Na úřady přes internet

V dnešním světě moderních technologií je velice důležitá rychlost přenosu informací. Zrychlit přenos informací jde různými službami – elektronickým bankovnictvím, virtuálními obchody apod. Na které úřady státní správy se dostanete přes internet? A kolik za to zaplatíte?

Určitě jste zažili dlouhé fronty na úřadech a ještě navíc se musíme „trefit“ do „úředních dnů“! V době internetu a zabezpečených aplikací pro přenos a ochranu bankovních informací je i čekání na úřadech přežitkem. Mlýnská kola informatiky melou pomalu, ale jistě zavádějí internet a rychlou komunikaci i do státní správy.

Internetové stránky má dnes již každé ministerstvo, vláda i parlament, s internetovými stránkami se setkáte i ve stále rostoucím počtu obcí. Na většinu z uvedených institucí můžete zaslat anonymní dotaz e-mailem nebo prostřednictvím formuláře. Jak ale postupovat, pokud chcete vyřizovat úřední záležitosti?

Na webových stránkách Portálu veřejné správy České republiky http://portal.gov.cz nalezneme odkaz na „elektronické podání“, shrnující instituce státní správy, se kterými můžeme úředně komunikovat přes internet.

První možností je komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení. Tato služba je prozatím prezentována jako pilotní projekt, v rámci něhož vybrané organizace komunikují s ČSSZ přes internet. Po ukončení a vyhodnocení pilotního provozu budou vybrané služby veřejně zpřístupněny. Tato služba je výhodná pro zaměstnavatele, kterým odpadá docházení na ČSSZ, pokud jdou odhlásit nebo přihlásit zaměstnance k placení sociálního pojištění.

Zejména podnikatelé uvítají možnost podání daňových přiznání na jim příslušný finanční úřad. Zatím jsou zprovozněna daňová přiznání k

  • dani z přidané hodnoty,
  • dani silniční a
  • dani z nemovitostí.

Abychom mohli zaslat elektronicky např. přiznání k DPH, musíme nejdříve získat elektronický podpis. V aplikaci nalezneme podrobný manuál, jak poslat a podepsat daňové přiznání. Jsou zde informace o zabezpečení a certifikátu, který je třeba mít nainstalovaný v počítači, a přesné hardwarové a softwarové nároky. Po úspěšném odeslání daňového přiznání obdržíte potvrzení od příslušného finančního úřadu vámi zvolenou formou: emailem, písemně nebo faxem.

Elektronický podpis pro účely elektronického podání a komunikace se státní správou vydává zatím pouze První certifikační autorita (dále „1.CA“). Cena certifikátu je 770 Kč vč. DPH a platí na jeden rok.

Třetí možnost nás navede na elektronické formuláře státní sociální podpory. Najdeme zde všechny formuláře žádostí o sociální dávky, např. žádost o příspěvek na děti, na bydlení apod.

Žádost o přídavky na děti

Po kliknutí na příslušný formulář se nám nabídne několik možností: formulář si můžeme jen vytisknout, vypsat a odnést na úřad, nebo jej vyplnit a elektronicky poslat. Opět zde nalezneme podrobný manuál o elektronických podpisech a jak aplikaci používat.

Posledním odkazem Portálu veřejné správy je odkaz na obchodní rejstřík. Na této stránce jsou odkazy na základní souhrnné informace o obchodním rejstříku a aplikaci, která je zpřístupněna na síti. Dále jsou zde umístěny odkazy na formuláře, které můžete využít při podání návrhu na zápis do obchodního rejstříku.

Nabízené služby se jistě budou rozrůstat a jejich využívání se velmi rychle rozšíří i mezi uživateli. Sama jsem někdy bývala nucena vyřídit DPH, DP FO, zdravotní a sociální pojištění, což znamenalo minimálně čtyři hodiny stání na chodbách. Věřím, že ani pro méně zdatné uživatele počítače nebude odrazující vyřízení certifikátu, popř. doinstalování různých zabezpečovacích prvků. Elektronická komunikace s úřady ušetří spoustu času a nervů.

Anketa

Komunikujete se státní správou elektronicky?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 10. 2004 13:06