Spočítejte si...

Zavřít

Na návštěvě: Stevardky a stevardi Českých drah (foto)

Železniční dopravci se snaží cestování vlakem co nejvíce zpříjemnit. Tzv. vlakušky a vlakušáci zákazníky Českých drah doprovázejí již dva a půl roku a my jsme se jim podívali pod pokličku.

Železnice je poezie svého druhu, alespoň pro některé zákazníky dráhy. Ti pak jakoukoli cestu vlakem vnímají jako četbu své oblíbené básně či prózy. Druzí zákazníci vlakem cestují hlavně pro potřebu dostat se rychle a spolehlivě „z bodu A do bodu B“ za rozumnou cenu při předem známých parametrech cestování.  Železniční přepravci se proto snaží cestování vlakem zpříjemnit a cestující motivovat k cestování vlaky. K tomu slouží nejen zákaznické slevy, ale celá řada doplňkových služeb přímo ve vlacích. Jednou ze služeb pro cestující jsou stevardi a stevardky, které potkáte u všech tří železničních přepravců na hlavní trati 270 mezi Ostravou a Prahou a v případě Českých drah i na trati z Břeclavi do Prahy (a od prosince 2013 s Leo Expresem i na trati z Uherského Hradiště do Prahy).

Dva a půl roku ve službě

České dráhy vsadily hlavně na cestování první třídou, ve které stevardky/-di nabízejí po celou cestu nadstandardní servis. Vydali jsme se proto na návštěvu vlaků Českých drah, abychom zjistili, co všechno obnáší nepřetržité úsměvy vlakových stevardek a stevardů.

Ostravské stevardky začaly na vlacích působit v únoru 2011, od března 2011 se připojily pražské stevardky. Ke konci roku 2012 začali jezdit také pánové – stevardi, kteří osvěžili tým i atmosféru na vlacích.

Zajímavosti v číslech

Počet stevardů/ek

  • Praha: 17 stevardek, 9 stevardů (celkem 26)
  • Ostrava: 18 stevardek, 12 stevardů (celkem 30)

Nejvytíženější měsíce

Červenec až září. V létě jsou velmi vytížené spoje na Břeclav a během školního roku zase na Bohumín.

Nejmladší a nejstarší

Nejmladší stevardka je ročník 1993 (20 let), nejstarším je ostravský stevard narozený v roce 1983 (30 let).

Kolik si vydělají

Stevardi/ky pracují základě dohody o provedení práce pro společnost TESS promotion. Odměna za práci závisí na počtu odpracovaných směn a pohybuje v objemu jednotek tisíc korun měsíčně.

Odkud jsou?

Stevardi/ky Českých drah pocházejí z těchto měst:

Benešov u Prahy, Dolní Lutyně, Frýdek-Místek, Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Choceň, Kladno, Liberec, Loučeň, Louny, Orlová, Ostrava, Petrovice u Karviné, Praha, Přerov, Uherské Hradiště, Vysoké Mýto.

Co studují?

Ve vlacích Českých drah vás nedoprovázejí jen tak nějaké ledajaké studentky či studenti. Během školního roku je najdete mj. v těchto vysokých školách:

  • Česká zemědělská univerzita, Fakulta lesnická a dřevařská – obod Hospodářská a správní služba v lesním hospodářství
  • Dopravní fakulta ČVUT – Dopravní systémy a technika (rozvoj železnice v rámci ČR)
  • Masarykova univerzita, Fakulta sociálních věd – obor Mediální studia
  • Masarykův ústav vyšších studií ČVUT – Mezinárodní vztahy a evropská studia, Personální management v průmyslových podnicích
  • Ostravská univerzita – obor Sociální pedagogika, Fakulta výtvarných umění, Intermediální umění, Fakulta výtvarných umění, Intermediální umění či zdravotní sestra
  • Slezská univerzita Karviná – obor Marketing a management
  • Univerzita Hradec Králové – Bezpečnost práce v nevýrobní sféře
  • Univerzita Jana Amose Komenského – obor Management cestovního ruchu
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem – Tělesná výchova a Český jazyk
  • Univerzita Karlova – Management TV a sportu, Právo, Podniková Ekonomika
  • Vysoká škola podnikatelská
  • Vysoká škola báňská, technická univerzita, ekonomická fakulta – obor Ekonomika podniku

Co vše stevardky a stevardi zažili během své práce

Velmi častý dotaz cestujících: „Už poletíme, slečno?“

Babičku, která kouřila „trávu“ na záchodě.

Pán si psal zápisky z cest a chtěl po stevardce, aby mu do sešitku něco nakreslila.

Opilý muž spal ve velkoprostorovém voze nad sedadly v úložném prostoru.

Paní nastoupila do vozu první třídy v pyžamu a nakonec zjistila, že si spletla vlak.

Čtyři podnapilé slečny stevardku obviňovaly, že může za zpoždění vlaku. Začaly ji fotit a tvrdily, že fotku a stížnost pošlou na ředitelství.

Pán si jel na otočku do Olomouce pro slivovici.

Hlavně starší cestující se mě ptají, zda jsem nová, a kdy pojede např. slečna Terezka. Mají přehled :-)

Perličky ze života stevardů a stevardek

Ovoněná slečna

Jednou se mi stalo, když jsem šla do druhé třídy s vůní na toalety, že se jedna slečna nezamkla a já, jak jsem už automaticky otevírala toalety a stříkala vůní, tak jsem omylem otevřela i toaletu, kde se nacházela slečna, obě jsme se lekly a já automaticky zmáčkla sprej a slečnu ovoněla :-)

Na personál poslali psa

Probíhal zcela normální den ve vlaku, než nastoupily dvě (podle všeho drogově závislé) osoby se psem. Když se k nim později dostal vlakvedoucí a požádal o kontrolu jízdenek, osoby žádné neměly. Vlakvedoucí je tedy spolu s průvodčím vyzval k odchodu z vlaku. Pochybné existence na to reagovaly vypuštěním psa. Bezbrannému personálu nezbývalo nic jiného, než se pokusit utéci. Uličkou vlaku tedy běžel vlakvedoucí, následovaný průvodčím, za ním pes a nakonec ony dvě pochybné existence. Na závěr vše dopadlo dobře brzkým příjezdem policie. Personálu ČD se naštěstí nic nestalo a vlak mohl pokračovat dále.

Cestující kleptoman

Obvykle si noviny dávám na místa určené pro velká zavazadla (hned vedle okna). Ve stanici nastupoval pán a já ho z nástupiště skrz to okno viděl, jak si bere MF Dnes. Poté, co jsem ve voze šel rozdávat denní tisk, mi tento pán říkal, že si MF Dnes již zakoupil na nádraží, takže si tedy vezme pouze Blesk.

Nazlobený dědeček pod klidným přístupem stevardky zjihl

Jednou do vlaku přistoupil starší pán, ani nepozdravil a vypadalo to, jako by mě před vlakem ani nezaregistroval. Když se vlak rozjel, šla jsem mu nabídnout noviny. Pán byl nejspíš nedoslýchavý, protože když jsem se zeptala, jestli mohu nabídnout noviny, pán mi odpověděl, že rozhodně k jídlu nic nechce a že mi nic platit nebude. Vysvětlila jsem mu se zvýšeným hlasem, že jsou v ceně jízdného, on ale stále trval na svém, že nic k jídlu nechce a že nemá peníze. Nabídka nápoje proběhla úplně stejně. Nechala jsem mu tedy na stolečku MF Dnes a donesla jsem mu kávu. Pán zjihl a hrozně mi děkoval. Podotýkám, že jízdenku do první třídy měl. Když jsem mu pomohla s kufrem, samou vděčností mi chtěl dát pusu :-)

Běžný pracovní den stevardky a stevarda Českých drah

Stevardky/-di se na směny dopravují různě, zpravidla MHD, vlakem nebo autem. Průměrně každému z nich cesta trvá 35 minut. Nástupy na směny jsou opět různé, první nástup mají v Ostravě v 05:23 hod, a poslední nástup je v Praze v 19:46 hod. Po příchodu na Komando vlakových čet Praha/Ostrava, kde mají stevardky/-di šatnu, následuje zhruba tento harmonogram:

  1. Individuální vítání cestujících před odjezdem vlaku – vždy před vozem 1. třídy.
  2. Asistence při nástupu do vlaku – otevření dveří, doprovod na místo dle rezervace cestujícího, zodpovídání dotazů cestujících atd.
  3. Monitoring stavu interiéru vozu (čistota vozu, vybavenost informačními materiály). Případné zjištění nedostatků řešit v součinnosti s vlakvedoucím.
  4. Distribuce denního tisku.
  5. Společně s nabídkou tisku nabídne cestujícím i nápoj zdarma, tyto činnosti jsou prováděny souběžně.
  6. Aktivní péče o cestující – úsměv, oční kontakt během procházení, zodpovídání dotazů atd.
  7. Nabídka denního tisku a nápoje, distribuce teplého nebo studeného nápoje zdarma (káva, čaj, voda perlivá/neperlivá) dle přání cestujících a zapsání skutečného stavu do evidence vydaných nápojů (nejpozději před příjezdem do následující stanice).
  8. Základní informace o nabídkách a produktech, roznáška drobných propagačních předmětů dle operativních pokynů.
  9. Pravidelný monitoring kvality WC.
  10. Sledování teplotní pohody ve voze.
  11. Průběžný monitoring stavu interiéru vozu – odstraňování případných nedostatků, péče o vizuální kvalitu zařízení vozu.
  12. Spolupráce s cateringovou společností, nabídka dalšího (již placeného) občerstvení z jídelního lístku cateringové společnosti (tuto činnost provádí stevard/-ka pravidelně po dobu celé jízdy – aktivně nabízí jídelní lístek cestujícím), kdy donášku a platbu občerstvení zajišťuje pracovník jídelního vozu.
  13. Individuální loučení s vystupujícími cestujícími, poděkování za využití služeb ČD.
45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2013 20:27
Zasílat nově přidané názory e-mailem