linuxem, *bsd a dalsimi?
PS: a to ze nemohu dat sve schrance vedet ze jsem pryc (mimo jeji dosah) je jen tresnicka na dortu.
nainstalovat se musí leccos, mtřeba i tohle: http://labs.nic.cz/page/703/datove-schranky/
jenže tohle funguje jak na win, tak na linuxu, freebsd a maemo.
Co takhle připomenout, že když si příjmete onen „elektronický dopis“, tak si ho nemůžete sami vytisknout na tiskárně, aby jste ho používali v papírové formě (nemá pravní platnost), ale že musíte zase na Czech point aby ho zde vytiskly a orazítkovali á 30Kč za stránku???
A že o jeho dlouhodobé právní platnosti, pokud si ho ponecháte v elektronické formě,se vedou, zatím technologické spory (viz www.lupa.cz), zatímco právnicky na to nedokáže nikdo odpovědět, nebo se za to zaručit?
Dejme tomu, stačí aby pracovník na úřadě odešel ze své funkce,a tím končí platnost jeho elektronického podpisu (a tím i právní platnost všech jeho dokumentů zaslaných přes datovou schránku), a už ho ani na Czech Pointu nevytisknou a nepotvrdí. A i když neodejte, platnost elektronického podpisu se mění za rok, takže pak jste takříkajíci „bez papírů“ (jím poslaných přes DS), na úrovni bezdomovce…
Souhlas. Drive clovek dostal obalku s dokumenty, kterou mu donesly az domu.
I kdybych si to mel zaplatit, nemusel jsem se nikam trmacet a stat frontu, pokud jsem byl doma a mohl zasilku prevzit.
Ted musim jit na postu a jeste za kazdy vytiskly papir zaplatit 30 korun.
A pokud bude dokument obsahovat vice stranek, a casto jsou zde prilohy s nejakym povidanim, ktere mohu stahnout na siiiiti, ale jsou vedeny jako soucast dokumentu, tak u pouhych peti listu uz se pohybuju na 150 Kc za dokument. A nechat si dokument vytisknout je zahodno, protoze, jak bylo uvedeno, el. podpis jednou vyprsi.
Pro soukromnika jsou to naklady, ale asi zvladnutelne, pokud se nedostane do soukoli statni a soudni masinerie pri nejakem soudnim dokazovani. Ale zajimalo by me, kolik budou naklady pravnickych osob, ktere se statni spravou urcite komunikuji ve vetsim rozsahu. To jako misto vybirani firemnich boxu na postach kazdy den, se budou tvorit kazdy den na poste ( Czech Pointech ) fronty sekretarek, ktere si budou nechavat konvertovat dokumenty ?
Pokud chce nekdo argumentovat, ze si muzu zridit ten jejich trezor, tak namitam, je to opet placena sluzba od posty a musite uz platit porad, chceteli mit dokumenty konvertovatelne ( pokud ten jejich trezor ovsem bude vymyslen lepe, nez datove schranky ). Zatim jsem nikde nevidel clanek, ktery by se zabyval touto sluzbou a jak funguje.
Osobne si myslim , ze cely projekt je myslenka dobra, ale technologicky a mozna hlavne pravnicky zcela ignorantsky a diletantsky zpracovana a v tomto stavu uvedena do provozu.
Když příslušný pracovník odejde ze své funkce, tak končí právní platnost všech jeho dokumentů zaslaných přes datovou schránku? To mi chcete říct, že když skončí ve funci ředitel finančního úřadu, který mi podepsal platební výměr, tak je to najednou bezcenný cár papíru? To byste analogicky mohl vztáhnout i na klasickou poštou zaslané rozhodnutí. Pokud je podepsané osobou oprávněnou podle podpisového řádu a má náležitosti rozhodnutí, tak pochopitelně je platné vždy – i po odchodu příslušného pracovníka.
No, on papírový a digitální podpis se od sebe liší. Po odchodu pracovníka se zneplatní jeho certifikát a protože součástí podpisu není časové razítko, není možné ověřit, že dokument byl podepsán v době, kdy certifikát platil, a proto je považován za neplatný. Tato díra je systému datových schránek vytýkána od začátku, bohužel marně. Pro podrobnosti si přečtěte serii článků o datových schránkách na lupa.cz.
Jenze casove razitko by to stejne neresilo. Certifikaty se zneplatnuji z toho duvodu, ze mohou byt prozrazeny, nebo prolomeny. Proto taky existuje jednoleta doba platnosti podpisoveho certifikatu. Vyvoj IT jde dopredu milovymi kroky, certifikat ktery je dnes neprolomitelny muze byt uz pristi rok prolomeny. Proto je elektronicky podpis platny jenom po dobu po kterou je platny certifikat. I kdyz na dokumentu budete mit casove razitko, tak nebude mozno prokazat jestli byl dokument podepsat v dobe kerou casove razitko udava a nebo az pozdeji a to protoze je certifikat neplatny a tudiz neduveryhodny. Stejne tak dobre se muze stat ze se nekomu podari zcizit certifikat nejakeho ourady, ale ten na to vcas prijde a certifikat zneplatni, jenze pak nebude jasne jestli vsechny dokumenty podepsane timto certifikatem jsou podepsane skutecne ti ouradou a nebo az tim kdo ten certifikat zcizil a proto se jednoduse zneplatni veskere podpisy. A vyhraje ten kdo si dokument vytiskl a nebo si ho nechal ulozit do certifikovaneho uloziste, ktere garantuje ze do neho byl dokument ulozen jeste v dobe kdyz byl podpis platny a tutdiz duveryhodny.
Ale tohle by mohlo mit jednoduche reseni a to sice kdyby tim certifikovanym ulozistem byla primo DS. Takhle DS neni nic jineho nez mail server s garantovanym dorucenim.
P.S.: Proste elektronicky podpis ma omezenou dobu platnosti. A ta casova omezenost se neomezuje pouze na pouzitelnost k podpisu, ale taky na pouzitelnost k overeni ze byl dokument podepsan.
Ale semozrejme ze kdyz vam ta pisemnost dojde tak je v 99% pripadu pisemnost podepsana platnym podpisem a tudiz je podpis duveryhodny, ale za rok az se jim budete chtit prokazovat, tak uz to nebude mozne, pokud si ho nevytisknete na poste, nebo neulozite do trezoru a o to tu jde. Ale samozrejme se zde muze stat ze pozadate o dokument, ten je vam vystaven, vy ho predate dalsimu uradu, ktery ale (protoze uz vyprsela platnost podpisu puvodniho dokumentu) nebuode schopen urcit jestli ste si ten dokument nevycucal z prstu, protoze certifikat je uz neplatny. Ano je to jenom obtiz, protoze si muzete zazadat znovu a doufat ze tentokrat certifikat nevyprsi drive nez dokument stihnete predat dalsimu ouradovi, ale tyhle problemy proste nastavat budou.
Nevyjádřil jsem se zcela přesně. Myslel jsem tím, že pokud se jedná o písemnost, se kterou počítám, že ji budu používat dál (třeba odvolání, žaloba apod.), tak si ji nechám rovnou ověřit. Pokud je to písemnost, u které nic takového nehodlám činit (třeba platební výměr, výzva apod.), tak je mi jedno, že za pár měsíců vyprší platnost elektronického podpisu.
Pokud by nastala taková situace, že bych dodatečně potřeboval písemnost, tak zajdu na příslušný úřad a nechám vyhotovit ověřenou fotokopii. Protože už mi písemnost byla doručena, nebude to zdarma, ale za správní poplatek (nevím teď, kolik činím), ale písemnost bych měl v ruce. Opravdu v tom nevidím takový problém.
Datová schránka je pro bezdomovce náhodou dobrá věc. Jako taky bezdomovec jsem si datovou schránku zřídil již koncem července loňského roku. Jedno je fakt. I když nemám nějakou platnou adresu pro doručování písemností, úřady se již nemohou vymlouvat, že mě nemohou zastihnout na žádné adrese. Datová schránka jim to bez problémů umožní. mou snahou není unikat před úřady, naopak. Úřady jaksi nejsou schopny využívat datových schránek i pro fyzick=é osoby. Příklad. ČSSZ mi marně posílala na adresu trvalého bydliště vyrozumění o transformaci mého invalidního důchodu. Poté, co jsem jim nabídl možnost používat datovou schránku, mi bylo řečeno, že pro fyzické osoby to neplatí. Musel jsem jim sdělit svoji momentální adresu, abych onen dopis od nich dostal. V tomto je opravdu něco v nepořádku. Já se komunikaci přes datovou schránku nevyhýbám, dokonce ji upřednostňuji, úřady si však udělají po svém a komunikují jen jak se jim to hodí. Žeby zase zákon ušitý pro pohodlí úředníků? Buď bude povinnost všech úřadů komunikovat s občany především přes datové schránky a to veškerou agendu, nebo je celý projekt jen plácnutí do vody.
Dění okolo DS sleduju velmi pečlivě, ale DS si nebudu zakládat, dokud nebude vyřešená TRVALÁ platnost dokumentů zaslaných přes DS, tj. bude povinné časové razítko a vyřeší se problém s vypršením platnosti certifikátu časového razítka. Podle mě je nesmysl, aby když už je komunikace elektronická, tak abych si musel všechno, co potřebuju uchovat nechával ověřeně vytisknout.
No to prave problem je, protoze to casove razitko musi prerazit majitel platneho certifikatu a to je ten subjekt ktery vam dokument poslal. Nemuze to delat server automaticky. Takze by vzdy s vyprsenim platnosti certifikatu putovaly dokumenty k tvurci na prerazeni a zpatky, coz je samozrejme hloupost.
Jedina moznost je tedy certifikovane uloziste „trezor“ takove uloziste dokumentu, kteremu muze soud duverovat ze v den vlozeni dokumentu do trezoru byl certifikat platny a dokument se od te doby nezmenil.
P.S.: Uz se tesim na to coro az se nekomu povede system nabourat (treba opiji administratora a dostanou jeho heslo) a pak cely takovy trezor vybrakuji. Centralizace je super dokud se nenajde nekdo kdo ji chce a je schopen nabourat.
Jak jiíž bylo řečeno, tak posílat zprávy jiné fyzické osobě nemůžete. Co jde, je že si můžete u České Pošty objednat službu pro zasílání faktur přes DS . Tam platíte jednak měsíční paušál a jednak poplatek za jednotlivé zaslané zprávy.Jenže, jednak nemůžete to posílat na libovolnou schránku (jen když to dotyčný ve své schránce povolí). druhak, ten druhý Vám nemůže přímo odpovědět. Teoreticky, kdyby i on si objednal tu službu zasílání faktur, a posílal je zase on Vám (protože to jestli je to faktura, to už Česká Pošta naštěstí nekontroluje..)…A pokud se týče placení, tak Vám pak pošle pošta normálně na konci měsíce daňovej doklad k zaplacení.
Podle me jsou DS uvedeny do provozo klasickym stylem tohoto statu. Udelame nejak nejaky zakon (sluzbu) , uvedeme ho do praxe a pak uvidime, co se z toho vyklube. Treba to klapne, a pokud ne, tak to uz je pak na lidech, aby se s tim nejak popasovali.
Nehlede na to , ze jsem si nejak nevsiml, ze by na provozovani DS bylo nejake vyberove rizeni. Jasne, ze je Posta polostatni podnik, ale to byl Telecom take. Myslim, ze Posta dostala zaklad pro podnikani v dalsich letech a tim se navysila cena na trhu pro pripadny prodej.
V mem pripade jsem o zrizeni datove schranky pozadal elektronickou formou (stahnuti potrebneho SW, pri vlastnictvi platneho elektronickeho podpisu atd) a to v cervnu 2009. Nasledne jsem se 4 mesice ruznymi formami snazil zjistit stav, cca 5 telefonatu na zakaznickou linku kde operatori nemaji moznost ani dohledat zda pozadavek dorazil ci nikoliv, nekoik emailu atd. Nasledne jsem zazadal opetovne v listopadu, a prihlasovaci udaje mi prisly v lednu. Moje zkusenost je vyslovene negativni co se tyce iniciance, v pouzivani nyni problemy zatim nenachazim.
Jenže co ty aplikace, které si člověk musí najinstalovat. Viz: 602Filer a další.
Prosím, poraďte nám všem – které jádro linuxu podle Vás funguje pro dané aplikace, případně další doporučení. Vím, že se člověk musí dorozumět se vším. Moje Mandriva 2009 / gnome 64 bit nedalo se. Moc děkuji za radu.
Anebo, kde má D.S. nějakou nápovědu pro tyto Linuxové případy. Já jsem to tehdy (listopad 2009) fakt nenašel a mé znalosti linux odborníka nejsou skill. Přesto jsem výše odpověděl. Proč D.S. nemá nápovědu i pro ostatní software? Jen ve widlích nevýhnutelně příkaz „musíte“ nainstalovat. Mám Mandrivu 2009 64 bit gnome a tam mě to nešlo. Prosím, poraďte jak na to, jak to dostat a do kterého Linuxu, aby D.S. fungovaly. Poraďte nám všem, co jsou alternativní. Předem děkuji, že si normální lidé pomůžou lépe dříve, než nás zrujnuje stát. Za informaci děkuji.
Na přihlášení SW nutný není, ale na přečtení zprávy už jo.
Jinak ohledně zprovoznění pod Linuxem zkuste můj článek:
http://www.abclinuxu.cz/clanky/navody/datove-schranky-v-linuxu
1. D.S. zaplatili – přeplatili chudáci daňoví poplatníci
2. chci poslat něco přes D.S. = ZAPLATIT 15 Kč dokument
3. z nepozornosti (blbé nejasnosti) udělám v datové schránce chybu a zase musím platit = reaktivační poplatek.
Závěrem: není tu nic zadarmo !! . . . ani moje nervy ne
Jo – a co zpoplatněný elektronický podpis + to, že zase dáte 60 Kč na výpis z OR ? Jsem stál na poště u přepážky z papírama, co jsem si musel vytisknout z internetu a prodělal jsem nervový šok, kdy ani ta poštovní úřednice za přepáškou nevěděla, jak to má být vyplněné. D.S. je jeden velký průšvih, od začátku do konce.
Pošta se samozřejmě bude snažit platit takovéhle p.r., ono je pro ni příjemný dostávat prakticky za 1 e-mail řádově 20,– a za vytisknutí 1 str. dalších 30,–, případně si ještě nechat balík za zálohování zpráv. Naštěstí většina lidí i firem ví, že je to nepoužitelný paskvil, který mají jen uživatelé (firmy) z donucení (+pár nadšenců, kteří rádi dělají pokusy).
Aby nebyla mýlka, já jsem příznivcem elektronické komunikace, ověřený podpis jsem měl dávno před DS. Ale tohle řešení od pošty je opravdu nepoužitelný šmejd, další tunel na kapsy daňových poplatníků.
To teprve prijde, pri urovni zabezpecni z dob krale Klacka :)
Uz i mnoho bank preslo na zabezpeceni alespon pomoci autorizacni unikatni SMS, ale odbornici , kteri delaji pro stat , si toho zrejme jeste nevsimli.
Jsem jeden z tech, ktere stat , bohuzel , nuti tento smejd pouzivat.
Tak se modlim , aby prvni kiks tohodle prusvihu nepostihl me. Jen musim zjistit, ke kteremu svetci, ktery je patronem pro IT :)
Můžete počítat s tím, že ne každá úřednice na Czech Pointu vám se žádostí bude schopna pomoci. Nemusí vědět co po ní chcete, jak žádost vyplní a jaké jsou další náležitosti. A snadno se vám může stát, že odejdete s nepořízenou. Vlastní zkušenosti… (jednalo se o pobočku Czech Point ve větším městě, takže žádné „Horní Dolní“)
Metodou „face to face“ mi bylo několikrát sděleno u právnických firem, že mají zakázáno používat DS. Přišel papír. Je lacinější.
Škoda, že tu komedii na Poště v lednu při zřízení mé DS někdo nefilmoval. Dva manuály, tři telefonáty „nahoru“ (nebo „do sklepa?“). Porada půlky personálu. Ještě že ty holky a ženský mají tenoučkou bílou blůzku a černý podprdy. U tý jedný holčiny hrozilo, že kozenky vypadnou, nebýt tam to sklo, tam jsem byl ochoten je i podepřít.
měl jsem v úmyslu zřídit si časem DS (OSVČ), ale co jsem dosud slyšel a četl zde, zřejmě počkám jestli nebudou zrušeny (blbost, nebudou). Už jsem dříve zjišťoval z dostupných of. zdrojů jak je zaručena platnost a právní moc dokumentů vytištěných z DS a mé obavy laika se tedy potvrzují.Zřejmě jde o předstupeň zajištění zaručených (zákonem) příjmů ČP nebo nástupnické firmy (trezory, ověřování) postupně jistě další defakto povinné „služby“. Je pravdou, že myšlenka DS je naprosto správná, fikce doručení papírové pošty v zákoně existuje stejně (až na vyjímku). Naopak, lze se pomocí kom. technologie připojit k vlastnímu počítači, u klasiky nikoli. A komunikační technologie postupují závratným tempem. toho bych se nebál. U toho ověřování pr. moci a pravosti vytištěných listin je tedy problém (fyzicky zase někam jít, fronta, platit, neschopnost či neznalost pracovníka přepážky, čas! atd).
Při komunikaci s veřejnou správou (až se všichni naučí řádně DS a PC ovládat) by problém s dohledatelností dokumentů neměl vůbec být, protože v každé věci se zakládá spis a to i v el. podobě a každý účastník řízení má právo nahlížet do spisu kdykoli a pořizovat kopie a každý občan ČR má ústavou zaručené právo na informace ze spisů (s ohledem na z. o ochraně os. údajů, utaj. informace) a to ze všech spisů veř, správy bez vyjímky. Zatím! Dále je zde zákon o archivnictví, spisová služba a pod. Selhání el. systému uložených dat ať z jakékoli příčiny se však nedá zabránit. Na servu DS je trvale uložena informace o poslané zprávě, ale pouze obsah zprávy je po čase smazán (myslím 90 d).
V případě použití zpávy DS vytištěné bez ověření by musela protistrana zpochybnit obsah listiny, protože informace o existenci zrávy ja uložena trvale, zráva musí obsahovat všechny zákonem určené náležitosti (dat, spis. zn., čj, osobu, úřad, podpis atd.). Doporučuji pečlivě hlídat, žádné zprávy ve věci bez povinných údajů tzv. mimo spis, mimo věc!!! Děje se velmi často! Potom absolutně nedohledatelné!!! Nelze proto bezdůvodně zpochybnit pravost obsahu, v tomto případě by leželo důkazní břemeno na tom, kdo by věc zpochybňoval. Ten, kdo zprávu poslal ji zřejmě nebude účině zpochybňovat, ale třetí strana určitě ano. Ten, kdo má několik zpráv do roka si může některé nechat ověřit, ale kdo jich má stovku tak už nikoli – placený trezor a o to zřejmě jde. U zpráv DS veřejné správy bych se nebál zpchybnění pravosti, ale u ostatních tzv. soukromých a firemních zcela určitě, protože nemají povinnost zakládat spisy. Archivace u firem sice existuje, ale víme všichni jak funguje.
Kdo nepředloží u soudu listinu právně v pořádku bude mít smůlu, možná je to způsob jak ulehčit soudům až budou žaloby proto zamítány. Ne každý je schopen vůbec předvídat, kterou zprávu DS si má nechat ověřit. Možná časem přijde i „fikce pravosti“ listinné kopie zprávy DS.
Dnes má téměř každý (dobrovolně povinně) účet v bance a musí ji platit, rozvoj int. bankovnictví, obchodu je již zcela běžný (srovnej vkl. knížky). Každý má povinnost trvalého pobytu a pošt. schránky, za několik let zřejmě přibude dobrovolná povinnost mít PC, mobil, internet a DS. Já osobně jsem pro el. komunikaci, ale uvědomuji si, že je to počátek novodobého nevolnictví. Až každý bude mít své znamení.
Dámy úřednice chtějí na všechno vidět originál písemnost, od originál písemného výpisu z banky, někdy chtěj i přímo razítko banky na něm, doložení výše příjmu, provedené úhrady nájmu, SIPO atd. , neberou ani elektronicky podepsané výpisy z banky, natož aby brali že jim pošlete nějaké naskenované dokumenty – kopie přes datovou schránku, je vidět že autor nic na úřadě tohoto druhu nevyřizoval, by se měl připravit případně i na arogantní poznámky jak to že otravuje na sociálce když má na počítač a internet
datove schranky resi zajimavou vec, pokud delate v zahranici a zijete v CR. v urcitych pripadech nestanou komlikace kde platit zadravtoni posjisteni a musite si potom prehlasit bydlite d mista pracoviste a pro vsechny ceske organy jste bezdomovcem a pomalu vagabundem. Pomohla mi datova schranka. Sice cas useterny jezdenim prebirani posty do CR travim stahovanim doplnku a studia elekronickych podpisu, vyse zmine disku v internetovych kavarna jsem li sluzebne mimo pevny internet a nezbyva mi praci na moje remeslo, ktere je od pocitacu vzdelane. ale aspon neco sj
Dneska jsem se rozhodl navštívit poštu v Praze - Radotín a požádat o zřízení datové schránky fyzické osoby. Úřednici se bohužel nepodařilo vyplnit formulář žádosti, protože systém měl velmi špatnou odezvu. (sobota 31.3.12 dopoledne) Úřednice mě požádala, abych přišel jiný den, třeba budou příznivější podmínky.
Co dodat?
Jiz je mozne si stahnout presne datove schranky? Je to kombinace firefoxu a "aplikace" na vyplnovani (FormFiller). Jen pro windows. Na ostatnich platformach mate smulu.
http://www.602.cz/produkty/602xml_filler/form_filler_4_portable
Moc díky za článek :-) O datových schránkách jsem si četla už také tady a musím říct, že mě to dost zaujalo, protože bych tak ušetřila opravdu hodně času. Doufám, že se něco takového rozšíří a lidé nebudou muset běhat po úřadech kvůli maličkostem.
Moc celé té problematice okolo DS nerozumím. Raději bych si ji zřídil. Lepší než mít nějaké potíže s úřady. Nechce se mi ale řešit všechno okolo. Našel jsem, že existují společnosti, které za vás schránku spravují. Nemáte někdo zkušenosti s touhle službou?
http://www.comeflexoffice.cz/sluzby/sprava-datove-schranky