Spočítejte si...

Zavřít

Chcete zjistit změny v sazebníku banky? Najměte si rovnou detektiva

Změny v sazebnících a obchodních podmínkách bank nejsou nijak ojedinělé. Vypátrat ale, čeho konkrétně se týkají, je často jako hledat jehlu v kupce sena. Většinou totiž banky své změny v sazebníku nijak nezvýrazní a konkrétní informace se často nedozvíte ani na informační lince.

O změnách v sazebnících nebo obchodních podmínkách bank se celkem často dozvídáme z tištěných výpisů z účtu nebo webových stránek. Uveřejnění o změně je ale většinou učiněno zadost pouhou poznámkou, že nové dokumenty jsou vyvěšeny na internetu. Dopídit se pak následné změny, pokud nevíte, zda byla provedena u úvěrů nebo třeba u platebních karet, je mravenčí práce. Zjišťovali jsme proto, která banka zvýrazňuje tyto změny a zda máte šanci se dozvědět bližší vodítko na informační lince. Podobné téma: Jak vybrat nejlevnější účet?

Některé banky změny v obchodních podmínkách vysvětlují, ale…

Neinformovat podrobněji o změnách v sazebníku nebo v obchodních podmínkách je poměrně častých nešvarem českých bank. Ani jedna si například nedala práci s tím, aby v nových obchodních podmínkách zvýraznila provedené změny. K dobru je ale nutné některým z nich připsat fakt, že podrobněji rozvádějí novelu Zákona o platebním styku, se kterými může klient ze strany banky počítat. Na svém webu částečný výklad Zákona o platebním styku vysvětluje například Citibank, ČSOB nebo Raiffeisenbank. O jiných změnách, které se třeba v podmínkách vyskytují nově, ale se zákonem nesouvisí, už všechny banky mlčí. Pročítat podrobně tak rozsáhlý dokument jako jsou všeobecné obchodní podmínky a hledat rozdíly v novém a starém dokumentu téměř není v lidských silách, a právě na to banky hřeší.

Jasně vyznačené změny obsahují pouze dva sazebníky

Vyznačit jasně změny v novém sazebníku, nebo vytvořit dokument, který porovnává původní poplatky s novými, je pro banky zřejmě všeobecný problém, anebo záměr. Takovýto vstřícný přístup ke klientům mají v tomto ohledu jen dvě banky. První podanou rukou je dokument České spořitelny, který upozorňuje na všechny změny platné od 31.10.2009 přeh­lednou tabulkou, která vypisuje původní i pozměněnou výši poplatků u konkrétních produktů. Změny tak můžete přehledně porovnat a okamžitě zhodnotit, jaký dopad budou mít na vaši peněženku, respektive konto. Pozměněné ceny přehledně zvýrazňuje i mBank, která sice nemění poplatky od 1.11.2009, ale změny, které proběhly k prvnímu září jsou v sazebníku zřetelně vyznačeny tučným písmem.

Některé banky svým klientům různou formou alespoň naznačují, kde změny hledat. Například Banco Popolare měnila k prvnímu říjnu vybrané úrokové sazby a na svém webu uvádí, že se změny týkají běžných účtů v cizích měnách. V Oznámení o úrokových sazbách pro občany sice nejsou přímo vyznačeny, ale jedná se o konkrétní tabulky, které už klient může snadno porovnat s těmi původními. Informace o listopadových změnách sazebníku už tak konkrétní nejsou a banka jen odkazuje na novou verzi dokumentu bez zvýrazněných změn.

Podobně směruje své klienty i GE Money Bank, která ke své nové verzi sazebníku, platného od 1.11.2009 připojila i průvodní dokument. V něm upozorňuje na příklady změn poplatků u běžných účtů a platebních karet a jmenuje i vybrané příklady. Komerční banka zase ke změnám v sazebníku vydala tiskovou zprávu, v níž na povahu změn poplatků poukazuje.

Volksbank přistoupila od prvního listopadu ke změnám v sazebníku. Na webu uvádí také komentář, který klienty informuje o tom, kde změny v novém sazebníku hledat a čeho se přesně týkají. Najít ale na webu samotný nový sazebník je trošku jako hra na schovávanou. K nalezení je totiž jedině v případě, že na stránce stávajícího sazebníku na ikoně kalendáře vpravo nahoře zvolíte datum starší než 31. 10. 2009.

UniCredit Bank na svém webu umístila dokument, který zmiňuje, kterých kapitol v sazebníku se změny týkají. U soukromých osob jsou uvedeny například šeky a úvěry. Obsluha zákaznické linky však žádnou změnu u šeků, stejně jako u spotřebitel­ských nebo hypotečních úvěrů, nepotvrdila. Podobné téma: Bankovní zdražení v italském stylu

Zákaznické linky: dozvíte se, když víte, jak se ptát

Právě obsluha informačních linek bank vám může sloužit jako zdroj informací. Většinou ale záleží na tom, na jakého operátora zrovna narazíte a neméně důležité, je také ptát se konkrétně. Pokud se pracovníka informační linky zeptáte na výčet všech změn v sazebníku, pravděpodobně se toho dozvíte mnohem méně, než když budete své otázky cílit konkrétně, například pouze na běžné účty, hypotéky, zkrátka produkty, které se vás přímo dotýkají. Přesto nemusíte dostat stoprocentní výčet všech změn, protože pamatovat si přesně rozdíly v novém a starém sazebníku u jednotlivých položek nebo produktů prostě není v možnostech operátorů. Mohou proto některé informace, zrovna ty pro vás relevantní, opomenout a v praxi nejčastěji uvádějí jen ukázkové příklady. Proto by mělo být zvláště v zájmu banky jim tyto informace přehledně připravit.

Potvrzují to i zkušenosti ze samotných linek. Ukázkou může být zákaznická linka Citibank, kde jsme se na dotaz ke změnám v sazebníku k Citi kontu dozvěděli pouze rámcové informace v tom smyslu, že nejvíce změn souvisí s novelou Zákona o platebním styku. Operátorka uvedla jako příklad zpoplatnění měsíčního písemného výpisu na 49 Kč. Podobné téma: Poplatek za vklad hotovosti je jako hra na schovávanou

Na informační lince Komerční banky opět operátorka poukázala na to, že většina pohybů v sazebníku se týká novely Zákona o platebním styku, byla ale schopna jmenovat i příklady jiných měněných poplatků, jako například zavedení poplatku za zjištění zůstatku na účtu prostřednictvím bankomatu (2,50 Kč), které ale vejde v platnost až počátkem února. Dále operátorka ještě upozornila na změnu poplatků za inkaso do a z jiné banky.

Zaměstnanec informační linky Poštovní spořitelny zase k dotazu na změnu poplatků uvedl, že se ruší poplatek za vedení běžného účtu, pokud jej majitel měl zřízený déle než rok a vedení úvěrových účtů se naopak zdražuje ze 39 Kč na 50 Kč měsíčně. Je zřejmé, že informace od operátorů jsou jen kusé, vinu ale v tomto případě nelze připisovat jim, ale bance samotné. Podobné téma: Vybrané klienty bank čeká výrazné zdražení

Další banky razí heslo „Najdi si sám“

Ostatní banky o změnách v sazebnících informují, nicméně povahu změn nijak nenaznačují komentáři ani jinými průvodními dokumenty. Sami proto budete obtížně hledat změny u Citibank, Commerzbank, HSBC, ČSOB nebo LBBW Bank, Poštovní spořitelny nebo Všeobecné úverové banky.

ING Bank, Oberbank, PPF banka, Raiffeisenbank im Stiftland, Raiffeisenban­knebo Waldviertler Sparkasse von 1842 změny v sazebnících k počátku listopadu nechystají, proto momentálně nelze posoudit, jak podrobně své klienty o dalších změnách budou informovat. To samé se týká i družstevních záložen a stavebních spořitelen, ani jedna z nich v době publikace článku změny k 1.11.2009 ne­uvádí.

Anketa

Kde zjišťujete informace o bankovních poplatcích?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 10. 2009 9:25