Hlavní navigace

Na levný úvěr zapomeňte

10. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Banka vyhlásí výhodné úrokové sazby, rozpoutá bouřlivou reklamní kampaň a přiláká klienty. Zákazník pak sepíše žádost o úvěr s pomocí kompetentní zaměstnankyně banky a čeká. Slibované přiznání úvěru nepřichází. Naopak - žádost je zamítnuta. A důvod? Byl úvěr příliš levný nebo je drobná administrativní nepřesnost dostatečnou příčinou?

Čtenářská zkušenost:

Chtěl bych se podělit o moji trpkou zkušenost s HVB Bank. V měsíci říjen 2002 mě zaujala nabídka HVB Bank na zlevnění spotřebitelských úvěrů na omezenou dobu pro občany za pevný roční úrok 6,9 % p. a. Nabídka mi připadala velmi výhodná (i přesto, že mi ani jedna ze zaměstnankyň nebyla schopna sdělit výši sankčních poplatků ani způsob jejich výpočtu při předčasném splácení úvěrů s odvoláním, že si to poté přečtu v úvěrové smlouvě), a tak jsem si dne 16. 10. 2002 podal žádost o úvěr i s požadovanými doklady.

Žádost jsem vyplnil dle rad a pokynů zaměstnankyně banky pí. Janáčové, která si zároveň udělala kopii mého občanského průkazu. Dle nezávazného sdělení pí. Janáčové jsem požadované prvotní předpoklady splňoval (výše příjmů apod.) a žádost prý bude předána ke schválení. Výsledek mi banka sdělí do týdne.

Po 14ti dnech, kdy jsem stále marně čekal na zprávu, jsem sám kontaktoval pí. Janáčovou, která mi sdělila, že žádostí o úvěr je moc, a proto musím mít strpení. Počátkem prosince mi pí. Janáčová telefonovala, že žádost se jí vrátila s výhradou. Občanský průkaz je již propadlý (platnost průkazu byla do 25. 11. 2002 – kdyby banka schválila úvěr do týdne, byl by průkaz stále ještě více než jeden měsíc platný) a nemám v něm uvedené trvale bydliště (tato informace mi připadá obzvláště úsměvná – již jste někdy viděli občanský průkaz bez trvalého bydliště?). Z těchto důvodů jim musím okamžitě zaslat kopii nového platného průkazu s uvedením trvalého bydliště.

O nový průkaz mám zažádáno, ale úřady mi ho vystaví až za 3 týdny (dle jejich sdělení to je jejich lhůta). Na to mi banka vytkla, že jsem si jej měl nechat vystavit na počkání (dle mého pozdějšího dotazu na úřadech mi bylo sděleno, že vystavení občanky na počkání je nesmysl). Nakonec po chvilce vysvětlování paní přistoupila na to, abych jí poslal kopii náhradního dokladu. Kopii dokladů jsem tedy poslal a zase čekal.

Dne 20. 12. 2002 mi pí. Janáčová sdělila, že moje žádost o úvěr bohužel nebyla schválena. Když jsem se ptal na důvod neschválení, nechtěla mi jej sdělit. Až po delší době mi důvod prozradila. V žádosti bylo uvedeno, že bydlím s rodiči a jako počet členů domácnosti jsem uvedl pouze jednoho (sebe). Tyto dva údaje si údajně odporují. Nechápu, proč si odporují (jsem plnoletý a výdělečně činný – živím se sám), navíc když se mnou žádost procházela osobně pí. Janáčová, na mé výslovně dotazy k některým položkám mi sdělila, že to tak je správně.

Nechápu, proč není možné tento, dle banky závažný, nedostatek opravit – proč se musí žádost hned zamítnout. Po více než dvou měsících čekání a několika absurdních telefonátech jsem se dočkal zamítnutí žádosti kvůli banalitě, kterou mi navíc poradila zaměstnankyně banky. Nemohu se zbavit dojmu, že HVB Banka si pouze chtěla zajistit lacinou reklamu formou nabídky levných úvěrů, které šmahem zamítá. Dočkáme se konečně doby, kdy slovo klient nabude pravého významu? Zatím tak s námi jednáno není.

V. Morc
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření HVB Bank

Vyjádření HVB Bank jsme bohužel dosud neobdrželi.

Redakce

Tabulka č. 711
Přestože banka může přidělení úvěru zamítnout i v případě, kdy pracovník sepisující s klientem žádost vidí velkou šanci na jeho schválení, došlo vůči klientovi k několika prohřeškům. Informace o schválení/nes­chválení žádosti nebyla podána v dohodnutém termínu. Z důvodu oddalování došlo k ukončení platnosti občanského průkazu (který navíc neobsahoval adresu trvalého bydliště?) a klient musel dokládat nový. A konečně žádost byla zamítnuta na základě administrativního nedostatku, který potvrdila pracovnice sepisující žádost s klientem. Proto udělujeme HVB Bank zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

dan_z_prijmu

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Jaké máte zkušenosti s přidělením spotřebitelského úvěru?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).