Hlavní navigace

Na kolik je dnes oceněn váš vůz?

23. 3. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Cena vozu klesá na trhu s jeho stářím, tempo poklesu je přitom nejrychlejší v prvních třech letech a je závislé na jeho značce. Jak se pak tato informace váže na pojištění? Jak vlastně pojišťovny oceňují případné škody při haváriích či škody způsobené krádeží vozu?

Nezřídka se stává, že se chce majitel svého vozu zbavit. V horším případě může o vůz krádeží přijít nebo havarovat. V první uvedené situaci přichází na řadu autobazary a ve druhé pojišťovny. V této souvislosti vyvstává otázka, jakým způsobem uvedené instituce automobil ohodnotí, což je důležitá informace nejen pro stranu prodávající, ale i pro stranu kupující.

Trh s ojetinami v ČR

Podle evidence je v současné době na českých silnicích nejčastějším vozem Škoda Felicia (394 333) následovaná Škodou 120 (244 805) a třetí Fabií (243 592). Překvapivě je však v současnosti na českém trhu nejprodávanější ojetinou Škoda Fabia, na rozdíl od uplynulých téměř deseti let, kdy na prvním místě stála Felicia. Vyplynulo to z informací, které zveřejnil jeden z největších autobazarů, AAA Auto.

Podle AAA Auto se přitom jen v loňském roce zvýšily prodeje Fabií dvojnásobně, zatímco u Felicií došlo k poklesu o pět procent.

Jak oceňují bazary

Při koupi nebo prodeji lze získat od autobazaru naprosto odlišnou cenu. Pro představu jsou níže uvedeny tabulky, jež zahrnují dva různé typy ojetých vozů, které jsou nejčastěji leasovanými vozy v rámci GE Money Auto.

Ceny ojetých vozů na trhu
OPEL ASTRA Cena % PC % meziročně ŠKODA OCTAVIA Cena % PC % meziročně
Pořizovací 530000 Pořizovací 540000
1 rok stáří 394000 74% 74% 1 rok stáří 394000 73% 73%
2 roky stáří 314000 59% 80% 2 roky stáří 356000 66% 90%
OPEL ASTRA Cena % PC % meziročně ŠKODA OCTAVIA Cena % PC % meziročně
Pořizovací 420000 Pořizovací 405000
3 roky stáří 210000 50% 50% 3 roky stáří 251000 62% 62%
4 roky stáří 180000 43% 86% 4 roky stáří 227000 56% 90%
5 let stáří 164000 39% 91% 5 let stáří 201000 50% 89%
6 let stáří 152000 36% 93% 6 let stáří 187000 46% 93%
OPEL ASTRA Cena % PC % meziročně ŠKODA OCTAVIA Cena % PC % meziročně
Pořizovací 277000 Pořizovací 355000
7 let stáří 85500 31% 31% 7 let stáří 145500 41% 41%
8 let stáří 65500 24% 77% 8 let stáří 138500 39% 95%
9 let stáří 61000 22% 93% 9 let stáří 125500 35% 91%
10 let stáří 115500 33% 92%

Zdroj: GE Money Auto

Při pohledu do tabulek je zajímavých hned několik skutečností, jež by mohly pomoci všem těm, kdo se k prodeji či koupi ojetiny chystají. Jednak to, že největší a nejrychlejší pokles ceny je po nákupu nového vozu. V případě Octavie a Astry klesne po roce hodnota vozu téměř o jednu třetinu a ve druhém roce klesá dále přibližně na 2/3. Ve třetím roce už je zhruba na polovině původní ceny. V dalších letech se cena snižuje přibližně stejným tempem, kolem 10 % ročně. Pokles hodnoty pak samozřejmě závisí i na značce vozu, neboť například Škodovky si svou cenu v pozdějších letech udržují.

Poučením by tak mohlo být pro majitele vozů to, že nejvýhodnější je vozu se zbavit po třech a více letech, naopak pro kupující ojetého vozu může znamenat stáří 1 až 2 roky zajímavou cenu v poměru ke stavu vozu. Volba značky už je spíše otázkou vkusu.

A jak oceňují vozy pojišťovny?

Zajímavou otázkou je, jakým způsobem určují hodnotu vozu pojišťovny, tzn. jaký postup k ocenění volí při škodě na voze a jaký při jeho totální škodě nebo krádeži.

Obecně platí, že pojišťovny při částečné škodě náklady na opravu až na výjimky neamortizují, což znamená, že pojištěný dostane nahrazenou škodu zohledněnou o sjednanou spoluúčast. Podle vyjádření pojišťovny UNIQA jsou těmito výjimkami ty součástky, které podléhají rychlému opotřebení (akumulátor, pneumatiky, výfukové potrubí, motor a dodatečná výbava vozidla).

dan_z_prijmu

Podle vyjádření pojišťovny Kooperativa pak v tomto případě nemohou náklady na opravu překročit obecnou (obvyklou) cenu vozidla, což je cena, kterou má vůz v dané době na trhu (například i tabulky výše). Třeba Česká pojišťovna pro určení obvyklé ceny využívá publikace Schwacke, IBS expert, Galáš a zjišťuje i reálnou cenu vozidla v síti autobazarů. Generali využívá například Taxexpert, Eurotax apod. Při totální škodě pak pojišťovna odečítá od obecné ceny hodnotu tzv. použitelného zbytku, tedy to, co po havárii zbude.

Do jisté míry tak lze říci, že pojišťovny chápou pojistnou částku jako cenu, kterou má váš vůz v dané chvíli na trhu. Z toho si lze vyvodit i závěr v souvislosti s výše popsaným způsobem, jakým je vůz na sekundárním trhu (trhu s ojetinami) oceňován. Neboli při krádeži vozu nahradí pojišťovna ve většině případů škodu podle toho, kolik činí v autobazarech, čímž se dostáváme opět ke stejnému popisu průběhu poklesu ceny vozu v čase, který byl zmíněn výše.

Dáváte přednost koupi ojetého vozu před novým?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).