Nezřídka se stává, že se chce majitel svého vozu zbavit. V horším případě může o vůz krádeží přijít nebo havarovat. V první uvedené situaci přichází na řadu autobazary a ve druhé pojišťovny. V této souvislosti vyvstává otázka, jakým způsobem uvedené instituce automobil ohodnotí, což je důležitá informace nejen pro stranu prodávající, ale i pro stranu kupující.
Trh s ojetinami v ČR
Podle evidence je v současné době na českých silnicích nejčastějším vozem Škoda Felicia (394 333) následovaná Škodou 120 (244 805) a třetí Fabií (243 592). Překvapivě je však v současnosti na českém trhu nejprodávanější ojetinou Škoda Fabia, na rozdíl od uplynulých téměř deseti let, kdy na prvním místě stála Felicia. Vyplynulo to z informací, které zveřejnil jeden z největších autobazarů, AAA Auto.
Podle AAA Auto se přitom jen v loňském roce zvýšily prodeje Fabií dvojnásobně, zatímco u Felicií došlo k poklesu o pět procent.
Jak oceňují bazary
Při koupi nebo prodeji lze získat od autobazaru naprosto odlišnou cenu. Pro představu jsou níže uvedeny tabulky, jež zahrnují dva různé typy ojetých vozů, které jsou nejčastěji leasovanými vozy v rámci GE Money Auto.
OPEL ASTRA | Cena | % PC | % meziročně | ŠKODA OCTAVIA | Cena | % PC | % meziročně |
Pořizovací | 530000 | Pořizovací | 540000 | ||||
1 rok stáří | 394000 | 74% | 74% | 1 rok stáří | 394000 | 73% | 73% |
2 roky stáří | 314000 | 59% | 80% | 2 roky stáří | 356000 | 66% | 90% |
OPEL ASTRA | Cena | % PC | % meziročně | ŠKODA OCTAVIA | Cena | % PC | % meziročně |
Pořizovací | 420000 | Pořizovací | 405000 | ||||
3 roky stáří | 210000 | 50% | 50% | 3 roky stáří | 251000 | 62% | 62% |
4 roky stáří | 180000 | 43% | 86% | 4 roky stáří | 227000 | 56% | 90% |
5 let stáří | 164000 | 39% | 91% | 5 let stáří | 201000 | 50% | 89% |
6 let stáří | 152000 | 36% | 93% | 6 let stáří | 187000 | 46% | 93% |
OPEL ASTRA | Cena | % PC | % meziročně | ŠKODA OCTAVIA | Cena | % PC | % meziročně |
Pořizovací | 277000 | Pořizovací | 355000 | ||||
7 let stáří | 85500 | 31% | 31% | 7 let stáří | 145500 | 41% | 41% |
8 let stáří | 65500 | 24% | 77% | 8 let stáří | 138500 | 39% | 95% |
9 let stáří | 61000 | 22% | 93% | 9 let stáří | 125500 | 35% | 91% |
10 let stáří | 115500 | 33% | 92% |
Zdroj: GE Money Auto
Při pohledu do tabulek je zajímavých hned několik skutečností, jež by mohly pomoci všem těm, kdo se k prodeji či koupi ojetiny chystají. Jednak to, že největší a nejrychlejší pokles ceny je po nákupu nového vozu. V případě Octavie a Astry klesne po roce hodnota vozu téměř o jednu třetinu a ve druhém roce klesá dále přibližně na 2/3. Ve třetím roce už je zhruba na polovině původní ceny. V dalších letech se cena snižuje přibližně stejným tempem, kolem 10 % ročně. Pokles hodnoty pak samozřejmě závisí i na značce vozu, neboť například Škodovky si svou cenu v pozdějších letech udržují.
Poučením by tak mohlo být pro majitele vozů to, že nejvýhodnější je vozu se zbavit po třech a více letech, naopak pro kupující ojetého vozu může znamenat stáří 1 až 2 roky zajímavou cenu v poměru ke stavu vozu. Volba značky už je spíše otázkou vkusu.
A jak oceňují vozy pojišťovny?
Zajímavou otázkou je, jakým způsobem určují hodnotu vozu pojišťovny, tzn. jaký postup k ocenění volí při škodě na voze a jaký při jeho totální škodě nebo krádeži.
Obecně platí, že pojišťovny při částečné škodě náklady na opravu až na výjimky neamortizují, což znamená, že pojištěný dostane nahrazenou škodu zohledněnou o sjednanou spoluúčast. Podle vyjádření pojišťovny UNIQA jsou těmito výjimkami ty součástky, které podléhají rychlému opotřebení (akumulátor, pneumatiky, výfukové potrubí, motor a dodatečná výbava vozidla).
Podle vyjádření pojišťovny Kooperativa pak v tomto případě nemohou náklady na opravu překročit obecnou (obvyklou) cenu vozidla, což je cena, kterou má vůz v dané době na trhu (například i tabulky výše). Třeba Česká pojišťovna pro určení obvyklé ceny využívá publikace Schwacke, IBS expert, Galáš a zjišťuje i reálnou cenu vozidla v síti autobazarů. Generali využívá například Taxexpert, Eurotax apod. Při totální škodě pak pojišťovna odečítá od obecné ceny hodnotu tzv. použitelného zbytku, tedy to, co po havárii zbude.
Do jisté míry tak lze říci, že pojišťovny chápou pojistnou částku jako cenu, kterou má váš vůz v dané chvíli na trhu. Z toho si lze vyvodit i závěr v souvislosti s výše popsaným způsobem, jakým je vůz na sekundárním trhu (trhu s ojetinami) oceňován. Neboli při krádeži vozu nahradí pojišťovna ve většině případů škodu podle toho, kolik činí v autobazarech, čímž se dostáváme opět ke stejnému popisu průběhu poklesu ceny vozu v čase, který byl zmíněn výše.